Kitsch landscapes as tourist destinations in South and Southeast Asia (China, Vietnam, Nepal)
Contenu principal de l'article
Résumé
Carried out within the framework of the AQAPA programme 2014-2019 of the French National Agency for Research (Agence Nationale de la Recherche, ANR), this study focuses on the stereotypical kitsch-based “staging” of tourist sites and resorts, taking as examples three Asian tourist regions characterized by the presence of ethnic minorities: Da Lat in Vietnam, Pokhara in Nepal and Sandu in China. This staging notably relies on the use of false décors (Baudrillard, 1981) – what Umberto Eco (1985) called an “artistic lie” – and aims to provide the tourist with “a reassuring but artificial vision of things” (Menon, 2006). This article thus looks at this kitschifying of landscapes developed for tourism at the rural/urban interface (scenography, experience provided for tourists, processes mobilized) and the objectives it serves, in order to start to understand and interpret the underlying message(s).
Keywords: landscape, kitsch, tourism development, governance, Vietnam, China, Nepal.
Téléchargements
Details de l'article
Avisos de derechos de autor propuestos por Creative Commons
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la licencia Creative Commons CC BY-NC 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es ) , que permite a terceros compartir la obra y permitir obras derivadas siempre que se indique su autor, su primera publicación en esta revista y cuando no se haga uso comercial.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático o en un repositorio institucional o publicarla en un libro monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos y repositorios institucionales o en su página web) antes, durante y con posterioridad al proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).