Exploratory study of knowledge about average in Secondary Education students

Main Article Content

Oneida Muñoz-Ñungo
Alexander Maz-Machado
Cristina Pedrosa-Jesús

Abstract

Statistics is increasingly present in daily life, so it is necessary that people know and master some basic concepts on this subject. We present a study on the comprehension of the average in ninth grade students of Secondary Education, since they have received statistical training from Primary Education and therefore it is expected that they have adequate knowledge and understanding of the averages. A standardized test, the Konold and Garfield (1993) elementary statistical knowledge questionnaire, was applied to an intentional sample. Conceptual deficiencies and little success in the answers were observed. The results are consistent with other research carried out internationally on university students.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Muñoz-Ñungo, O., Maz-Machado, A. ., & Pedrosa-Jesús, C. . (2020). Exploratory study of knowledge about average in Secondary Education students. Mathematics, Education and Society, 3(1), 22–32. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/12689
Section
Artículos

References

Abad, F., Huele, M. D. y Vargas, M. (2001). Estadística para las Ciencias Sociales y Laborales. Granada: Universidad de Granada.
Arteaga, P. (2014). Conocimientos sobre gráficos estadísticos de una muestra de futuros profesores de educación primaria. En Andrade, Luisa (Ed.), Memorias del I Encuentro Colombiano de Educación Estocástica (pp. 38-46). Bogotá: Asociación Colombiana de Educación Estocástica.
Arteaga, P., Contreras, J. M. y Cañadas, G. (2014). Conocimiento de la estadística y los estudiantes en futuros profesores: un estudio exploratorio. Avances de Investigación en Educación Matemática, (6). DOI: https://doi.org/10.35763/aiem.v1i6.97
Azcárate, P., Cardeñoso, J.M. y Porlán, R. (1998). Concepciones de futuros profesores de primaria sobre la noción de aleatoriedad. Enseñanza de las Ciencias, 16(1), 85-97.
Barros, P. y Fernandes, J. (2001). Dificuldades de alunos (futuros professores) em conceitos de estatística e probabilidades. Em I. Lopes, J. Silva e P. Figueiredo (Orgs.), Actas do ProfMat 2001 (pp. 197-201). Vila Real: Associação de Professores de Matemática
Batanero, C. (2000) Dificultades de los estudiantes en los conceptos estadísticos elementales: el caso de las medidas de posición central. Em C. Loureiro, O. Oliveira y L. Brunheira. (Orgs.) Ensino e aprendizagem da estatística.(pp.31-48). Lisboa: Sociedade Portuguesa de Estatística, Associação de Professores de Matemática, Departamento de Educaç
Batanero, C., Godino, J. D., & Navas, F. (1997). Concepciones de maestros de primaria en formación sobre los promedios. VII Jornadas LOGSE: Evaluación Educativa, 310-304.
Batanero, C., Tauber, L. y Sánchez, B. (2001). Significado y comprensión de la distribución normal en un curso de análisis de datos. Quadrante, 10(1), 59-92.
Cobo, B. (2003). Significado de las medidas de posición central para los estudiantes de secundaria. Tesis doctoral. Universidad de Granada.
Cobo, B. y Batanero, C. (2004). Significado de la media en los libros de texto de secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 22(1), 005-18.
Colombia, C. D. (1994). Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Ley general de educación.
Estrada, A., y Díaz, A. (2007). Errores en el cálculo de probabilidades en tablas de doble entrada en profesores en formación. Uno: Revista de Didáctica de las Matemáticas, 44, 48-57.
Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J. M. (2011). Un estudio sobre conocimientos de estadística elemental de profesores en formación. Educación Matemática, 16(1), 89-111.
Holmes, P. (1980). Teaching Statistics 11-16. Sloug: Foulsham Educational.
Jones, D. L. y Jacobbe, T. (2014). An Analysis of the Statistical Content in Textbooks for Prospective Elementary Teachers, Journal of Statistics Education, 22(3). DOI: 10.1080/10691898.2014.11889713
Konold, C. y Garfield, J (1993). Statistical reasoning assesment, Part 1: Intuitive thinking. University of Massachusetts: Scientific Reasoning Institute.
León-Mantero, C., Pedrosa-Jesús, C., Maz-Machado, A. y Casas-Rosal, J. C. (2019). Medición de las actitudes hacia las matemáticas en maestros de Educación infantil en formación. Espacios, 40(23), 14-24.
Mayén, S. (2009). Comprensión de las medidas de tendencia central en estudiantes mexicanos de educación secundaria y bachillerato. Tesis doctoral. Universidad de Granada.
Ministerio de Educación y Ciencia. MEC (1989). Diseño curricular base. Educación secundaria obligatoria. Bogotá: MEC
Ministerio de Educación Nacional. MEN. (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Imprenta Nacional de Colombia.
Molero, A., Gea, M. M. y Batanero, C. (2019). ¿Qué conocimientos de la media aritmética tienen los estudiantes al inicio de la educación secundaria? En Marbán, J., Arce, M., Maroto, A., Muñoz-Escolano, J. M. y Alsina, Á. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIII (pp. 423-432). Valladolid, España: Universidad de Valladolid.
Moore, D. S. (1999): Discussion: what shall we teach beginers. International Statistical Review, 67(3), 223-248.
Ramírez, Mayerlin; Vargas, Leonardo; Vásquez, Fernando (2018). Desarrollo del pensamiento aleatorio en el proceso de aprendizaje de las medidas de tendencia central mediante GeoGebra en estudiantes de noveno grado. En Valbuena, S., Vargas, L. y; Berrío, J. (Eds.): Encuentro de Investigación en Educación Matemática (pp. 371-379). Puerto Colombia, Colombia: Universidad del Atlántico.
Righetti, A. (2015). Errores detectados en estudiantes universitarios al desarrollar pruebas de asociación estadística. Revista de la Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa, 23(38), 78-98.
Rodríguez, J. y Castro, D. (2018). Significado de la media aritmética y el uso de la palabra promedio en estudiantes de 11° grado. En Álvarez, Ingrith (Ed.), Memorias del III Encuentro Colombiano de Educación Estocástica (pp. 399-409). Bogotá, Colombia: Asociación Colombiana de Educación Estocástica
Salinas, J. y Mayen, S. A. (2016). Estudio exploratorio de las actitudes hacia la estadística en estudiantes mexicanos de bachillerato. Avances de Investigación en Educación Matemática, (10). DOI: https://doi.org/10.35763/aiem.v0i10.130
Sepúlveda, A., Diaz-Levicoy, D. y Jara, D. (2018). Evaluación de la comprensión sobre Tablas Estadísticas en estudiantes de Educación Primaria. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 32(64), pp. 869-886.
Strauss, S. y Bichler, E. (1988). The development of children's concepts of the arithmetic average. Journal for Research in Mathematics Education, 19(1), 64-80.