Study of attitudes towards mathematics in the degrees in early and primary education

Main Article Content

Cristina Pedrosa-Jesús
Carmen León-Mantero
https://orcid.org/0000-0002-2870-8807
María Astrid Cuida Gómez

Abstract

The papers published in literature of the last decades reveal the importance of attitudes towards mathematics when we study the teaching-learning process of the subject. In this study, attitudes towards mathematics are analyzed, through the Auzmendi attitudes scale, in pre-service teachers, discussing the possible differences by gender and degree (Degrees in Early Childhood Education and Primary Education). A neutral-slightly positive attitude appears, being men and students of the Degree in Primary Education those who show a more positive attitude towards mathematics.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pedrosa-Jesús, C., León-Mantero, C., & Cuida Gómez, M. A. (2020). Study of attitudes towards mathematics in the degrees in early and primary education. Mathematics, Education and Society, 3(3), 18–28. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/13011
Section
Artículos

References

Auzmendi, E. (1991). Evaluación de las actitudes hacia la estadística en alumnos universitarios y factores que las determinan. Tesis doctoral. Universidad de Deusto, Bilbao.

Foss, D. H., & Kleinsasser, R. C. (1996). Preservice elementary teachers' views of pedagogical and mathematical content knowledge. Teaching and teacher Education, 12(4), 429-442.

Gamboa Araya, R., & Moreira Mora, T. E. (2017). Actitudes y creencias hacia las matemáticas: un estudio comparativo entre estudiantes y profesores. Actualidades Investigativas en Educación, 17(1), 514-559.

Chacón, I. M. G. (1997). La alfabetización emocional en educación matemática: actitudes, emociones y creencias. Uno: Revista de didáctica de las matemáticas, (13), 7-22.

Hannula, M. S., Di Martino, P., Pantziara, M., Zhang, Q., Morselli, F., Heyd-Metzuyanim, E., . . . Jansen, A. (2016). Attitudes, Beliefs, Motivation, and Identity in Mathematics Education. En G. Goldin, M. S. Hannula, P. Di Martino, M. Pantziara, Q. Zhang, F. Morselli, E. Heyd-Metzuyanim, S. Lutovac, R. Kaasila, J. A. Middleton, y A. Jansen (Eds.), Attitudes, Beliefs, Motivation and Identity in Mathematics Education (pp. 1-35): Springer International Publishing.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, L. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGRAW-HILL.

Hilario Santana, H. (2018). Relaciones e influencia de los factores afectivos, cognitivos y sociodemográficos en el rendimiento escolar en Matemáticas. Revista Caribeña de Investigación Educativa (RECIE), 2(2), 7-25. https://doi.org/10.32541/recie.2018.v2i2.pp7-25

Hill, D., & Bilgin, A. A. (2018). Pre-Service Primary Teachers’ Attitudes towards Mathematics in an Australian University. Creative Education, 9(04), 597.

Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches (5th edition). Sage.

Karjanto, N. (2017). Attitude toward mathematics among the students at Nazarbayev University Foundation Year Programme. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 48(6), 849-863.

León-Mantero, C., Maz-Machado, A. y Jiménez-Fanjul, N. (2015). Identificando las actitudes hacia las matemáticas en los estudiantes para maestro. Comunicación presentada en 17 JAEM, del 5 al 8 de julio en Cartagena, España.

León-Mantero, C., Pedrosa-Jesús, C., Maz-Machado, A., & Casas-Rosal, J. C. (2019). Medición de las actitudes hacia las matemáticas en maestros de Educación infantil en formación. Revista ESPACIOS, 40(23).

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2006). Boletín Oficial del Estado, 2006(106), 17158-17207. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2

Marmolejos, J., Pérez, P., & Gomez, R. (2014). Propuesta de estrategias que fomentan el aprendizaje y la solución de problemas en las ciencias básicas fortaleciendo la interpretación y aplicación del despeje, la sustitución numérica en ecuaciones y formulas, para los estudiantes del ciclo básico de la. In Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación.

Mato Vázquez, M. D., de la Torre Fernández, E. (2010). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. En M.J. González, M.T. González & J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIII (pp. 285-300). Santander: SEIEM.

McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa una introducción conceptual. Pearson educación.

NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.

Neuman, L. W. (2014). Social Research Methods (7th ed.). Pearson Education.

OCDE (2016) Pisa 2015. Programa para la Evaluación Internacional de los alumnos. Informe español. Ministerio de Educacion, Cultura y Deporte, Madrid. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:e4224d22-f7ac-41ff-a0cf-876ee5d9114f/pisa2015preliminarok.pdf

Pedrosa-Jesús, C. (2020). Actitudes hacia las matemáticas en estudiantes universitarios, (Tesis doctoral). Córdoba: Universidad de Córdoba.