Treatment of Negative Numbers in Diego Terrero's Lecciones de Aritmética y Álgebra Elemental (1894)

Main Article Content

Alexander Maz-Machado
Astrid Cuida
Cristina Pedrosa Jesús

Abstract

This study presents a brief biographical sketch of Diego Terrero and an analysis of one of his works. The study has focused on the way in which the author approaches and presents negative numbers in a historical period in which, in Germany, they had only recently been formalized, and in which some Spanish authors of mathematics books had not yet incorporated this epistemological advance. There is evidence of ideas close to those present at the beginning of the XIX century.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Maz-Machado, A., Cuida, A., & Pedrosa Jesús, C. (2021). Treatment of Negative Numbers in Diego Terrero’s Lecciones de Aritmética y Álgebra Elemental (1894). Mathematics, Education and Society, 4(3), 1–16. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/13834
Section
Artículos

References

Alvarez, L. X. (1978). La universidad de Asturias. Salinas, Astrurias: Ayalga Ediciones.
Canella, F. (1995). Historia de la Universidad de Oviedo y noticicas de los establecimientos de enseñanza de su distrito (Asturias y León). 3ª edición.Oviedo: Imp. de flórez, Gusano y Cª.
Cid, E. (2015). Obstáculos epistemológicos en la enseñanza de los números negativos. Tesis doctoral. Universidad de Zaragoza. Zaragoza, España.
Clark, K. M. (2012). History of mathematics: Illuminating understanding of school mathematics concepts for prospective mathematics teachers. Educational Studies in Mathematics, 81(1), 67-84.
Fried, M. (2008). History of mathematics in mathematics education: A Saussurean perspective. The Mathematics Enthusiast, 5(2), 185-198.
García, J. J. y Beas, M. (1995). Análsis histórico del libro de texto. en Figueres, J. y Beas, M. (Eds.): Libros de texto y construcción de matemáticas currículares. (pp. 21- 47). Granada: Proyecto Sur.
Gómez, B. (2011). El análisis de manuales y la identificación de problemas de investigación en Didáctica de las Matemáticas. PNA, 5(2), 49-65.
Gracia-Noriega, J. I. (2001). Entrevistas en la historia: el pintor Tómas García Sampedro. La Nueva España. Diario Independeinte de Asturias (6 de agosto de 2001).
Gutiérrez-Rubio, D., & Madrid, M. J. (2018). Geometría Selecta Theorica, y práctica del matemático cordobés Gonzalo Antonio Serrano. Matemáticas, educación y sociedad, 1(1), 32-39.
Hankel, H. (1867). Vorlesungen über die complexen zahlen und ihrefuntionen. Leipzig: Leopold Voss.
Haverhals, N., & Roscoe, M. (2010). The history of mathematics as a pedagogical tool: Teaching the integral of the secant via Mercator’s projection. The Mathematics Enthusiast, 7(2), 339-368.
Hefendehl-Heberker, L. (1991). Negative numbers: obstacles in their evolution from intuitivw to intellectual constructos. For the Learning in Mathematics, 2(1), 16-31.
Heeffer, A. (2008). Negative numbers as an epistemic difficult concept: Some lessons from history. In Proceedings of the History and Pedagogy of Mathematics Conference (pp. 1-13).
León-Mantero, C., Maz-Machado, A., y Madrid, M. J. (2021). El Tratado de Álgebra elemental de Juan Cortázar: un libro significativo para la enseñanza de las matemáticas en España. Educatio Siglo XXI, 39(1), 235-256.
León, C., Maz-Machado, A., Madrid, M. J., & Jiménez-Fanjul, N. (2018). Estrategias didácticas en libros de matemáticas españoles del siglo XIX: los tratados elementales de Juan Cortázar. UNIÓN. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 52, 34-45.
Madrid, M. J. (2016). Los libros de aritmética en España a lo largo del siglo XVI (Doctoral dissertation, Universidad de Salamanca).
Madrid, M. J., Maz-Machado, A., & León-Mantero, C. (2018). Una caracterización de los autores de manuales de matemáticas en España en el siglo XVIII. In Actas del IV Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Matemática (pp. 281-291).
Madrid, M. J., Maz-Machado, A., y López, C. (2016). 500 años de Historia de las Matemáticas: la obra de Juan Andrés. Suma, 82, 51-58.
Madrid, M. J., Maz-Machado, A., López, C., & León-Mantero, C. (2019). Old Arithmetic Books: Mathematics in Spain in the First Half of the Sixteenth Century. International Electronic Journal of Mathematics Education, 15(1), em0553.
Madrid M. J., León-Mantero, C., Gutiérrez-Rubio, D. y Maz-Machado, A. (2019). La enseñanza de las matemáticas en la Universidad de Salamanca en el siglo XVIII: la obra de Juan Justo García. En J. M. Marbán, M. Arce, A. Maroto, J. M. Muñoz-Escolano y Á. Alsina (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIII (p. 627). Valladolid: SEIEM.
Martínez, J. L. y Lastra, C. (1978) Historia de la enseñanza de las ciencias biológicas en la Universidad de Oviedo (hasta 1968). Oviedo: Universidad de Oviedo.
Maz, A. (2005). Los números negativos en España en los siglos XVIII y XIX. Granada: editorial de la Universidad de Granada.
Maz, A. (2009). Investigación histórica de conceptos en los libros de matemáticas. En M. González, M. González y J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación matemática XIII (pp. 5-20). Santander, España: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.
Maz, A. y Rico, L. (2007). Situaciones asociadas a los números negativos en textos de matemáticas españoles de los siglos XVIII y XIX. PNA, 1(3), 113-123.
Maz, A. y Rico, L. (2009). Las Liciones de Thomas Cerda: doscientos cincuenta años (1758-2008). Suma (60), 35-41.
Maz, A. y Rico, L. (2009). Negative numbers in the 18th and 19th centuries: phenomenology and representations. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17(1), 537-554.
Maz-Machado, A., y Rico, L. (2015). Principios didácticos en textos españoles de matemáticas en los siglos XVIII y XIX. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 18(1), 49-76.
Maz, A., Rico, L. y Torralbo, M. (2006). José Mariano Vallejo y Ortega: Matemático y Político. En Maz, A., Torralbo, M. y Rico, L. (eds.): José Mariano Vallejo, el matemático ilustrado. Una mirada desde la Educación Matemática (Pp. 11-25). Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.
Maz-Machado, A., López, C. y Sierra, M. (2013). Fenomenología y representaciones en la Arithmetica de Juan de Yciar. En L. Rico L., Cañadas, M. C., Gutiérrez, J., Molina, M. y Segovia, I. (Eds.), Investigación en Didáctica de las Matemática. Homenaje a Encarnación Castro (pp. 77-84). Granda: Editorial Comares.
Maz-Machado, A., Argudo-Osado, C., y Gutiérrez-Rubio, D. (2020). Semblanza de un cordobés del siglo XVIII: Gonzalo Antonio Serrano, médico, astrónomo y matemático. En Maz-Machado, A. y López, C. (Eds.): Las matemáticas en España durante el siglo XVIII a través de los libros y sus autores (pp. 181-198). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Maz-Machado, A., Madrid, M. J., León-Mantero, C. y Jiménez-Fanjul, J. (2017). Research trends in the history of mathematics education: the Spanish case. In Patterson, K. (Ed.), Focus on Mathematics Eduaction Research (pp. 150-182). Nova.
Meavilla, V. (2005). Historia de la Educación Matemática en España: el contenido algebraico de la Arithmetica practica, y specvlatiua de Juan Pérez de Moya (ca. 1512–1596). Revista Brasileira de História da matemática, 5(9), 19-35.
Meavilla, V., & Oller, A. M. (2014). La extracción de raíces en el Tratado de Mathematicas (1573) del bachiller Juan Pérez de Moya. Revista Épsilon, 31(88), 71-88.
Meavilla, V. y Oller, A. (2015). Los textos matemáticos de Antonio Terry y Ribas. Números, 90, 89-103.
Oliveira, C., y Schubring, G. (2021). Las dobles transmisiones de los libros de Lacroix y Legendre en el siglo XIX: el caso de Colombia y Venezuela. Matemáticas, educación y Sociedad, 4(2), 1-20.
Picado, M., & Rico, L. (2011). La selección de textos en una investigación histórica en Educación Matemática. Revista Épsilon, 28(77), 99-112
Picado, M., Rico, L., y Gómez, B. (2015). Enseñanza de las unidades métricas en España en la segunda mitad del siglo XIX. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 175-196.
Puig, L., & Rojano, T. (2004). The history of algebra in mathematics education. In The Future of the Teaching and Learning of Algebra The 12thICMI Study (pp. 187-223). Springer, Dordrecht.
S.S. (1879). Guía civil, militar y eclesiástica del aprovincia de Asturias. 1878-1879. Oviedo: Imp. de Vallian y Comp.
Sánchez, I. y González, M. T. (2017). La geometría analítica en España durante el siglo XIX: estudio de las soluciones negativas de una ecuación. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 35(3), 89-106.
Schubring, G. (1986). Ruptures dans le statut mathematique des nombres negatifs. Petit X, 12, 5-32.
Schubring, G. (1987). On the methodology of analysing historical textbooks: Lacroix as textbooks authors. For the Learning of Mathematics, 7 (3), 41-51.
Terrero, D. y Cuesta, T. (1881). Andalucía y Asturías. Polémica en los dialectos andaluz y bable. Oviedo: Libreria de Juan Martínez.