Compound numbers in G. M. Bruño’s Arithmetic textbook

Main Article Content

Luis Maraví Zavaleta

Abstract

During a part of the twentieth century was used in Latin America the textbook Advanced Arithmetic, under the signature of G. M. Bruño. Here, the notion compound number appeared like a type of concrete number, a fact is also seen in other contemporary textbooks. Therefore, this paper shows an approach to sociohistorical roots of that notion and a description of the didactical point of view related to its teaching. To achieve these aims, some resources based on content analysis were used. As a result, it has established the nexuses between practical needs and teaching of compound numbers under a didactical orientation

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Maraví Zavaleta, L. (2019). Compound numbers in G. M. Bruño’s Arithmetic textbook. Mathematics, Education and Society, 2(1), 1–11. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/12833
Section
Artículos

References

Abbagnano, N. y Visalberghi, A. (1964). Historia de la pedagogía. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Aleksandrov, A. D. (1973). Visión general de la matemática. En La matemática, su contenido, métodos y significado, pp. 17-89. Madrid, España: Alianza.
Andrade, M. y Oliveira, F. (2011). A análise de textos didáticos en História da Educação Matemática. En Matos, J. y Saraiva, M. (Eds.). Actas do I Congresso Ibero-Americano de História da Educação Matemática, pp. 110 – 120.
Alzate, M., Gómez, M. y Romero, F. (2012). G. M. Bruño. La edición escolar en Colombia 1900-1930. Bogotá, Colombia: Ecoe.
Bruño, G. (s. f.). Aritmética, curso superior. Lima, Perú: Bruño.
Choppin, A. (2002). O historiador e o livro escolar. História da Educação, 11(6): 5-24.
Compound number (s. f.). En Collins English Dictionary - Complete & Unabridged (10th ed.) Retrieved from http://www.dictionary.com/browse/compound-number
De Carvalho, J. B. P. (2014). Mathematics Education in Latin American. En Karp, A. y Schubring, G. (Eds.). Handbook on the History of Mathematics Education, pp. 335-359. New York, NY: Springer.
Díez, J. (1997). A Hundred Years of Numbers. An Historical Introduction to Measurement Theory 1887-1990. Studies in History and Philosophy of Science, 28 (1): 167-185.
Ellerton, N. y Clements, M. (2012). Rewriting the History of School Mathematics in North America 1607-1861, The Central Role of Cyphering Books. New York, NY: Springer.
Freudenthal, G. y McLaughlin, P. (2009) (Eds.). The Social and Economic Roots of the Scientific Revolution. Texts by Boris Hessen and Henryk Grossmann. New York, NY: Springer.
García, E. (2008). Aportes de La Salle a la Educación en América Latina. Simposio Historia y Pensamiento Educacional Latinoamericano. Universidad de Santiago de Chile, Chile: s. p.
Gispert, H. (2014). Mathematics Education in France: 1800-1980. En Karp, A. y Schubring, G. (Eds.). Handbook on the History of Mathematics Education, pp. 229-240. New York, NY: Springer.
Gómez, B. y Puig, L. (2018). Los problemas descriptivos de fracciones en los “Solucionarios” de Bruño y Dalmau. En Carrillo, D., Sánchez, E., Matos, J., Moreno, P. y Rodrigues, W. (Eds.). Actas del IV Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Matemática, pp. 102-112.
Gussi, J. (2011). O ensino da matemática no Brasil: Análise dos programas do ensino do Colégio Pedro II (1837 a 1931) (Doctoral dissertation). Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, SP.
Jackson, L. (1906). The Educational Significance of Sixteenth Century Arithmetic: from the point of view of the present time (Doctoral dissertation). Columbia University, New York, NY.
Karpinski, L. (1925). The History of Arithmetic. New York, NY: Rand McNally.
Luzuriaga, L. (1967). Historia de la Educación y de la Pedagogía. Buenos Aires, Argentina: Losada.
Maz, A. (2009). Investigación histórica de conceptos en los libros de matemáticas. En M.J. González, M.T. González & J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIII (pp. 5-20). Santander, España: SEIEM.
Maz, A. y Rico, L. (2009). Números negativos en los siglos XVIII y XIX: fenomenología y representaciones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7(1): 537-554.
Meskens, A. (2013). Practical Mathematics in a Commercial Metropolis, Mathematical Life in Late 16th Century Antwerp. Dordrecht, Alemania: Springer.
Ocampo, J. (2011). G. M. Bruño, San Miguel Febres Cordero, el hermano cristiano de los textos escolares. Revista de historia de la educación latinoamericana, 16, pp. 15-32.
Picado, M. (2012). El Sistema Métrico Decimal en libros de texto de matemáticas en España durante la segunda mitad del siglo XIX (1849-1892). (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España.
Picado, M., Rico, L. y Gómez, B. (2017). Mathematics textbooks for teachers training in Spain in the second half of 19th century: The metric system implementation. En Bjarnadóttir, K., Furinghetti, F., Menghini, M., Johan Prytz, J. y Schubring, G. (Eds.), “Dig where you stand” 4, Proceedings of the Fourth International Conference on the History of Mathematics Education, pp. 275-291. Roma, Italia: Nuova Cultura.
Ponce, A. (1972). Educación y lucha de clases. Lima, Perú: Amaru.
Ribnikov, K. (1984). Historia de las matemáticas. Moscú, URSS: Mir.
Romero, F., Alzate, M. y Gómez, M. (2015). La enseñanza racional y sistemática en Colombia: el caso de la aritmética en la obra escolar de G.M. Bruño (1900-1930). Historia y Sociedad, 29: 61-97.
Schubring, G. (1987). On the Methodology of Analysing Historical Textbooks: Lacroix as Textbook Author. For the Learning of Mathematics, 7, 3: 41-51.
Schubring, G. (2002). A Noçao de Multiplicaçao: um “obstáculo” desconhecido na História da Matemática. Bolema, 15(18): 26-52.
Sinclair, N., Watson, A., Zazkis, R. y Mason, J. (2011). The structuring of personal example spaces. The Journal of Mathematical Behavior, 30: 291-303.
Smith, D. (1925). History of Mathematics, Volume II: Special Topics of Elementary Mathematics. Boston, MA: Ginn & Company.
Swetz, F. (1992). Fifteenth and Sixteenth Century Arithmetic Texts: What can we learn from them? Science & Education, 1: 365 – 378.