Dos monedas: The Feminine Self and Otherness on the Journey as Part of the Bildungsroman in Comics

Main Article Content

Daniel Escandell Montiel

Abstract

This article discusses Nuria Tamarit’s comic Dos monedas (2019), from the point of view of a work focused on showing us the maturation process of a young teenager in her experience of spending several months in Senegal. To do this, the article addresses the context of autofiction in recent comics written and drawn by female authors and how the work that concerns us eschews that resource, but, nevertheless, is dependent on the life of the author herself. From that point onwards, the article approaches the instrumentalization of the main character, Mar, to present the comic as a Bildungsroman that reflects not only on travel and otherness as a process of maturation and liminoid rite of passage, but also as a vindication of Africa on its own terms.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Escandell Montiel, D. “Dos Monedas: The Feminine Self and Otherness on the Journey As Part of the Bildungsroman in Comics”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 11, Jan. 2024, pp. 88-109, doi:10.21071/calh.vi11.15620.
Section
Special Issue

References

Alberca, Manuel, El pacto ambiguo, Madrid, Biblioteca Nueva, 2007.

Angux y Núria Tamarit, Avery’s Blues, Madrid, Dibbuks, 2016.

Barry, Linda, One! Hundred! Demons!, Montreal, Drawn Quarterly, 2017.

Beaton, Kate, Hark! A Vagrant, Londres, Random House, 2011

Bezhanova, Olga, “La angustia de ser mujer en el Bildungsroman femenino: Varsavsky, Boullosa y Grandes”, Espéculo: Revista de Estudios Literarios, XLI (2019) [en línea], <http://webs.ucm.es/info/especulo/numero41/bromfeme.html>, (consultado el 03/04/2022)

Binswanger, Ludwig, Being-in-the-World: Selected Papers of Ludwig Binswanger, Nueva York, Basic Books, 1963.

Borham Puyal, Miriam, Contemporary Rewritings of Liminal Women, Londres, Routledge, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429297823

Calin, Cassandra, Still Just Kidding: A Collection of Art, Comics and Musings, Worcerster, 3DTotal Publishing, 2018.

Constenla, Tereixa, “La autoficción manda en el comic”, El País [en línea], 19/12/2020: <https://elpais.com/babelia/2020-12-18/la-autoficcion-manda-en-el-comic.html> (consultado el 15/03/2022).

Deveney, Jean-Christophe y Núria Tamarit, Giganta, Barcelona, Norma Editorial, 2021.

Doubrovsky, Serge, Fils, París, Gallimard, 1977.

Echeverría, Javier, Cosmopolitas domésticos, Barcelona, Anagrama, 1995.

Fandiño Barros, Yolanda Alicia, “La otredad y la discriminación de géneros”, Advocatus, XXIII (2014), pp. 49-57. DOI: https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.23.4968

Garsán, Carlos, “Núria Tamarit confronta la ‘imagen catastrofista’ de África en Dos monedas”, CulturPlaza [en línea], 03/04/2019: <https://valenciaplaza.com/nuria-tamarit-confronta-la-imagen-catastrofista-de-africa-en-dos-monedas> (consultado el 15/03/2022).

Gennep, Arnold van, Rites de Passage, París, E. Nourry, 1909.

Giner Bou, Miguel Ángel, Núria Tamarit y Xulia Vicente, Anna Dédalus Detectiu. El misteri de la mansió cremada, Picassent, Andana Editorial, 2015.

Goldsmith, Kenneth, “If It Doesn’t Exist on the Internet, It Doesn’t Exist”, University of Pennsylvania [en línea]: https://writing.upenn.edu/epc/authors/goldsmith/if_it_doesnt_exist.html (consultado el 04/04/2022).

Guzmán Tinajero, Alfredo Carlos, Figuraciones del yo en el cómic contemporáneo, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, 2017 [tesis doctoral].

Havighurst, Robert J., Developmental Tasks and Education, 1972, Nueva York, McKay.

Hernando, David, “Voces que cuentan - Introducción”, en Voces que cuentan. Una antología, VV.AA., Barcelona, Planeta Cómic, 2021, pp. 6-7.

Hughes, Janette y Alyson E. King, “Dual Pathways to Expression and Understanding: Canadian Coming-of-Age Graphic Novels”, Children’s Literature in Education, XLI (2010), pp. 64-84. DOI: https://doi.org/10.1007/s10583-009-9098-8

Krotz, Esteban, “Poder, símbolos y movilizaciones: sobre algunos problemas y perspectivas de la Antropología Política”, Nueva Antropología. Revista de Ciencias Sociales, 31 (1986), pp. 7-22.

López Gallego, Manuel, “Bildungsroman: historias para crecer”, Tejuelo. Didáctica de la lengua y la literatura. Educación, XVIII (2013), pp. 62-75.

Magnet Colomer, Jordi, “El debilitamiento del yo en el tardocapitalismo y la nueva propaganda fascista”, Oxímora. Revista Internacional de Ética y Política, XVIII (2021), pp. 37-55. DOI: https://doi.org/10.1344/oxi.2021.i0.32280

McCloud, Scott, Reinventing Comics: How Imagination and Technology Are Revolutionizing an Art Form, Nueva York, Paradox Press, 2000.

Merleau-Ponty, Maurice, La fenomenología y las ciencias del hombre, Buenos, Aires, Prometeo Libros, 2001.

Ralphs, Matt y Núria Tamarit, Tiempos de brujas y hechiceros, Madrid, Edelvives, 2021.

Schwarz, Gretchen y Christina Crenshaw, “Old Media, New Media: The Graphic Novel as Bildungsroman”, Journal of Media Literacy Education, III, 1 (2011), pp. 47-53. DOI: https://doi.org/10.23860/jmle-3-1-13

Sibilia, Paula, La intimidad como espectáculo, El Salvador: Fondo de Cultura Económica, 2008.

Tamarit, Núria, Dos monedas, Barcelona, La Cúpula, 2019

Tamarit, Núria, Le conte du genévrier, París, Les Aventuries de l’Étrange, 2020.

Thomas, Emily, The Meaning of Travel, Oxford, Oxford University Press, 2020.

Tisseron, Serge, L’intimité superexposée, París, Ramsay, 2001

Turner, Victor, “Liminal to Liminoid in Play, Flow, and Ritual: An Essay in Comparative Symbology”, Rice University Studies, LX, 3 (1974), pp. 53-92.

Vargas Llosa, Mario, “El arte de mentir”, El País [online] 25/07/1984: <https://elpais.com/diario/1984/07/25/opinion/459554410_850215.html> (consultado el 15/03/2022).

Versaci, Rocco, This Book Contains Graphic Language: Comics as Literature, Nueva York, Continuum (p. 16).

VV. AA. (2021). Voces que cuentan. Una antología. Barcelona: Planeta Cómic.