Pioneering women from the area of Didactics of Mathematics: Pilar Orús Báguena

Main Article Content

María Santágueda Villanueva
José Carlos Casas-Rosal
Alexander Maz-Machado
Carmen León-Mantero

Abstract

This study addresses the trajectory of the teacher and researcher Pilar Orús Báguena. Within the framework of the project entitled “The first researchers and teachers in the area of Didactics of Mathematics in Spain: academic trajectories, contributions and obstacles overcome”, women who contributed to the development of the area in Spain are being interviewed and collected information. Her research training in Didactic of Mathematics, her teaching work and her responsibility in university management make her one of the most important figures in the constitution and consolidation of Mathematics Education in Spain.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santágueda Villanueva, M., Casas-Rosal, J. C., Maz-Machado, A., & León-Mantero, C. (2023). Pioneering women from the area of Didactics of Mathematics: Pilar Orús Báguena. Mathematics, Education and Society, 6(1), 59–66. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/16030 (Original work published April 29, 2023)
Section
Women and STEM

References

Brousseau, G. (2007) Iniciación al estudio de la teoría de las situaciones didácticas. Libros del Zorzal.

Fregona, D. y Orús, P. (2017). El Centro de Recursos en Didáctica de la Matemática Guy Brousseau: un sitio para explorar prácticas de enseñanza de las matemáticas. En D. Fregona, S. Smith, M. Villarreal y F. Viola, Formación de profesores que enseñan matemática y prácticas educativas en diferentes escenarios. Aportes para la Educación Matemática. 109-132. FAMAF y Universidad Nacional de Córdoba.

Orús, P (1992). Le raisonnement des élèves dans la relation didactique; effets d'une initiation à l'analyse classificatoire dans la scolarité obligatorie. (Tesis doctoral) Université de Bordeaux-I

Orús, P. y Fregona D. (2020) Huellas del COREM y la TSD en el desarrollo de la didáctica de la matemática en España y Argentina. Historia y Memoria de la Educación 11, 553-594

Peydró, L. (2016) La Lógica en la formación de maestros: ¿necesaria? ¿suficiente?. (Tesis de doctorado no publicada). Uniersitat Jaume I.

Pitarch, I. (2016) Desarrollo de la competencia "Tratamiento de la información" en la ESO, a través de la lógica y del análisis estadístico de los datos,(Tesis de doctorado no publicada). Universitat Jaume I.

Ricco, G. (1985) Representación y aritmetización de la noción de volumen. Entrevistas individuales realizadas con alumnos de 11 a 15 años. En Ministerio de Educación y Ciencia (eds). La enseñanza matemática al debate (174-200). Ed. Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.

Rouchier, A. (1985) Didáctica de la medida del volumen en el segundo curso de la escuela secundaria. En Ministerio de Educación y Ciencia (eds). La enseñanza matemática al debate (201-212). Ed. Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.

Vergnaud, G. (1985) Didáctica y adquisición del concepto de volumen. En Ministerio de Educación y Ciencia (eds). La enseñanza matemática al debate (161-174). Ed. Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.