Curricular enrichment of students with mathematical talent: a case study with support for new technologies

Main Article Content

Ángel Alsina Pastell
Ingrid Heredia

Abstract

The objective of this study is to analyze the effect of a curricular enrichment program with the support of new technologies applied to education. From a mixed design, a case study of a 9-year-old student with mathematical talent was conducted. He  has been administered a curricular enrichment program in an inclusive environment, along with a questionnaire on attitudes towards mathematics, before and after the program. The results obtained have shown that technological tools, if used effectively, are a clear motivating element for students to increase their interest in mathematics. Above all, for those who need extra encouragement, such as students with mathematical talent.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alsina Pastell, Ángel, & Heredia, I. (2018). Curricular enrichment of students with mathematical talent: a case study with support for new technologies. Mathematics, Education and Society, 1(3), 15–30. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/12837
Section
Artículos

References

Alarco, J., y Álvarez-Andrade, E. (2015). Google Docs: una alternativa de encuestas online. Educación Médica, 15(1), 9-10.
Alsina, Á., y Acosta, Y. (2017). Conocimientos del profesorado sobre las altas capacidades y el talento matemático desde una perspectiva inclusiva. Números. Revista didáctica de las Matemáticas, 94, 71-92.
Cortizo, J. C., Carrero, F., Monsalve, B., Velasco, A., Díaz, L. I., y Pérez, J. (2011). Gamificación y docencia: Lo que la universidad tiene que aprender de los videojuegos. Recuperado de https://abacus.universidadeuropea.es/bitstream/handle/11268/1750/46_Gamificacion.pdf?sequence=2&isAllowed=y
De Guzmán, M. (2002). Un programa para detectar y estimular el talento matemático precoz en la Comunidad de Madrid. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 5(1), 131-144.
Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. (2013). L'atenció educativa a l'alumnat amb altes capacitats. Recuperado de http://www.gencat.cat/dogc
Díaz Cruzado, J., y Troyano Rodríguez, Y. (2013). El potencial de la gamificación aplicado al ámbito educativo. III Jornadas de Innovación Docente. Innovación Educativa: respuesta en tiempos de incertidumbre.
Díaz, S., Mendoza, V., y Porras, C. (2011). Una guía para la elaboración de estudios de caso. Razón y palabra, 16(75), 1 - 26.
Gasteiz, V. (2013). Orientaciones educativas. Alumnado con altas capacidades intelectuales. España: Servicio de Imprenta y Reprografía del Gobierno Vasco.
Guirado, A. (2015). ¿Qué sabemos de las altas capacidades? Preguntas, respuestas y propuestas para la escuela y la familia. Barcelona: Editorial Graó.
Jiménez Ibáñez, J. J. (2017). Didactalia. Recuperado de https://didactalia.net/comunidad/materialeducativo/recurso/estrategias-de-calculo-mental/b8b48de6-5af4-44f2-b136-f7d59f417b0a
NCTM (2014). De los principios a la acción. Para garantizar el éxito matemático para todos. Reston, Va.: The National Council of Teachers of Mathematics.
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: Una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, XV(1), 15-29.
Renzulli, J. S., y Reis, S. M. (2008). Enriching Curriculum for all Students. Thousand Oaks: Corwin Press.
Robles, D., y Minquini, M. D. (2000). Los 100 mejores acertijos matemáticos (1ª edición). México D.F.: Fernández Editores.
Rodríguez, L. (2004). Identificación y evaluación de niños con talento. Santiago de Chile: Editorial Trineo S.A.
Sastre-Riba, S. (2011). Funcionamiento metacognitivo en niños con altas capacidades. Revista de Neurología, 52(1), 11-8.
Ursini, S., Sánchez, G., y Oredain, M. (2004). Validación y confiabilidad de una escala de Actitudes hacia las Matemáticas y hacia las Matemáticas enseñadas con computadora. Educación Matemática, 16(3), 59 -78.
Valadez, M. D., y Avalos, A. (2010). Atención educativa a alumnos sobresalientes y talentosos en escuelas inclusivas. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/229025655_Atencion_Educativa_a_Alumnos_Sobresalientes_y_Talentosos_en_Escuelas_Inclusivas.