Integration of immigrants into the educational community: objective 15 of the Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration

Main Article Content

Nerea González-García
Ana Belén Sánchez-García
Ana Belén Nieto-Librero
Carmen López-Esteban
http://orcid.org/0000-0002-4683-6706

Abstract

LOMLOE promotes inclusive and equitable quality education. In this paper we will analyze whether progress is being made in Spain in improving social inclusion and education integration of migrants, as indicated in Goal 15 of the Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration. The responses of 378 participants were analyzed on the evaluation of the right to education, evaluation of the impact of the incorporation of immigrants in educational centers, evaluation of the perception of xenophobia and economic evaluation. The most people believe that immigrants have the right to education and that their inclusion in the classroom is enriching, although it is considered that educational levels have dropped due to immigrants and that schools with a higher number of immigrants should have a larger economic budget.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González-García, N., Sánchez-García, A. B., Nieto-Librero, A. B., & López-Esteban, C. (2023). Integration of immigrants into the educational community: objective 15 of the Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration . Mathematics, Education and Society, 6(3), 1–17. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/16737
Section
Artículos

References

Domínguez-Mujica, J., López de Lera, D., Ortega-Rivera, E., & Pérez-Caramés, A. (2020). El sistema migratorio de Latinoamérica-España: ¿Ha sido la crisis económica un paréntesis?. Cuadernos Geográficos, 59(3), 37-57. https://doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.9223

Fernández-Huertas, J. (2021). Inmigración y políticas migratorias en España. Universidad Carlos III. https://documentos.fedea.net/pubs/eee/eee2021-10.pdf

García Velasco, A. (2009). La integración del alumnado inmigrante en el ámbito escolar: adecuar los recursos y aprovechar la diversidad. Cuadernos de trabajo social. 22, 298-314.

Gil, A. (2021). El mapa de la inmigración en España. Las comunidades más numerosas por provincias. https://elordenmundial.com/mapas-y-graficos/el-mapa-de-la-inmigracion-en-espana/

Instituto Nacional de Estadística (INE). (18 de noviembre de 2022). Última Nota de prensa: Cifras de Población (CP) a 1 de julio de 2022. Estadística de Migraciones (EM). Primer semestre de 2022 Datos provisionales https://www.ine.es/prensa/cp_j2022_p.pdf

Instituto Nacional de Estadística (INE). Base de datos de Movimientos migratorios exteriores. Consultada a través de: https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736177000&menu=ultiDatos&idp=1254735573002

Ley Orgánica 4/2000, de 11 de enero, sobre derechos y libertades de los extranjeros en España y su integración social. Sus reformas (8/2000, 11/2003, 14/2003, 2/2009,…, última actualización publicada el 09/05/2023). https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2000-544&tn=1&p=20230509.

LOMLOE (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE, 340, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf

Mahía, R. y Medina , E. (2023). Informe sobre la Integración de los Estudiantes Extranjeros en el Sistema Educativo Español. Observatorio Español del Racismo y la Xenofobia (OBERAXE). https://www.inclusion.gob.es/oberaxe/ficheros/documentos/OB15_accesible.pdf

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2023). Datos y cifras Curso escolar 2023/2024. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:27162db1-c2b3-4f9c-a8fa-a17731a561f8/datos-y-cifras-2023-2024-espanol.pdf

ONU. (2018). Pacto Mundial por una Migración Segura, Ordenada y Regular. Resolución A/RES/73/195 aprobada por la Asamblea General el 19 de diciembre de 2018, disponible en https://undocs.org/es/A/RES/73/195.

ONU. (2020). Objetivo 4: Garantizar una educación inclusiva, equitativa y de calidad y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida para todos. Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

PISA. (2018). Informe PISA. Instituto Nacional de Evaluación Educativa. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-internacionales/pisa/pisa-2018.html

Prieto, J. (2022). Situación del alumnado de origen migrante. realidades, resultados y carencias del sistema educativo español. Colección Informes, 163. Fundación 1 de Mayo.

Rodríguez, J. (22 de septiembre 2022). Romanian Migration to Spain. Explaining an Unexpected Migrant Flow. Migration Policy Institute. https://www.migrationpolicy.org/article/romanian-migrants-spain

Van der Erf, R. and Heering, L. (2002). Moroccan Migration Dynamics: Prospects for the Future. International Organization for Migration. https://publications.iom.int/system/files/pdf/mrs_10_2002.pdf

Blanco, B., Chueca, A., López-Ruiz, J.A. y Mora S. (Eds.). Informe España 2018. Universidad Pontificia Comillas y Cátedra José María Martín Patino. https://blogs.comillas.edu/informeespana/wp-content/uploads/sites/93/2019/05/Informe-Espa%C3%B1a-2018-completo.pdf