UNIVERSITIES AND DEVELOPMENT COOPERATION
Contenido principal del artículo
Resumen
When it comes to human development, justice, and sustainability, universities should play a driving role, given their specific assigned task of providing specialist education and conducting research. They should also educate and promote the values of solidarity and commitment towards a more egalitarian and just society. This involves making a firm commitment to social change, which many Spanish universities have done by cooperating to foster the development of more impoverished countries. To this end, they have developed structures through which they can undertake different actions. The research presented in this paper was conducted as a direct result of the authors’ interest in finding out more about the specific actions carried out by Andalusian universities.
The research conducted was qualitative, using in-depth semi-structured interviews with key informants (development cooperation officers and senior policy-makers within each institution) from Andalusia’s ten public universities.
All universities incorporate an area for development cooperation within their organisational structures, and they have staffing and funding for the organisation and development of actions, although the panorama is diverse and heterogeneous. The actions carried out encompass academic training and education, research, promotion and awareness, university volunteering schemes, and cooperation out in the field.
Descargas
Detalles del artículo
Bibliografía
Alonso, J. A. (2004). La universidad como agente de cooperación al desarrollo. En Actas II Congreso Nacional Universidad y Cooperación al Desarrollo. Murcia: Instituto Universitario de Cooperación al Desarrollo, pp. 49-56
Arias, S. y Molina, E. (2008). Universidad y cooperación al desarrollo. La experiencia de las universidades de la ciudad de Madrid. Madrid: Catarata
Arias, S. y Simón, A. (2004). Las estructuras solidarias de las Universidades Españolas: Organización y Funcionamiento. Madrid: Fundación Telefónica
Cabrero, F. (2006). El tercer mundo no existe. Diversidad cultural y desarrollo. Barcelona: Intermón Oxfam
Comité Español Universitario de Relaciones Internacionales (2006). Código de conducta de las universidades en materia de cooperación al desarrollo. Madrid: CURI-CRUE
Comité Español Universitario de Relaciones Internacionales (2000). Estrategia de cooperación universitaria al desarrollo. Madrid: CURI-CRUE
Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (2015). Guía de Buenas Prácticas de Cooperación Universitaria para el Desarrollo. Madrid: CRUE
Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (2001). Universidad. Compromiso social y voluntariado. Madrid: CURI-CRUE
Hernández, R. (2010). Balance y perspectivas de la cooperación universitaria al desarrollo en España. Revista Española de Desarrollo y Cooperación, 26, pp. 177-191
Iáñez, A. (2012). Universidad y Cooperación al Desarrollo. Revista Universitas Científica, 2012, pp. 80-83
Llistar, D. (2009). Anticooperación. Interferencias Norte-Sur. Los problemas del Sur Global no se resuelven con más ayuda internacional. Barcelona: Icaria
Martínez, R. y Sancho, I. (coord.) (2011). Las estructuras solidarias de las universidades públicas andaluzas. Sevilla: Dirección General de Voluntariado y Participación, Junta de Andalucía
Ortega, Mª. L., Sianes, A. y Cordón, Mª. Rosa (2013). Las estructuras solidarias de las universidades españolas y su papel en la promoción del desarrollo y la cooperación internacional. Cuadernos del Cendes, 84, pp. 85-111
Ortega, Mª. L. (2008). Estrategia de educación para el desarrollo de la cooperación española. Madrid: MAE-AECID
Secretaría de Estado de Cooperación Internacional (2005). Plan Director de la Cooperación Española 2005-2008. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores y Cooperación
Sebastián, J. (2004). Cooperación e internacionalización de las universidades. Madrid: Biblos
Unceta, K. (2006). La cooperación al desarrollo en las universidades españolas. Madrid: AECID