Situation and perspective of the training of mathematical competences in preservice teachers at the Ibero-american level

Main Article Content

Alba Dolores Alay Giler

Abstract

The formation of mathematical competences in the future teaching staff constitutes a substantive axis of the science of education and Pedagogy in general. The present study had as objective, to know the state of the question of the formation of mathematical competences in the future professorship at Ibero-American level; the methodology used is qualitative, descriptive and exploratory; The sample considered for the development of the study were scientific articles on this subject that are available in journals indexed in Scopus, WoS and Google Scholar. As a result of the reading and analysis of the state of the question, it has been possible to identify cognitive, procedural and attitudinal elements, as well as essential didactic-pedagogical aspects that determine mathematical competences, at the same time this analysis will serve as a theoretical-methodological reference to conceive a perspective with a high objective and scientific level of the formation of mathematical competences of the future professors at the Ibero-American level.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alay Giler , A. D. (2019). Situation and perspective of the training of mathematical competences in preservice teachers at the Ibero-american level. Mathematics, Education and Society, 2(3), 1–8. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/12844
Section
Artículos

References

Font, V., Rubio, N., Giménez, J., Aubanell, A., Benseny, A., Gómez, J., ... y Barajas, M. (2011). Competencias profesionales de los futuros profesores de matemáticas de secundaria. En M.M. Moreno y N. Climent (eds.), Investigación en Educación Matemática. Comunicaciones de los Grupos de Investigación de la SEIEM. XIV Simposio de la SEIEM (pp. 333-342). Lleida: Universitat de Lleida.
Godino, J. D., Batanero, C., Font, V., y Giacomone, B. (2016). Articulando conocimientos y competencias del profesor de matemáticas: el modelo CCDM. En Berciano, A, Fernández, C., Fernández, T., González, J., Hernández, P., Jiménez, A., Macías, J. A., Ruiz, F. y Sánchez, M. T. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (pp. 285-294). Málaga: Universidad de Málaga.

Llinares, S. (2007). Formación de profesores de matemáticas. Desarrollando entornos de aprendizaje para relacionar la formación inicial y el desarrollo profesional. Conferencia invitada en la XIII Jornadas de Aprendizaje y Enseñanza de las Matemáticas – JAEM. Granada, Julio de 2007
Llinares, S. (2012). Formación de profesores de matemáticas. Caracterización y desarrollo de competencias docentes. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación matemática, 7(108), 53-62.
Pinto, S. J. y González, M. T. (2006). Sobre la naturaleza conceptual y metodológica del conocimiento de contenido pedagógico en matemáticas. Una aproximación para su estudio. Actas del X Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (págs. 237-255). Huesca: Universidad de Huesca- SEIEM.
Poblete A. Díaz V. (2003). Competencias profesionales del profesor de matemáticas Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 53, 3-13
Recio, T. (2004). Seminario: Itinerario Educativo de la Licenciatura de Matemáticas. Documento de conclusiones y propuestas. La gaceta de la RSME, 7(1), 33-36.
Restrepo J. (2017). Concepciones sobre competencias matemáticas en profesores de educación básica, media y superior. Revista REDIPE Diversidad, innovación y política educativa 6(2),104-18.
Rojas, N., Carrillo, J., Flores, P. (2012). Características para identificar a profesores de matemáticas expertos. En A. Estepa, Á. Contreras, J. Deulofeu, M. C. Penalva, F. J. García y L. Ordóñez (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVI (pp. 479 - 485). Jaén: SEIEM.
Rico, L. (2004). Reflexiones sobre la formación inicial del profesor de matemáticas de secundaria. Revista de currículum y formación del profesorado, 8(1), 1-15.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-21.