Autobiographical Discourse and the Projection of the Self in Women's Comics in Spanish (1970-2023)

Main Article Content

Tania Padilla Aguilera
Isabelle Touton

Abstract

Under the title Autobiographical discourse and projection of the self in Spanish women’s comics (1970-2023), we group together six articles in which the figure of the female creative subject - author, protagonist, witness: often all at the same time - is approached from a preponderantly theoretical-conceptual perspective that offers a ‘panoptic vision’, the result of the combination of the synchronic and the diachronic. It would not be very fruitful to dwell on the resuscitated authorial individuality (Foucault) without taking into account the context in which it develops and the tensions it gives rise to among authors immersed in complex and problematic networks of sociability (and even more so in the case of women). It is clear that the characteristics of this context, both in Spain and in Latin America, have a direct influence on the individuality of female authors, who also see their identity constrained for reasons of sex and/or gender from the moment they have an idea until they decide to put it into practice with the intention of publishing it (censorship and/or self-censorship). These mechanisms do not so much entail a shift between axes as a polarisation of attitudes which, in any case, enriches the literary field (amateurism/professionalism, centre/periphery).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Padilla Aguilera, T., and I. Touton. “Autobiographical Discourse and the Projection of the Self in Women’s Comics in Spanish (1970-2023)”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 11, Jan. 2024, pp. 8-14, doi:10.21071/calh.vi11.16833.
Section
Presentation

References

Acevedo, Mariela, “Nosotras contamos, notas en torno a construir genealogía feminista en el campo de la historieta y el humor gráfico (Argentina 1933-2019)”, Tempo e Argumento [en línea], XII, 31 (30/06/2020): file:///Users/isabelle/Downloads/Nosotras_contamos_Notas_en_torno_a_const.pdf (consultado el 14/01/2023). DOI: https://doi.org/10.5965/2175180312312020e0106

Alary, Viviane, Corrado, Danielle y Mitaine, Benoît, “Introduction. Et moi, émoi !”, en Autobio-graphismes: Bande dessinée et représentation de soi, eds. Viviane Alary, Danielle Corrado y Benoît Mitaine, Chêne-Bourg, Éditeur Georg, 2015, pp. 13-25.

Alary, Viviane y Corrado, Danielle, “L’autobiographie dessinée en terres ibériques”, en Autobio-graphismes: Bande dessinée et représentation de soi, eds. Viviane Alary, Danielle Corrado y Benoît Mitaine, Chêne-Bourg, Éditeur Georg, 2015, pp. 81-103.

Andrade Ecchio, Claudia, “Narrativa visual producida por mujeres en Latinoamérica: el autocómic como espacio de cuestionamiento y denuncia”, UNIVERSUM. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, XXXIV, 2 (2019), pp. 17-40. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-23762019000200017

Beaty, Bart, “La autenticidad de la autobiografía”, en La novela gráfica, poéticas y modelos narrativos, ed. José Manuel Trabado Cabado, Madrid, Arco Libros, 2013, pp. 243-286.

Bettaglio, Marina, Montes Garcés, Elizabeth y Cardona, María Elsy (eds.), “Con el lápiz en la mano: mujeres y cómics a ambos lados del Atlántico”, Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, III, 1 (otoño, 2018).

Bikandi-Mejias, Aitor, “La trilogía del deseo en el cómic femenino”, Tebeosfera [en línea] (2023): <https://www.tebeosfera.com/documentos/la_trilogia_del_deseo_en_el_comic_femenino.html> (consultado el 08/11/2023).

Chaney, Michael A. (ed.), Graphic Subjects: Critical Essays on Autobio-graphy and Graphic Novels, Madison, University of Wisconsin, 2011. DOI: https://doi.org/10.1093/acref/9780195301731.013.50280

Chute, Hillary L., Graphic Women. Life Narrative and Contemporary Comics, Nueva York, Columbia University Press, 2010.

Chute, Hillary L., “Comics Form and Narrating Lives”, Profession MLA (2011), pp. 107-117. DOI: https://doi.org/10.1632/prof.2011.2011.1.107

Constenla, Tereixa, “La autoficción manda en el comic”, El País [en línea], 19/12/2020: <https://elpais.com/babelia/2020-12-18/la-autofic-cion-manda-en-el-comic.html> (consultado el 08/11/2023).

Domínguez Jería, Paloma, La construcción del sí mismo en el cómic auto-biográfico de autoras latinoamericanas desde una perspectiva discursiva multimodal, Valparaíso, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, 2021 [Tesis doctoral].

El Refaie, Elisabeth, Autobiographical comics. Life Writing in Pictures, Jackson, University Press of Mississippi, 2012. DOI: https://doi.org/10.14325/mississippi/9781617036132.001.0001

El Refaie, Elisabeth, Visual Metaphor and Embodiment in Graphic Illness Narratives, Oxford, Oxford University Press, 2019. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190678173.001.0001

Escobar Fuentes, Susana, “La novela gráfica autobiográfica hecha por mujeres. Cuerpo, subjetividad y búsqueda identitaria”, Revista Fuentes Humanísticas, XXXII, 60 (2020) [en línea]: http://revistastmp.azc.uam.mx/fuenteshumanisticas/index.php/rfh/article/view/984/1097 (consultado el 08/11/2023). DOI: https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/fh/2020v32n60/Escobar

Fernández, Norman (ed.), Visualizando el maltrato, Gijón, Semana Negra de Gijón, 2017.

Ferreiro-Peleteiro, Teresa (ed.), Perdona, estoy hablando, Madrid, Centro-centro, 2023.

Gardner, Jared, “Autography’s Biography, 1972–2007”, Biography, XXXI, 1 (2008), pp. 1-26. DOI: https://doi.org/10.1353/bio.0.0003

González Cabeza, Inés, “Autobiografías sobre cuidados: repensando la catarsis”, Tebeosfera, [en línea] (2018): <https://www.tebeosfera.com/documentos/autobiografias_sobre_cuidados_repensando_la_catarsis.html> (consultado el 08/11/2023).

Guzmán Tinajero, Alfredo Carlos, Figuraciones del yo en el cómic contemporáneo, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, 2017 [tesis doctoral].

Masarah Revuelta, Elena, “Lecturas feministas en el cómic autobiográfico contemporáneo”, Filanderas: Revista Interdisciplinar de Estudios Feministas, 1, 2016. DOI: https://doi.org/10.26754/ojs_filanderas/fil.201722305

Mella, Montserrat, Viñetas en resistencia: Escena de cómic feminista producido en Chile durante 2008-2018, Santiago de Chile, Universidad de Chile, 2020 [tesis de grado para optar por la licenciatura en Diseño Gráfico].

Merino, Ana, Diez ensayos para pensar el cómic, León, Servicio de Publicaciones de la Universidad de León (Grafikalismos), 2017. Mohring, Agatha, Les dispositifs de l’intime dans le roman graphique espagnol contemporain: une approche intermédiale, Toulouse, Université Toulouse Jean Jaurès, 2018 [tesis doctoral].

Roas, David (ed.), Las creadoras gráficas españolas y lo fantástico en el siglo XXI, Frankfurt-Madrid, Vervuert-Iberoamericana, 2022. Trabado Cabado, José Manuel, “La novela gráfica: formas de dibujar la soledad”, Estudios Humanísticos. Filología [en línea], 28 (2006), pp. 221-244: <https://doi.org/10.18002/ehf.v0i28.2812> (consulta-do el 08/11/2023). DOI: https://doi.org/10.18002/ehf.v0i28.2812

Vila, Marika (ed.), Derrumbando estereotipos. Subjetividad femenina en el cómic, Gijón, Semana Negra de Gijón, 2018.