Literature, Film and Journalism: Fictionality in Film Adaptation from Journalist Report in Diario de un skin

Main Article Content

Ana Pascual Gutiérrez
https://orcid.org/0000-0003-2363-6151

Abstract

Journalism and literature have developed in parallel and together throughout history, weaving a complex network of relationships that still provoke intense debates to this day. The traditional identification of Literature with fictionality and Journalism with objectivity –or the absence of subjectivity– respectively, is strongly questioned when in the 1960s the American New Journalism experiments with literary techniques for the narration of true events, resulting in the so-called ‘non-fiction literature’. With this frame of reference, this article explores the manifestations of this hybridization in the cinematic adaptation Diario de un skin (2005), based on the homonymous journalistic report by Antonio Salas published in 2003.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pascual Gutiérrez, Ana. “Literature, Film and Journalism: Fictionality in Film Adaptation from Journalist Report in Diario De Un Skin”. Literary Spheres, no. 7, Dec. 2024, pp. 105-21, doi:10.21071/elrl.i7.17013.
Section
Varia

References

Alberca, Manuel (2012), «Umbral o la ambigüedad autobiográfica», Círculo de lingüística aplicada a la comunicación, 50 (50), pp. 3-24. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CLAC.2012.v50.40619

Ardila-Jaramillo, Clemencia (2015), «De la realidad a la ficción, de la literatura al periodismo», Co-herencia, 12 (22), pp. 227-248. DOI: https://doi.org/10.17230/co-herencia.12.22.10

Bajtín, Mijaíl (1981), The dialogic imagination, Texas, University of Texas Press.

Becerra Suárez, Carmen y Pérez Pico, Susana (2010), «La traducción de la intimidad psíquica a la pantalla», en J. A. Pérez Bowie (Ed.), Reescrituras fílmicas: nuevos territorios de la adaptación, Salamanca, Universidad de Salamanca.

Cantavella, Juan (2002), La novela sin ficción: cuando el periodismo y la narrativa se dan la mano, Oviedo, Septem.

Casals, María Jesús (2001), «La narrativa periodística o la retórica de la realidad construida», Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 7, pp. 195-219.

Chillón, Albert (1999), Literatura y periodismo: una tradición de relaciones promiscuas, Barcelona, Bellaterra.

Girard, Alain (1963), Le journal intime, París, Presses Universitaires de France.

Jakobson, Roman (1981), Lingüística y poética, Madrid, Cátedra.

Jauss, Hans Robert (1967), La literatura como provocación, Barcelona, Península.

Jenkins, Henry (2006), Convergence Culture, Nueva York, New York University Press.

Kramer, Mark y Call, Wendy (2007), Telling True Stories: A Nonfiction Writers' Guide from the Nieman Foundation at Harvard University, Nueva York, Plume.

Herrscher, Roberto (2009), Periodismo narrativo: cómo contar la realidad con las armas de la literatura. Barcelona, Universidad de Barcelona.

León, Bienvenido (1998), «Ficcionalización de la información televisiva. Elementos dramáticos y poéticos en el discurso informativo», Comunicación y Cultura, 5 (6), pp. 105-116. DOI: https://doi.org/10.1174/113839598322029087

López Hidalgo, Antonio y Fernández Barrero, María Ángeles (2013), Periodismo de inmersión para desenmascarar la realidad, Salamanca, Comunicación Social.

Malpartida, Rafael (2018), «Imaginar o no imaginar: ¿esa es la cuestión?», Quimera: Revista de literatura, 410, pp. 31-34.

Malpartida, Rafael (2023), Diálogos entre la literatura española áurea, el cine y la ficción televisiva. Nuevas perspectivas de estudio en la era digital, New York, Peter Lang. DOI: https://doi.org/10.3726/b19364

Marsé, Juan (13/11/1994), «El paladar exquisito de la cabra», Madrid, El País.

Peña-Ardid, Carmen (2020), «Rehacer cuerpos, construir identidades. La piel que habito (Pedro Almodóvar, 2011) y Tarántula (Thierry Jonquet, 1984)», Trasvases entre la literatura y el cine, 2, pp. 95-117. DOI: https://doi.org/10.24310/Trasvasestlc.vi2.10031

Rajewsky, Irina (2005). «Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality», en Intermédialités: histoire et theorie des arts, des lettres et des tecniques, 6, pp. 43-64. DOI: https://doi.org/10.7202/1005505ar

Real Academia Española (s.f.), Diccionario de la lengua española, Recuperado en 15 de octubre de 2023, de https://dle.rae.es/novela

Rodriguez, Pepe (1994), Periodismo de investigación: Técnicas y estrategias de investigación, Barcelona, Paidós.

Ruffinelli, Jorge (2010), «Yo es/soy ‘el otro’. Variantes del documental subjetivo o personal», Acta sociológica, 53, pp. 59-81. DOI: https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2010.53.24299

Salas, Antonio (2006), Diario de un skin, Madrid, Temas de hoy.

Sánchez Noriega, José Luis (2000), De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación, Barcelona, Paidós.

Wolfe, Tom (2012), El nuevo periodismo, Barcelona, Anagrama.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.