Uses of dynamic geometry software in preservice mathematics teachers

Main Article Content

Martha Iglesias
José Ortiz

Abstract

The objective of the research is to describe the uses that future teachers of mathematics give to the software of dynamic geometry. It is a field research in the qualitative interpretive paradigm, carried out through a case study, which was focused on the analysis of the productions of a group of thirteen future teachers of mathematics, who participated in a course of solving geometric problems (during 16 weeks), as part of their teacher training plan at a Venezuelan public university. The instruments used to collect the information were: Cabri files, work reports and audio and video recordings. Regarding the software, it was found that the future teachers gave it a technical use: use of the tools to follow procedures, verify conjectures and improve appearances; and, a heuristic use: construction, exploration, formulation of conjectures and validation

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Iglesias, M., & Ortiz, J. (2018). Uses of dynamic geometry software in preservice mathematics teachers. Mathematics, Education and Society, 1(2), 21–35. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/12834
Section
Artículos

References

Amaral, M.E.y Cabrita, I. (2017). Umaabordagem interdisciplinar para a apropriação das isometrías. Campo Abierto, 36 (1), 109-136.
Arzarello, F., Olivero, F., Paola, D. y Robutti, O. (2002). A cognitive analysis of dragging practises in Cabri environments. ZentralblattfürDidaktic der Mathematik, 34 (3), 66 – 72.
Cruz, M.F. y Mantica, A.M. (2017). El uso del software de geometría dinámica en la formulación y validación de conjeturas. UNIÓN. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 51,69-72.
González López, M.J. (2001). La Gestión de la Clase de Geometría utilizando Sistemas de Geometría Dinámica. En P. Gómez y L. Rico (Eds.), Iniciación a la Investigación en Didáctica de la Matemática. Homenaje al Profesor Mauricio Castro (pp. 277 – 290). Granada: Universidad de Granada.
Gutiérrez, R. E.; Prieto, J. L. y Ortiz, J. (2017). Matematización y trabajo matemático en la elaboración de simuladores con GeoGebra. Educación Matemática, 29 (2), 37-68.
Iglesias, M. y Ortiz, J. (2015). La Investigación en Pensamiento Geometrico y Didáctica de la Geometría. En J. Ortiz y M. Iglesias (Eds.), Investigación en Educación Matemática. Aportes desde una Unidad de Investigación. La Morita: Universidad de Carabobo. Disponible: http://funes.uniandes.edu.co/8365/
Mammana, C. y Villani, V. (1998). Introduction. En C. Mammana y V. Villani (Eds), Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century. An ICMI Study (pp. 1 – 8). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Manzano Mozo, J.; Gómez García, M. y Mozo Fernández, J. (2017). Mecanismos articulados: Geometría Dinámica y Cinemática en un entorno educativo STEM. Innoeduca, 3 (1), pp. 15-27.
Ortiz, J., Iglesias, M. y Paredes, Z. (2013). El análisis didáctico y el diseño de actividades didácticas en matemáticas. En L. Rico, J.L. Lupiáñez y M. Molina (Eds.), Análisis Didáctico en Educación Matemática. Metodología de Investigación, Formación de Profesores e Innovación Curricular (pp. 293 – 308). Granada: Comares.
Perry, P., Camargo, L., Samper, C. y Rojas, C. (2006). Actividad demostrativa en la formación inicial del profesor de matemáticas. Bogotá: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Nacional.
Prieto González, J. L. (2016). GeoGebra en diferentes escenarios de actuación. Revista Electrónica Conocimiento Libre y Licenciamiento (CLIC), Nro 14, Año 7, 9-23.
Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. y García Jiménez, E. (1999). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.
Sabariego Puig, M. (2012). La Investigación Educativa: Génesis, Evolución y Características. En R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la Investigación Educativa (pp. 51 – 87). Madrid: La Muralla.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). (2006). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: FEDEUPEL.
Yin, R. K. (2003). Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks, United States of America: Sage.
Cabri – Géomètre II. Copyright Laboratorio de Estructuras Discretas y de Didáctica (IMAG) de la Universidad Joseph Fourier de Grenoble, 1997 – 1999. Editor: Texas Instruments.