The use of Kirigami as a teaching device in learning Geometry

Main Article Content

Diana Carolina Pérez Duarte
Luis Fernando Pérez Duarte
Luis Enrique Armero Cano

Abstract

The purpose of this research is to promote the development of Geometric thinking related to the concepts of congruence and similarity, using the kirigami as a didactic tool. The activities are supported through the kirigami technique, visualization processes with emphasis on Bishop's visualization skills (1989) and problem solving, using graphic organizers and teamwork. The sequence didactic is designed for three sessions, each with a specific objective that guides the student to autonomous learning. The results show significant evidence about the effectiveness of this methodology.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pérez Duarte, D. C., Pérez Duarte, L. F. ., & Armero Cano, L. E. . (2020). The use of Kirigami as a teaching device in learning Geometry. Mathematics, Education and Society, 3(3), 1–17. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/12858
Section
Artículos
Author Biographies

Luis Fernando Pérez Duarte, Universidad Antonio Nariño

LUIS FERNANDO PÉREZ DUARTE

Ph.D Educación Matemática

Docente de la Universidad Antonio Nariño donde dirige cursos en el área de estadística aplicada a las ciencias médicas, es docente a nivel secundario en el Colegio Tibabuyes Universal donde dirige, cursos en los niveles básicos. Ha participado proyectos de investigación, y dirigido tesis de doctorado, tesis de maestría, y de pregrado todas en el campo de la enseñanza de la Matemática. Cuenta con 20 años de trabajo ininterrumpido en la educación, tanto a nivel universitario, como secundario. Ha participado como ponente encuentros de educación matemática.

Luis Enrique Armero Cano, Colegio I.E.D. Ismael Perdomo

LUIS ENRIQUE ARMERO CANO

Magister en Didáctica de las Matemáticas

 Magister en Didáctica de las Matemáticas (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia). Licenciado en Matemáticas (Universidad Francisco de Paula Santander). Docente de I.E.D. Ismael Perdomo Bogotá Colombia. Áreas de investigación: Conocimiento y aplicación de la didáctica de matemáticas y Desarrollo del pensamiento matemático.

 

References

Arcavi, A. (2003). The Role of Visual Representations in the Learning of Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 215-241. https://www.researchgate.net/publication/225216743_The_role_of_visual_representations_in_the_learning_of_mathematics_Educational_Studies_in_Mathematics_523_215-241/link/581cb79008ae12715af20609/download

Ballester, S et al. (2000). Metodología de la Enseñanza de la Matemática. Tomo I. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Bishop, A. (1989). Review of research on visualization in mathematics education. Focus on learning Problems in Mathematics, 7-16. https://www.researchgate.net/publication/226067440_Spatial_Abilities_and_Mathematics_Education_-_A_Review

Cantoral R.y Montiel G. (2001). Visualización y pensamiento matemático. México: Prentice Hall & Pearson Education.

Clemens, D., y Battista, M. (1992). Geometry and Spatial Reasoning. En D. Grouws, Handbook of Research on Mathematics teaching and Learning: A Project of the National Council of Teachers of Mathematics (pp. 34-67). New York: NCTM.

Falk, M. (1980). La enseñanza a través de problemas. Bogotá: Universidad Antonio Nariño

Goncalves, R. (2006). ¿Por qué los estudiantes no logran un nivel de razonamiento en la geometría? Revista ciencias de la educación, 1(27) 84-98. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/volIn27/27-5.pdf

Hershkowitz, R. (1990). Psychological Aspects of Learning Geometry. Cambridge University Press, Matemática y cognición. 70-95. https://doi.org/10.1017/CBO9781139013499.006

Krulik, S. y Rudnik, J. (1987). Problem solving: a handbook for teachers. Boston: Allyn and Bacon.

Mason, J., Burton, L. y Stacey, K. (1988). Pensar matemáticamente. Madrid: Editorial Labor.

Pérez, F. (2004). Olimpiadas Colombianas de Matemáticas para primaria 2000 - 2004. Bogotá: Universidad Antonio Nariño.

Pólya, G. (1981). Cómo plantear y resolver problemas. México: Editorial Trillas.

Rina, Dubinsky, y Dautermann, (1996). Coordinación de estrategias visuales y analíticas: un estudio de la comprensión de los estudiantes del grupo D 4. Revista de Investigación en Educación Matemática 27 (4): 435-457. http://www.jstor.org/stable/749876