Family women: portraits of freedwomen and their patrons on Roman funerary monuments
DOI:
https://doi.org/10.21071/aac.v0i27.6295Keywords:
Funerary monuments, family, roman iconography, dress, gestures, freedwoman.Abstract
Freedmen’s monuments have an important role in the understanding of Roman funerary art: many scholars have stressed the importance of portraits of their families, by focussing their attention more on male than female members. This paper analyzes the representations of “couples” formed by patrons and freedwomen, trying to highlight if it was possible to visually understand whether they were married or not. The study moves through monuments with such family portraits proceeding from Rome and central-northern Italy, analyzing iconographical schemas, dress, gestures and commemoration patterns. In the last part, the paper discusses chances offered by iconography to understand freedwomen “kin” and relations and proposes some reflections on familiar role of female former-slaves.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2016-12-01
How to Cite
SCALCO, L. (2016). Family women: portraits of freedwomen and their patrons on Roman funerary monuments. Anales De Arquelogía Cordobesa, (27), 215–238. https://doi.org/10.21071/aac.v0i27.6295
Issue
Section
ARTICLES
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).