The Divine Word as Image, Expression and Revelation in St Bonaventure

Main Article Content

Isabel María León-Sanz

Abstract

This study raises some questions that arise from the connection between image and ‘verbum mentis’ (or idea). It observes how the expressive and revelatory dimensions that are characteristic of both realities are articulated in St Bonaventure’s thought; and it considers the implications that derive in relation to Jesus Christ, Image of God the Father and Incarnate Word. First of all, it introduces how these issues were posed in the intellectual tradition received by Bonaventura. Next, the main features of the Bonaventurian conception of the image are presented. Then it is shown how the image is related to the ‘verbum mentis’ in this author, through concepts such as likeness, generation, expression and manifestation. Finally, some consequences of considering these ideas in the eternal and incarnate Word are pointed out.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
N/A
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
14%
33%
Days to publication 
123
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
N/A
Publisher 
UCOPress

Article Details

How to Cite
León-Sanz, I. M. (2025). The Divine Word as Image, Expression and Revelation in St Bonaventure. Revista Española De Filosofía Medieval, 32(1), 95–108. https://doi.org/10.21071/refime.v32i1.18189
Section
ARTICLES

References

Fuentes primarias

Agustín. De diversis quaestionibus octoginta tribus, qq. 69 y 74, introducción, traducción y notas de G. Ceriotti, L. Alici y A. Pieretti, Opere di Sant’Agostino, Nuova Biblioteca Agostiniana VI/2 (Roma: Città Nuova Editrice, 1995).

Agustín. De decem chordis, sermo 9, introducción de M. Pellegrino, editado y traducido por P. Bellini, F. Cruziani y V. Tarulli, Opere di Sant’Agostino, Nuova Biblioteca Agostiniana, XXIX: Discorsi, I (Roma: Città Nuova Editrice, 1979), 148-189.

Buenaventura. Doctoris Seraphici S. Bonaventurae S. R. E. episcopi cardinalis opera omnia, studio et cura PP. Collegii a S. Bonaventura, 10 vols. (Ad Aquas Claras [Quaracchi]: Ex typ. Collegii S. Bonaventurae, 1882-1902).

Buenaventura. Sermons de diversis, nueva edición crítica de J. Bougerol 2 vols. (París: Les Editions Franciscaines, 1993).

Hilario de Poitiers. Epistula de Synodis, editado por M. Durst y A. Rocher, Lettres sur les Synodes, Sources Chrétiennes 621 (París: Les Éditions du Cerf, 2021).

Hilario de Poitiers. De Trinitate, I y II, texto crítico, traducción, introducción y notas de P. Smulders, G. Durand, Ch. Morel y G. Pelland, Sources Chrétiennes 443 y 448 (París: Les Éditions du Cerf, 1999 y 2000).

Orígenes. Traité des principes, I-II, introducción, texto crítico y traducción de H. Crouzel y M. Simonetti, Sources Chrétiennes 252 (París: Les éditions du Cerf, 1978).

Orígenes. Fragmenta in Epistolam ad Hebraeos, editado por J.- P. Migne, PG 14 (París, 1857), cols. 1307-1308.

Platón. Crátilo, traducción, preámbulo y notas de F. de P. Samaranch, en Obras completas (Madrid: Aguilar, 1972), 508-552.

Fuentes secundarias

De Boni, Luis Alberto. “Para uma leitura do Itinerarium mentis in Deum de S. Boaventura”, Revista Portuguesa de Filosofia 64/1 (2008): 437-463.

Boulnois, Olivier. Au-delà de l’image. Une archéologie du visuel au Moyen Âge (Ve-XVIe) (París: Éditions du Seuil, 2008).

Boulnois, Olivier. “Augustin et les théories de l’image au Moyen Âge”, Revue des sciences philosophiques et théologiques 91 (2007): 75-92.

Chavero Blanco, Francisco de Asís. Imago Dei: aproximación a la antropología teológica de San Buenaventura, (Murcia: Espigas, 1993).

Del Zotto, Cornelio, La teologia dell'immagine in San Bonaventura (Vincenza: LIEF, 1977).

Di Maio, Andrea. “La rappresentazione della natura in Bonaventura da Bagnoregio”, Przeglad Tomistyczny 25 (2019): 143-170.

Gerken, Alexander. La théologie du Verbe. La relation entre l’incarnation et la création selon saint Bonaventure (París: Éditions Franciscaines, 1970).

Johnson, Timothy. “Reading between the Lines: Apophatic Knowledge and Naming the Divine in Bonaventure’s Book of Creation”, Franciscan Studies 60 (2002): 139-158.

Pulido Manuel, Lázaro. La creación en Buenaventura. Acercamento filosófico a la metafísica expresiva del ser finito (Grottaferrata [Roma]: Frati Editori di Quaracchi, 2005).

León Sanz, Isabel María. El arte creador en San Buenaventura. Fundamentos para una teología de la belleza (Pamplona: EUNSA, 2016).

León Sanz, Isabel María. “La mediación creadora del Verbo, origen de la belleza expresiva de las criaturas en S. Buenaventura”, en Causality and Resemblance. Medieval Approaches to the Explanation of Natur, editado por M. J. Soto-Bruna (Hildesheim/Zurich/New York: Georg Olms Verlag, 2018), 117-129.

Malaguti, Maurizio. “Trasparenza ‘in veritatem’. Attraverso e oltre i simboli: l’itinerario bonaventuriano”, Doctor Seraphicus 54 (2007): 111-130.

Mathieu, Luc. La Trinité créatrice d’aprés saint Bonaventure (Paris: Éditions Franciscaines, 1992).

Nagakura, Hisako. L’homme à l’image et à la ressemblance de Dieu chez Saint Bonaventure (Estrasburgo: Faculté de Théologie Catholique, 1975).

Ost, David E. “Bonaventure: The Aesthetic Synthesis”, Franciscan Studies 36 (1976): 233-247.

Reynolds, Philip L. “Bonaventure’s Theory of Resemblance”, Traditio 58 (2003): 219-255.

Salto Solá, Carlos. “Contemplare la summa pulchritudo. La sfida di leggere la realità in chiave estetica secondo Bonaventura da Bagnoregio”, Miscellanea francescana 117 (2017): 61-77.

Solignac, Laure. La théologie symbolique de saint Bonaventure (París: Parole et Silence, 2010).

Solignac, Laure. La voie de la ressemblance. Itinéraire dans la pensée de saint Bonaventure (París: Hermann, 2014).

Villar, José Ramón. “Cristo, imagen de Dios invisible (Col 1, 15a). Tradición exegética y comentario de santo Tomás de Aquino”, Scripta Theologica 42/4 (2010): 665-690.