Communication and classical art: a survey on Riace Bronzes’ perception
DOI:
https://doi.org/10.21071/aac.v28i0.10198Keywords:
Riace Bronzes, Classical Art, Public Archaeology, Media experience in Archaeology, Learning.Abstract
The paper aims to contribute to the discussion on archaeological communication and non-specialized viewers’ perception of ancient art. The analysis is based on a survey carried out on 73 university students, in the first year of their courses, which are considered as a sample of a young audience, interested in cultural heritage but without specialized knowledge. The questions deal with the Riace Bronzes, a very complex subject for the huge interest they raised so far and for their research implication for the future: the analysed topics broaden from stylistic aspects to the context of use and re-use of the statues; from their technical elements to the identification of the heroes they portray. In the conclusions, a broader reflexion on archaeological communication is given, focussed on the importance of the explanation of the methods used to draw archaeological conclusions and on the necessity to reduce the impact of the adventurous, aesthetical and sensationalist aspects.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2017-12-21
How to Cite
SCALCO, L., & SALVADORI, M. (2017). Communication and classical art: a survey on Riace Bronzes’ perception. Anales De Arquelogía Cordobesa, 28, 231–250. https://doi.org/10.21071/aac.v28i0.10198
Issue
Section
ARTICLES
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).