Imagining America: indigenous objects in andalusian Renaissance noble houses

Main Article Content

Antonio Urquízar Herrera

Abstract

Andalusian nobility of the Renaissance had an early interest for the gathering and exhibition of American indigenous objects. The double aim of this article is to remark the scarcely known presence of these early ensembles, and furtherly it is to analyse the coetaneous 16th Century regards on the objects. Although literature commonly focused on the novelty of these pieces and their role in the European notion of otherness, this essay intends to interpret these particular collections from their vicinity with other “artificialia” and “naturalia” of the humanist cabinet, and also from their continuity of the previous conceptual categories of the noble genealogical cabinet.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Artículos
Author Biography

Antonio Urquízar Herrera, UNED, Departamento de Historia del Arte

Antonio Urquízar Herrera es Profesor Titular de Historia del Arte en la UNED, Madrid. Es Doctor en Historia del Arte (2000) por la Universidad de Córdoba. Ha sido Becario de investigación FPU del MECD, Becario de Investigación Postdoctoral en el Istituto de Història del Arte de la Universidad de Lisboa, y profesor contratado en la Universidad de Córdoba. Ha realizado estancias de investigación en las universidades de Lima, Londres (Warburg Institute), Nueva York (Fine Arts Institute), Padua y Udine y Paris (EHESS e INHA). Sus líneas de investigación se concretan en dos ámbitos fundamentales. Primero los procesos de producción y recepción artística en la Edad Moderna, con una incidencia particular en los usos sociales del coleccionismo y la pintura. En segundo lugar la teoría y el método de la Historia del Arte, atendiendo especialmente a la hermenéutica de las fuentes y a la conceptualización de los procesos de construcción historiográfica. Entre sus publicaciones destacan las siguientes: El Renacimiento en la periferia. La traducción de los modos italianos en la experiencia pictórica del Quinientos cordobés (2001) y Coleccionismo y nobleza. Signos de distinción social en la Andalucía del Renacimiento (2007).