A gender perspective on research management in mathematics education in Andalusian universities.

Main Article Content

Alexander Maz-Machado
María Rodríguez
Maria de los Angeles Hidalgo-Méndez

Abstract

The research on mathematics education that has been developed in Andalusian universities has had repercussions and visibility in Spain in the last two decades. At present, the normal processes of faculty retirement and the incorporation of new researchers in the area make it necessary to determine whether, for example, the rate of production of doctoral theses is maintained or how the different research groups in this area of knowledge in Andalusia are formed. A descriptive and census study focused on gender aspects has been carried out based on the web pages of each university and the consultation in the database of Spanish doctoral theses TESEO. Data have been obtained that support the continuity in doctoral production and have corrected some gender biases that were evident in previous studies. On the other hand, there are 9 research groups in Mathematics Education that group 130 researchers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Maz-Machado, A., Rodríguez, M., & Hidalgo-Méndez, M. de los A. (2022). A gender perspective on research management in mathematics education in Andalusian universities. Mathematics, Education and Society, 5(3), 1–9. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/15288
Section
Artículos

References

Bracho-López, R., Maz-Machado, A., Gutiérrez-Arenas, P., Torralbo-Rodríguez, M., Jiménez-Fanjul, N. N., & Adamuz-Povedano, N. (2012). La investigación en Educación Matemática a través de las publicaciones científicas españolas. Revista Española de Documentación Científica, 35(2), 262-280.

Dede, E., & Özdemir, E. R. C. A. N. (2022). Mapping and performance evaluation of mathematics education research in Turkey: A bibliometric analysis from 2005 to 2021. Journal of Pedagogical Research, 6(4).

Fernández-Bautista, A., Torralbo, M., & Fernandez-Cano, A. (2014). Longitudinal analysis of Spanish doctoral theses in education (1841-2012). RELIEVE, 20 (2), art. 2. DOI: 10.7203/relieve.20.2.4479.

Fernández-Cano, A., Torralbo, M., Rico, L., Gutiérrez, P., & Maz, A. (2003). Análisis cienciométrico de las tesis doctorales españolas en educación y matemática (1976-1998). Revista española de documentación científica, 26(2), 162-174.

Jiménez-Fanjul, N., Maz-Machado, A., & Bracho-López, R. (2013). Bibliometric analysis of the mathematics education journals in the SSCI. International Journal of Research in Social Sciences, 2(3).

Julius, R., Halim, M. S. A., Hadi, N. A., Alias, A. N., Khalid, M. H. M., Mahfodz, Z., & Ramli, F. F. (2021). Bibliometric Analysis of Research in Mathematics Education Using Scopus Database. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(12).

Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en educación matemática en España. Una aproximación desde “ISI-Web of Knowledge” y ERIH. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. J. Blanco (coords.), Actas del XII Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (pp. 1-26). Badajoz: SEIEM.

Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas. M. P., & Hidalgo-Ariza M. D. (2011). La investigación en Educación Matemática en España: los simposios de la SEIEM. PNA, 5(4), 163-185.

Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M. P., Jiménez-Fanjul, N., & Adamuz-Povedano, N. (2012). Redes académicas generadas por las tesis doctorales de educación matemática en España. Revista de investigación educativa, 30(2), 271-286.

Maz-Machado, A., Gutiérrez-Rubio, D., Gutiérrez-Arenas, P., León-Mantero, C., & Rodríguez-Faneca, C. (2019). Distribución de géneros en grupos de investigación: El caso de la Universidad de Córdoba. Brazilian Journal of Development, 5(6), 6673-6685. DOI:10.34117/bjdv5n6-162.

Maz-Machado, A., Gutiérrez-Rubio, D., Madrid, M. J., & Pedrosa-Jesús, C. (2022). A Look at Doctoral Theses in Mathematics Education at Andalusian Universities (2010-2020) from a Gender Perspective. TEM Journal, 11(3), 1007-1012.

Ministerio de Universidades (2022). Edad de la plantilla docente en centros propios de universidades públicas por área de conocimiento y sexo. https://datos.gob.es/es/catalogo/e05073401-edad-de-la-plantilla-docente-en-centros-propios-de-universidades-publicas-por-area-de-conocimiento-y-sexo.

Ramirez, M. C., & Rodriguez Devesa, R. A. (2019). A scientometric look at mathematics education from Scopus database. The Mathematics Enthusiast, 16(1), 37-46.

Rico, L. (1999). Desarrollo en España de los estudios de doctorado en Didáctica de la Matemática. En Hart, K. y Hitt, F. (eds). Dirección de tesis en educación matemática. Una perspectiva internacional. México: CINVESTAV.

Rico, L., Torralbo, M., Vallejo, M., & Fernández-Cano, A. (2004). Análisis metodológico de la producción española de tesis doctorales en educación matemática (1976-1998). Relieve: Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa, 10(1), 2.

Torralbo, M., Maz-Machado, A., Rico, L., & Fernández-Cano, A. (2001). Programas de doctorado e investigación en Didáctica de la Matemática. In Las didácticas de las áreas curriculares en el siglo XXI: I Congreso Nacional de Didácticas Específicas. Granada 1, 2 y 3 de febrero de 2001 (pp. 905-914). Grupo Editorial Universitario.

Torralbo, M., Vallejo, M., Fernández-Cano, A. & Rico, L. (2004). Análisis metodológico de la producción española de tesis doctorales en educación matemática (1976-1998). RELIEVE, 10(1).

Vallejo, M., Torralbo, M., & Fernández-Cano, A. (2009). Estudio longitudinal del género en las tesis doctorales españolas de educación matemática. In Educación, investigación y desarrollo social: actas del XIV Congreso de Modelos de Investigación Educativa (pp. 1355-1362).

Vallejo, M., Torralbo, M., & Fernández-Cano, A. (2016). Gender bias in higher education: Spanish doctoral dissertations in mathematics education. Journal of Hispanic Higher Education, 15(3), 205-220.

Vallejo-Ruiz, M., Fernández-Cano, A., Torralbo, M., & Maz-Machado, A. (2007). La investigación española en educación matemática desde el enfoque conceptual inserto en sus tesis doctorales. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 25(2), 259-266.

Yig, K. G. (2022). Research Trends in Mathematics Education: A Quantitative Content Analysis of Major Journals 2017-2021. Journal of Pedagogical Research, 6(3), 137-153.