Practicing your English writing skills in a community learning through an Edublog
Contenido principal del artículo
Resumen
In this research, we combine digital competence, in this case the use of a blog and cultural competence in order to practice the writing skills. Through the blog we want to challenge the traditional teaching methods as Vygotsky’ social development theory and we propose a change of roles. Students do not write anymore only for the teacher, but also for their classmates and even for anyone who reads the blog. In addition, not only the teacher gives feedback to them as well as their classmates. Results show that students enjoyed this change of roles and find it interesting and motivating. This research is divided in an introduction from social interaction to Edublogs to understand better what it means. In the method section, we explain the didactic unit and the blog. The results and discussion indicate that students prefer not only working with the blog than with traditional materials, but using the blog to practice the writing skills motivates students to learn. Finally, we show the efficacy of using the blog in the classroom to create a community of learning.
Descargas
Detalles del artículo
1. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
2. Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto diferido
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra [ESPECIFICAR PERIODO DE TIEMPO], el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Bibliografía
AUGAR, N., RAITMAIN, R. & ZHOU, W. (2012). Teaching and learning online with wikis. In Beyond the comfort zone: proceeding of the 21st ASCILITE Conference, Perth, 5-8 December (pp. 95-104) ASCILITE. Retrieved from http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU:30005482/zhou-teachingandlearning-2004.pdf (Last access: 27/03/2013).
BLOOD, R. (2002). The weblog handbook: Practical advice on creating and maintaining your blog. Basic Books. Retrieved from http://books.google.es/books?hl=ca&lr=&id=9cDLon8ex48C&oi=fnd&pg=PR12&dq=the+weblog+handbook&ots=7QcLn9FLfG&sig=bmc4vGjSELy-pEY8qsUe0lhGNRg (Last access: 27/03/2013).
CEBECI, Z. & TECKDAL, M. (2006). Using podcasts as audio learning objects. Interdisciplinary Journal of knowledge and learning objects, 2(1), 47-57.
Dillenbourg, P., Jerman, P., Schneider, D., Traum, D. &
Buic, C. (1997) The design of MOO agents: Implications from an empirical CSCW study. In proceedings 8th World Conference on Artificial Intelligence in Education. Retrieved from http://tecfa.unige.ch/tecfa/publicat/dil-papers-2/Dil.7.3.21.pdf (Last access: 27/03/2013).
DRISCOLL, M.P. (1994). Psychology of learning for Instruction. Needham, Ma: Allyn& Bacon.
DUFFY, P. D. & BRUNS, A. (2006). The use of blogs, wikis and RSS in education: A conversation of possibilities. Retrieved from http://eprints.qut.edu.au/5398/1/5398.pdf (Last access: 27/03/2013)
EFIMOVA, L. & DE MOOR, A. (2005). Beyond personal webpublishing: An exploratory study of conversational blogging practices. In Systems Sciences, 2005. HICSS’05. Proceedings of the 38th Annual Hawaii Internationl Conference on (pp.107a-107a). IEE.
EUROPEAN PARLIAMENT AND THE COUNCIL (2006). Recommendation of the European Parliament and council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, L394.
FERDIG, R. E., & KAYE D. T. (2004). Content delivery in the Blogosphere. The Journal 31(7), 12-20. Retrieved from http://defiant.corban.edu/jjohnson/pages/Teaching/BloggingBlogosphere.pdf(Last access: 27/03/2013).
HARRSCH, M. (2006). RSS: The next killer app for education.
HO, S.T.K (2009). Addressing culture in EFL classrooms: The challenge of shifting from a traditional to an intercultural stance. Electronic Journal of Foreign Language Teaching, 6(1), 63-76. Retrieved from http://e-flt.nus.edu.sg/v6n12009/ho.pdf(Last access: 27/03/2013).
HUETTE, S. (2006). Blogs in education. Teaching Effectiveness Program: Be free to teach. Retrieved September, 6, 2010. Retrieved from http://www.careersmarts.com/21/BlogsInEducation.pdf (Last access: 27/03/2013)
HUFFAKER, D. (2004). The educated blogger. First Monday, 9 (6-7).
LANKSHEAR, C. & KNOBEL, M. (2003). Do-it-yourself broadcasting: Writing weblogs in a knowledge society. In annual meeting of the American Educational Research Association (pp.21-25).
LARA, T. (2005). Blogs para educar. Cuadernos de Comunicación e Innovación. Octubre-Diciembre. Revista
TELOS, 65, 45-62. Retrieved from http://www.freewebs.com/adprovir/capitulos/Blogs%20para%20educar.pdf (Last access: 27/03/2013).
LEUF, B. & CUNNINGHAM, W. (2001). The wiki way: quick collaboration on the web.
LIPPONEN, L. (2002). Exploring foundations for computer-based collaborative learning. In proceedings of the Conference on Computer Support for Collaborative Learning: Foundations for CSCL Community (pp. 72-81) International Society of the Learning Sciences.
MCAULEY, A., STEWARD, B., SIEMENS, G., & CORMIER, D. (2010). The MOOC model for digital practice. Retrieved from https://oerknowledgecloud.org/sites/oerknowledgecloud.org/files/MOOC_Final.pdf (Last access: 16/05/2013)
MITCHELL, R. & MYLES, F. (2004) Second language learning theories. Arnold Publishers.
MYERS, J. (1991). Cooperative learning in heterogeneous classes. Cooperative learning, 11(4).
O’DONELL, M. (2005). Blogging as pedagogic practice: Artefact and ecology. Asia Pacific Media Educator 1(17)13. Retrieved from http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1018&context=apme&sei-redir=1&referer=http%3A%2F%2Fscholar.google.es%2Fscholar%3Fhl%3Dca%26as_sdt%3D0%26q%3Dblogging%2Ba%2Bpedagogic%2Bpractice%2Bo%2527donnell#search=%22blogging%20pedagogic%20practice%20odonnell%22 (Last access: 27/03/2013).
ORAVEC, J.A. (2003). Blending by blogging: Weblogs in blended learning initiatives. Journal of Educational Media, 28(2-3), 225-233.
QUICK, W. (2001). DailyPundit.com.30Dec.
SÁEZ VACAS, F. (2005). La blogosfera: un vigoroso subespacio de comunicación en Internet. Telos, 64, 14-17. Retrieved from http://oa.upm.es/3219/2/VACAS_ART_2005_02.pdf (Last access: 27/03/2013).
TOMALIN, B. &STEMPLESKI, S. (1993). Cultural awareness. Oxford University Press.
UTECHT, J. (2007). A problem with blogs, Techlearning.
WEB 2.0, (2009) http://en.wikipedia.org/wiki/Web_2.0(Last access: 27/03/2013)
WIKIPEDIA. “Internet Forum”. The Free Encyclopedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Intemrnet_forum (Last access 27/03/2013)
WINER, D. (2003). What Makes a Weblog a Weblog? Weblogs at Harvard Law.