The Divinatio in Garcilaso's Text

Main Article Content

Bienvenido Morros Mestres

Abstract

The divinatio is a part of emendatio that has been practiced by philologists from Alexandria to the present day, with very uneven results, which could be summarized by the title
of this monograph. In my case, I use the poetry of Garcilaso to illustrate these two very different aspects of divinatio, using only two examples, which are sufficient: one taken from a verse of Elegy I and the other from Eclogue I. In the first example, following the steps outlined by Richard Bentley, I proceed with the emendation ope ingenii of a verse that the first edition had published incomplete, with a gap of a few words within it. In the second example, however, I believe that the reading copied in the Lastanaso-Gayangos manuscript is correct and that, therefore, the divinationes proposed by other scholars of Garcilaso are unnecessary.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morros Mestres, B. “The Divinatio in Garcilaso’s Text”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 12, Jan. 2025, pp. 120-51, doi:10.21071/calh.v1i12.17573.
Section
Special Issue

References

Asensio, Eugenio, “Ramismo y crítica textual en el círculo de Fray Luis de León”, en Academia Literaria Renacentista, ed. Víctor García de la Concha, Salamanca, Universidad, 1981, pp. 47-76.

Arici, Cesare, Sirmione versi, Milán, Nicolò Bettoni, 1822.

Ariosto, Lodovico, Orlando furioso, ed. Lanfranco Contini, vol. II, Turín, Einaudi Tascabali, 1992. Bembo, Pietro, Gli Asolani, ed. José María Reyes Cano, Barcelona, Bosch, 1990.

Ariosto, Lodovico, Le rime, ed. Andrea Donini, vol. I, Roma, Salerno, 2008.

Blecua, Alberto, En el texto de Garcilaso, Madrid, Ínsula, 1970.

Cicerón, Marco Tulio, Philippics, ed.D. R. Shackleton Bailey, revisada por John T. Ramset y Gesine Manuwald, Cambridge.Massachusetts-Londres, Harvard University Press, 2009.

Conte, Gian Biagio, Ope ingenii: Experiencies of textual criticism, Berlín-Bostón De Gruyer, 2013.

Dain, Alphonse, Les manuscrits, París, Belles Lettres, 1975.

Damasceno, Juan, Opera Omnia, en Patrologiae cursus completus. Patrologiae Graecae, ed, J. P. Migne, tomo XCI, París, Garnier, 1891.

Escrivá, Comendador, Poesie, ed. Ines Ravasini, Viareggio, Mauro Baroni, s. f.

Espinosa Medrano, Juan de, “Apologético en favor de Góngora”, ed. Ventura García Calderón, Revue Hispanique, 1925.

Foscolo, Ugo, Liriche scelte. I sepolcri e le grazie, con comentario por Severino Ferrar.

Gargano, Antonio, Con aprendido canto. Tradiciones poéticas y perspectivas ideológicas en el cancionero amoroso de Garcilaso de la Vega, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, 2023.

Góngora, Luis de, Letrillas, ed. Robert Jammes, Madrid, Castalia, 1980.

Góngora, Luis de , Soledades, ed. Robert Jammes, Madrid, Castalia, 1994.

Grande Dizzionario della lingua italiana, en https://www,gdi.it.

Laguna Mariscal, Gabriel, “Estructura y significación de la oda IV II de Horacio”, Anuario de Estudios Filológicos, 14 (1991), pp. 269-281.

Leopardi, Giacomo, Cantos, ed. bilingüe de María de las Nieves Muñiz Muñiz, Madrid, Cátedra, 2009.

Lessicografia della Crusca, en http://new.lessicografia.it.

López Suárez, Mercedes, “Aproximación al paratexto de las ediciones del siglo XVI de las Obras de Boscán con algunas de Garcilaso de Vega”, Studia Aurea, 7 (2013), pp. 29-60.

Lupi, Francesco, “Bentley e la filología come l’arte della congettura”, en Storia della filología classica, ed. Diego Lanza y Gherardo Ugolini, Roma Carocci, 2016, pp. 11-45.

Horacio, Dionysii Lambinii Q, Horatium commentarii, Jacobo Hoelscher, 1821.

Horacio, Odas, edición bilingüe de Jaume Juan, Barcelona, Bosch, 1988.

Horacio, Odas y epodos, ed. bilingüe de Manuel Fernández Galiano y Vicente Cristóbal, Madrid, Cátedra, 1990.

Horacio, A Commentary on Horace. Odes, book II, e, R. G. M. Nisbet y Margaret Hubbard, Oxford, Clarendon press, 1999.

Horacio, Obras completas, traducción por Alfonso Cuatrecasas, Barcelona, Planeta, 1992.

Horacio, Sátiras, Epístolas. Arte poética, ed. bilingüe de Horacio Silvestre, Madrid, Cátedra, 1996.

Lida de Malkiel, María Rosa, “El ruiseñor de las Geórgicas y su influencia en la lírica española de la Edad de Oro”, en La tradición clásica en España, Barcelona, Ariel, 1975, pp. 100-117.

Macrí, Oreste, “Revisión textual de la obra de Garcilaso”, en Homenaje. Estudios de filología e historia literaria lusohispanas e iberoamericanas, The Hague, 1966, pp. 305-330.

Menéndez Pelayo, Marcelino, Antología de poetas líricos castellanos, vol. XIV, Librería de Perlado Páez y Cª, Madrid, 1916.

Montero, Juan, ed., Antología poética de los siglos XVI y XVII, Madrid, Biblioteca Nueva, 2006.

Morocho Gayo, Gaspar, “La crítica textual desde el Renacimiento hasta Lachmann (III)”, Anales de la Universidad de Murcia, 40, 1983, pp. 3-26.

Petrarca, Francesco, Il Petracha con l’espositione di M. Gio. Andrea Gesualdo, Venecia, Alessandro Griffio, 1581.

Petrarca, Francesco , Le rime, brevemente esposte per Lodovico Castelvetro, vol. I, Venecia, Antonio Zatta, 1756.

Petrarca, Francesco, Rime, con l’interpretazione di Giacomo Leopardi, Florencia, Felice Le Monnier, 1845.

Petrarca, Francesco, Canzoniere, ed. Marco Santagata, Milán Mondadori, 2018.

Poliziano, Angelo, Poesie Latine, ed. Francesco Arnaldi y Lucia Gualdo Rosa, Turín, Einaudi, 1976.

Pinto, Rafael, Poetiche del Desiderio. Saggi di critica letteraria della modernità, Roma, Aracne, 2010.

Rota, Berardino. Egloghe pescatorie, ed. Stefano Bianchi, Roma, Carocci, 2005.

Ruffinatto, Aldo, Tríptico del ruiseñor: Berceo. Garcilaso, San Juan, Madrid, Academia del Hispanismo, 2007.

Sannazaro, Jacopo, Arcadia, ed. Carlo Vecce, Roma, Carocci, 2018.

Serés, Guillermo, La transformación de los amantes. Imágenes del amor de la Antigüedad al Siglo de Oro, Barcelona, Crítica-Grijalbo Mondadori,1996.

Spaggiari, Barbara, “História da tradiçao e crítica das variantes em dois sonetos de Garcilaso de la Vega (nº XVII e nº XXIX)”, Criticón, 134 (2018), pp. 65-75.

Tasso, Bernardo, Rime, ed. Vercingetorigge Martignone, vol. II, Turín, Res, 1995.

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y alguna de Garcilaso repartidas en cuatro libros, Carles Amorós, Barcelona, 1543.

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y algunas de Garcilaso […], Medina del Campo, por Pedro de Castro, a costa de Juan Pedro Museti, 1544.

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y algunas de Garcilaso […]. Además que hay muchas añadidas, van aquí mejor corregidas, más complidas y en mejor orden que hasta agora han sido impresas, [Amberes], [Martín Nucio], 1544.

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y algunas de Garcilaso […]. De nuevo emendadas y en mejor orden de los que hasta agora han sido impresas, Amberes, en casa de Martín Nucio, [1545].

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y algunas de Garcilaso […]. Además que hay muchas añadidas, uan aquí mejor corregidas, más complidas y en mejor orden que hasta agoras han sido impresas, s.l., Antonio de Salamanca, 1547.

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y algunas de Garcilaso [… Además que hay muchas añadidas, van aquí mejor corregidas, más complidas y en mejor orden que hasta agora han sido impresas, Venecia, en casa Gabriel Gilitio de Ferrariis, 1553.

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y Garcilaso […], Barcelona. [viuda de Carlos Amorós], 1554.

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y algunas de Garcilaso […]. Van en este libro muchas obras añadidas y en mejor orden que hasta agora han sido impresas. Agora de nuevo por los mejores y más antiguos originales corregidas y emendadas, Stella, por Adrián de Amberes, 1555.

Vega, Garcilaso de la, Las obras de Boscán y algunas de Garcilaso […]. Emendadas agora nueuamente y restituidas a su integridad, Amberes, en casa de Martin Nucio, 1556.

Vega, Garcilaso de la, Las obras del excelente poeta Garcilaso de la Vea. Agora nuevamente corregidas de muchos errores que en todas las impresiones pasadas había; Salamanca, en casa de Matías Gast, a costa de Simon Borgognon, 1569.

Vega, Garcilaso de la, Obras del excelente poeta Garcilaso de la Vega. Con anotaciones y emiendas del Maestro Francisco Sánchez, Catedrático de Salamanca, Madrid, por Pedro Lasso, 1574.

Vega, Garcilaso de la, Obras del excelente poeta Garcilaso de la Vega. Con anotaciones y emiendas del Maestro Francisco Sánchez, Catedrático de Salamanca, Madrid, por Luis Sánchez, 1600.

Vega, Garcilaso de la, Obras de Garcilaso de la Vega con anotaciones de Fernando de Herrera, Sevilla, por Alonso de la Barrera, 1580.

Vega, Garcilaso de la, Garcilaso de la Vega, príncipe de los poetas castellanos, con notas de Tomás Tamayo de Vargas, Madrid, por Luis Sánchez, 1622.

Vega, Garcilaso de la, Obras de Garcilaso de la Vega ilustradas con notas, Madrid, Imprenta de la Real Gaceta, 1765.

Vega, Garcilaso de la, Obras completas, ed. Elías L. Rivers, Castalia, Madrid, 1964.

Vega, Garcilaso de la, Obras completas con comentario, ed. Elías L. Rivers, Madrid, Castalia, 1981.

Vega, Garcilaso de la, La poesía de Garcilaso de la Vega. Análisis filológico y texto crítico, ed. Maria Rosso Gallo, Madrid, Anejos del Boletín de la Real Academia Española, 1990.

Vega, Garcilaso de la, Obra poética y textos en prosa, ed. Bienvenido Morros, Barcelona, Crítica, 1995.

Vega, Garcilaso de la, Poesías castellanas completas, ed. Elías L. Rivers, Madrid, Castalia, 1996.

Vega, Garcilaso de la, Obra poética y textos en prosa, ed. Bienvenido Morros, Barcelona, Crítica, 2001.

Vega, Garcilaso de la, Obra completa, ed. Guillermo Suazo Pascual. Madrid, EDAF, 2004.

Vega, Garcilaso de la, Poesía castellana, ed. Julián Jiménez Hefferman e Ignacio García Aguilar, con un estudio preliminar de Pedro Ruiz Pérez, Madrid, Akal, 2017.

Vega, Garcilaso de la, Poesía, ed. Ignacio García Aguilar, Madrid, Cátedra, 2020.

Vocabolario Treccani, en https://www.treccani.it>vocabolario.