Data, relationships and graphics: a review of Mexican newspapers and government reports

Main Article Content

Santiago Inzunza Cazares
Eneyda Rocha-Ruiz

Abstract


Results of an investigation based on content analysis on the types of relationships in the data and graphics that are usually used in Mexican newspapers and reports from the National Institute of Statistics and Geography (INEGI) are reported. The results show that the relationships of change of a variable through time and those of proportions and comparison are the most used in newspapers, the graphics to express these relationships are bar and line graphics. The review of the curriculum from primary to high school in Mexico shows the absence of some graphics to express more complex relationships that appear in the media, in addition to the lack of the critical component required for their interpretation.


 


Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Inzunza Cazares, S., & Rocha-Ruiz, E. (2024). Data, relationships and graphics: a review of Mexican newspapers and government reports . Mathematics, Education and Society, 7(1), 1–14. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/16340
Section
Artículos
Author Biography

Santiago Inzunza Cazares, Universidad Autónoma de Sinaloa

Ingeniero Civil con estudios de Especialidad en Estadística por la Universidad Autónoma de Sinaloa. Maestro y Doctor en Ciencias en la especialidad de Matemática Educativa por el Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional.

Profesor e Investigador de Tiempo Completo en la Facultad de Informática Campus Culiacán de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Profesor de las Licenciaturas en Informática, Estudios Internacionales, Políticas Públicas; de las Maestrías en Informática Aplicada, Educación, Ciencias de la Información, Docencia de las Matemáticas; y del Doctorado en Educación de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Profesor invitado en la Maestría en Enseñanza de las Matemáticas de la Universidad de Quintana Roo y de la Maestría en Enseñanza de las Ciencias de la Universidad Politécnica de Aguascalientes.

Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (Nivel I) del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt) y Miembro Honorífico del Sistema Sinaloense de Investigadores y Tecnólogos. Premio al Mérito Universitario 2013 en la Categoría de Docencia por la Universidad Autónoma de Sinaloa. Responsable del Cuerpo Académico "Tecnologías de la Información y de las Comunicaciones y sus Aplicaciones". Ha realizado estancias académicas en el Departamento de Matemática Educativa del Cinvestav-IPN y en el Departamento de Didáctica de las Matemáticas de la Universidad de Valencia España.

Miembro fundador de la Asociación Mexicana de Investigadores del uso de la Tecnología en Educación Matemática (AMIUTEM). Miembro de la International Association Statistical Education (IASE) y de la Red Temática Mexicana para el desarrollo e incorporación de Tecnología Educativa (Red LATE). Árbitro de diversas Revistas de Investigación y Miembro del Comité Editorial de la Revista Educación Matemática. Consejero Técnico de los exámenes EGEL Ceneval de Informática y Estadística. Coautor de diversos libros de Probabilidad y Estadística para bachillerato. Instructor Nacional del curso de Matemáticas para el Bachillerato Tecnológico de México.

References

Aguilar, M. S. y Castaneda, A. (2021). What mathematical competencies does a citizen needs to interpret Mexico’s official information about the COVID-19 pandemic? Educational Studies in Mathematics, 108, 227–248. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10082-9

Ancker, J. (2020). The COVID-19 Pandemic and the Power of Numbers. Numeracy. Advancing Education in Quantitative Literacy. 13(2). https://digitalcommons.usf.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1358&context=numeracy

Bertin, J. (1983). Semiology of graphics: Diagrams, networks maps. The University of Wisconsin Press.

Brandao, R. F. (2017). The Uses of Science Statistics in the News Media and on Daily Life. Handbook of Research on Driving STEM Learning with Educational Technologies. DOI: 10.4018/978-1-5225-2026-9.ch025

Cukier, K., Mayer, V. y de Vericourt, F. (2021). Framers: la virtud humana en la era digital. Editorial Turner Noema.

Curcio, F. (1987). Comprehension of mathematical relationships expressed in graphs, Journal for Research in Mathematics Education, 18(5), pp. 382–393.

Few, S. (2004). Show Me the Numbers. Designing Tables and Graphs to Enlighten. Oakland CA. Analytics Press.

Gal, I., y Geiger, V. (2022). Welcome to the era of vague news: a study of the demands of statistical and mathematical products in the COVID-19 pandemic media. Educational Studies in Mathematics, 111, 5–28. https://doi.org/10.1007/s10649-022-10151-

Hintz, A., Dencik, L. y Wal-Jorgensen, K. (2019). Digital Citizenship in a Datafied Society. Cambridge: Polity Press.

Inzunza S. (2023). Gráficas y alfabetización estadística: un enfoque interpretativo. Editorial Universidad Autónoma de Sinaloa. México.

Inzunza, R. y Rocha, E. (2021). Los datos y el azar en el currículo de educación básica y bachillerato en México: reflexiones desde la perspectiva internacional, 12(23), 1-13. DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.717

Inzunza, S. (2015). Niveles de interpretación que muestran estudiantes sobre gráficas para comunicar información de contextos económicos y sociodemográficos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(65), 529-555.

Inzunza, S. (2022). Hacia la enculturación estadistica de los ciudadanos: reflexiones en el contexto de la pandemia de Covid-19. Revista de Investigación Educativa de la Rediech. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1423

Jablonka, E. y Bergesten, Ch. (2021). Numbers don’t speak for themselves: strategies of using numbers in public policy discourse. Educational Studies in Mathematics. 108: 579–596. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10059-8

Kosslyn, S. (1985). Graphics and human information processing: A review of five books, Journal of the American Statistical Association, 80, 499–512.

Kwon, O. N., Han, C., Lee, C., Lee, K., Kim, K., Jo, G., y Yoon, G. (2021). Graphs in the COVID-19 news: A mathematics audit of newspapers in Korea. Educational Studies in Mathematics, 108, 183–200. https://doi.org/10.1007/s10649-021-10029-0

Ridgway, J., Campos, P. y Biehler, R. (2022). Data Science, Statistics, and Civic Statistics: Education for a Fast Changing World. Statistics for Empowerment and Social Engagement. J. Ridgway (Ed.), 563-580. Springer.

Implications of the data revolution for statistics education. International Statistical Review, 84(3), 528-549. https://onlinelibrary.wiley.com/ doi/full/10.1111/insr.12110

Tufte, E. (2001). The Visual Display of Quantitative Information. Graphics Press LLC. Cheshire Connecticut, USA.

Weber, R. P. (1990). Basic Content Analysis. Second Edition. Sage Publications. London, UK.