LA GESTIÓN DE SERVICIOS TURÍSTICOS EN GRUPO XCARET

Main Article Content

Cecilia García Muñoz Aparicio
Beatriz Pérez S´ánchez

Abstract

Grupo Xcaret, a corporation made up of eight parks, three hotels, and various tourist services, constitutes an organization with values ​​such as equality, ethics and commitment to sustainability
.
Its management in the services includes fun and learning since in some of the parks cultural representations of Mexico are carried out and tourists learn more about the country, in addition to providing them with unique experiences in the hotels since there is direct contact with nature such as the natural reserve of a river or cenote, which consists of a natural pond of water supplied by a river.
A case study was carried out through a documentary analysis of the organization with the purpose of examining and describing the management of tourist services to analyze sustainability.
Through the investigation, it was found that it is a socially responsible group committed to sustainability and its services and procedures reflect these, which is why it is one of the best companies to work for

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articulos - Economía

References

Castellanos, M., Enriquez, J., Noh, M. y Sabido, J. (2017). Xcaret, más allá de la burbuja. Blog.Turismo en letras.

Chávez, J. (2023). Servicio: Qué es, características y tipos. Ceupe Magazine.https://www.ceupe.com/blog/servicio.html

Checa-Artasu, M. M., (2008). La gestión del patrimonio cultural reinventado: los casos del parque ecoarqueológico de Xcaret y la Ciudadela Ibérica de Calafell.. Ketzlcalli, (1)1.

https://www.researchgate.net/publication/215518716_La_gestion_del_patrimonio_cultural_reinventado_los_casos_del_parque_eco_arqueologico_de_Xcaret_Quintana_Roo_Mexico_y_la_ciudadela_iberica_de_Calafell_Tarragona_Espana

Checa-Artasu, M. M., (2012). El parque ecoarqueológico Xcaret: apuntes sobre su modelo de negocio y organización. Teoría y Praxis, (11),78-101.https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=456145105005

Checa-Artasu, M. M. (2017). Patrimonio, naturaleza recreada y gestión turística: el parque eco arqueológico de Xcaret (Quintana Roo, México). Ara: Revista De Investigación En Turismo, 2(1), 45–58. https://doi.org/10.1344/ara.v2i1.18974

Damian, I. E., & Suárez–Barraza, M. F. (2015). Innovación de procesos en la gestión turística: Una revisión de la literatura. Intangible Capital, 11(2), 147-165. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54941137001

Experiencias Xcaret Web S.A.P.I. de C.V. (2022). Hotel Xcaret Arte. Autor. https://www.hotelxcaret.com/es/hotel-xcaret-arte/

Experiencias Xcaret Web S.A.P.I. de C.V (2022a). La Casa de la Playa. Autor. https://www.lacasadelaplaya.com/es/aviso-de-privacidad/

Experiencias Xcaret Parques, S.A.P.I. de C.V (2023). Xcaret.com. https://www.xcaret.com/es/parques-y-tours/acerca-de-xplor/

Fontana, R., Gadotti, S.J. López, P.S. y da Silva, E. (2019). Gestión de destinos turísticos Un análisis comparativo entre dos destinos

consolidados en Brasil y Portugal. Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 28, núm. 1, pp. 1-20. https://www.redalyc.org/journal/1807/180758568001/html/

GetYourGuide (2018-2023). Grupo Xcaret. https://www.getyourguide.es/grupo-xcaret-s4178/?cmp=bing&campaign_id=377213037&adgroup_id=1258941294690959&target_id=dat

Grupo Xcaret (2020). Memoria de Xostenibilidad. Autor. https://www.grupoxcaret.com/es/wp-content/uploads/2021/09/Memoria-de-Sostenibilidad-GX-2020..pdf

Grupo Xcaret (2021). Sostenibilidad Corporativa. Autor. https://www.grupoxcaret.com/es/sostenibilidad-corporativa/

Grupo Xcaret (2021a). Memoria de Sostenibilidad 2021. Autor. https://www.grupoxcaret.com/es/wp-content/uploads/2022/09/Memoria-de-Sostenibilidad-Grupo-Xcaret-2021_a.pdf

Grupo Xcaret (2022). Grupo Xcaret. Autor. https://www.grupoxcaret.com/es/

Grupo Xcaret (2022ª). Historia. Autor. https://www.grupoxcaret.com/es/historia/

Grupo Xcaret Parques, S.A.P.I. de C.V. (2020). Talento Xcaret https://talentohumano.grupoxcaret.com/et.

Hernández, R. (2021). Xcaret, con un negro historial ambiental. https://piedepagina.mx/xcaret-con-un-negro-historial-ambiental/

Herrera, P.L., & López, M. (2021). El turismo: la gestión de la calidad y sus costos. Cofin Habana, 15(2), e09. Epub 28 de julio de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612021000200009&lng=es&tlng=es.

López, A.L. (2009). Sistema integrado de gestión para empresas turísticas. Estudios Gerenciales, 25(112), 127-150. Retrieved September 26, 2023, from http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-59232009000300007&lng=en&tlng=es.

Matos, J.J., Mullo, E.C, Juanes, G., Blas, Y. & Álvarez, I. (2022). La gestión en el turismo y sus experiencias en Latinoamérica. Revista

Universidad y Sociedad, 14(5), 649-658. Epub 30 de octubre de 2022. Recuperado en 25 de octubre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000500649&lng=es&tlng=es.

Miranda-Cruz, M.B., Chiriboga-Zamora, P.A., Romero-Flores, M.L, Tapia-Hermida, L.X. y Fuentes-Gavilánez, L.S. (2021). La calidad de los servicios y la satisfacción del cliente, estrategias del marketing digital. Caso de estudio hacienda turística rancho los emilio ́s. Alausí. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7 (4), pp. 1430-1446. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i4

Pérez-Castañeira, J.A., Gómez-Figueroa, O., Sangroni, N., Santa-Cruz, S.R., Cruz-Blanco, C. & Santos-Pérez, O. (2021). Estudio de modelos que abordan la gestión de destinos turísticos. Ingeniería Industrial, 42(3), 109-119. Epub 20 de octubre de 2021. Recuperado en 26 de septiembre de 2023, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362021000300109&lng=es&tlng=es.

Sánchez, Y., Santa, S. R., Enríquez, D., Santos, O., & Marqués, M. (2022). Contribución a la gestión de accesibilidad y movilidad en servicios asociados al turismo. Revista San Gregorio, (50), 183–200. https://doi.org/10.36097/rsan.v0i50.1977

Secretaría de Turismo (2020). Programa Sectorial de Turismo 2020-2024. https://www.gob.mx/sectur/articulos/programa-sectorial-de-turismo-2020-2024?idiom=es

Secretaría de Turismo (2020). Estrategia de Turismo Sostenible 2030. Autor. https://sistemas.sectur.gob.mx/dgots/17-presentacion-ets-2030.pdf

López, M.J., Betoni, N, Maffioni, J. Testa, J, Faginas, V. (2023). La gestión turística ambiental: Análisis de variables claves de Miramar, Buenos Aires, El Periplo Sustentable, 45. https://rperiplo.uaemex.mx/article/view/18823/16019