Call for Papers Alfinge, Revista de Filología

“(Parallel) Corpus-Based Approaches to Language and Data: Generative AI Applications in Focus”

Special issue editors

  • Leticia Moreno-Pérez (Universidad de Valladolid)
  • Belén López-Arroyo (Universidad de Valladolid)

Presentation of the Special Issue

Following the 5th International Symposium Parallel Corpora (PaCor 2025) at the University of Valladolid in May 2025 on “(Parallel) Corpus-Based Approaches to Language and Data: Generative AI Applications in Focus”, this special issue seeks to share some of the key discussions showcased at this international forum. The primary aim of the symposium was to promote discussion and reflection and to explore the dynamic intersections between generative artificial intelligence and linguistic corpora.

These intersections open new pathways for research, technological development, and practical applications. By bridging linguistic research with AI-driven content generation, corpus-based models are transforming fields such as education, technology, communication, and services. These models enable adaptive content generation, enhancing contextual understanding and personalization while fostering interdisciplinary collaboration between linguists, engineers, and industry professionals. 

To maximize the potential of generative AI, continuous learning and corpus adaptation are essential, requiring advanced techniques for dynamic updating and performance optimization. Effective corpus management, from data collection to maintenance, is critical across academic, industrial, and managerial contexts. Looking ahead, emerging trends in research and investment will shape the evolution of generative AI, emphasizing innovation, ethical considerations, and the strategic development of new applications in natural language processing.

To foster this dialogue, this special issue of Alfinge will highlight the latest knowledge that emerges from the interdisciplinary research. We invite submissions from researchers across the disciplines who employ empirical approaches, including (but not limited to) corpus-based, generative AI and computational methods to address professional communication in multilingual contexts. We are interested in submissions including, but not limited to the following questions: 

  • The role of large language models (LLMs) in corpus linguistics
  • Generative AI applications in translation and multilingual corpora
  • Ethical implications of AI-generated language data
  • Enhancing language teaching with AI and corpora
  • Cross-linguistic and cross-cultural considerations in AI-generated texts
  • Multilingual translation and professional writing
  • Corpus encoding

The types of research projects accepted for this special issue include but are not limited to:

  • research reports
  • integrative literature reviews
  • case studies
  • tutorials
  • teaching cases

Submission deadline: September 30, 2025

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Call for Papers Alfinge, Revista de Filología

“Enfoques basados en corpus (paralelos) para grandes modelos de lenguaje y datos: Aplicaciones de la IA generativa”

Editores del monográfico

  • Leticia Moreno-Pérez (Universidad de Valladolid)
  • Belén López-Arroyo (Universidad de Valladolid)

Presentación del monográfico

El presente monográfico tiene como objetivo diseminar los temas más relevantes que se presentaron en el Congreso 5th International Symposium Parallel Corpora (PaCor 2025) en la Universidad de Valladolid en mayo de 2025 bajo el título “(Parallel) Corpus-Based Approaches to Language and Data: Generative AI Applications in Focus”. Los objetivos principales del simposio fueron promover el debate y la reflexión, así como explorar las intersecciones dinámicas existentes entre la inteligencia artificial generativa y los corpus lingüísticos.

Estas intersecciones abren nuevas vías de investigación y desarrollo tecnológico, así como aplicaciones prácticas. La unión resultante de la investigación lingüística y la generación de contenido mediante IA está transformando, a través de los modelos basados en corpus, sectores como el educativo, el tecnológico, el de la comunicación y el sector servicios. Estos modelos permiten la generación de contenido adaptativo, lo cual mejora la comprensión del contexto y la personalización a la vez que fomenta la colaboración interdisciplinar entre lingüistas, ingenieros y profesionales.

Para amplificar el potencial de la IA generativa se tornan fundamentales tanto el aprendizaje permanente como la adaptación de los corpus, lo cual requiere de técnicas avanzadas para que su actualización sea dinámica y su desempeño se vea optimizado. En este contexto, la gestión efectiva de los corpus es un elemento clave en los sectores académico, industrial y empresarial, desde la fase de compilación de datos hasta su mantenimiento. De cara al futuro, las nuevas tendencias en investigación e inversión modelarán la evolución de la IA generativa, con especial énfasis en la innovación, las consideraciones éticas y el desarrollo estratégico de nuevas aplicaciones de procesamiento del lenguaje natural.

Para promover este diálogo, el presente monográfico de Alfinge pretende destacar los últimos descubrimientos surgidos de esta investigación interdisciplinar. Invitamos al envío de propuestas de investigadores de diversas disciplinas que empleen enfoques empíricos, incluidos (de forma no exclusiva) métodos basados en corpus, IA generativa y métodos computacionales para abordar la comunicación profesional en contextos multilingües. Nos interesan las propuestas relacionadas con los siguientes temas, entre otros:

  • El papel de los modelos de lenguaje de gran escala (LLMs) en la lingüística de corpus
  • Aplicaciones de la IA generativa en la traducción y los corpus multilingües
  • Implicaciones éticas de los datos lingüísticos generados por IA
  • Mejora de la enseñanza de idiomas con IA y corpus
  • Consideraciones interlingüísticas e interculturales en textos generados por IA
  • Traducción multilingüe y redacción profesional
  • Codificación de corpus

Los formatos de investigación que serán considerados para este monográfico podrán encuadrarse en los siguientes, entre otros:

  • informes de investigación
  • revisiones bibliográficas multidisciplinares
  • estudios de caso
  • tutoriales
  • experiencias en el aula

Fecha límite para el envío de propuestas: 30 de septiembre de 2025