New Contributions to the Problem of Political Augustinism and the Theoretical Origins of Modern Statehood

Main Article Content

Rodrigo Álvarez Greco

Abstract

Following Eric Voegelin, one might ask whether Political Augustinism contributed to the de-divinisation of temporal power or, on the contrary, laid the foundations for its modern redivinisation. The chronicle Historia de duabus Civitatibus by Otto of Freising is a paradigmatic text which would allow us to resolve this question, since in it the author develops the theory of the civitas permixta, that is to say, the mixture of the two Augustinian cities in history. Being a 12th century thinker, such a concept seems to arise from a certain inherited cultural heritage which manifests itself in the form of symbolic concepts. One of these concepts is that of rex et sacerdos, and it is key to understanding Otto of Freising's political thought and to discovering in it, if possible, certain principles that could have served as a foundation for the construction of modern statehood in later centuries.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
ARTICLES

References

Fuentes primarias

Agustín de Hipona, La Ciudad de Dios (Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1964).

Aurelii Augustini, De Civitate Dei, Corpus Christianorum, editado por B. Dombart y A. Kalb, Series Latina, 47-48 (Turnhout: Brepols, 1955).

Einhardus, Vita Karoli Magni, editado por P. J. Castiella. (Digital: Bibliotheca Augustana, 2016).

Freisingi Ottó, Krónikája. Középkori Krónikások. XII-XIV, editado por S. Ferencz Albin Gombos (Budapest: Athenaeum Irodalmi, 1912).

Otto de Freising y Rahewin, Gestas de Federico Barbarroja, traducido por E. Sánchez Salor (España: Universidad de Extremadura, 2016).

Otto of Freising, The Two Cities. A Chronicle of Universal History to the Year 1146 A.D, traducido por C. C. Mierow y editado por A. P. Evans y C. Knapp (New York: Columbian University Press, 1966).

Otto von Freising, Chronik oder die Geschichte der zwei Staaten, traducido por A. Schmidt y editado por W. Lammers (Darmst: FSGA 16, 1960).

Ottonis Episcopi Frisingensis, Chronica sive Historia de duabus Civitatibus, editado por A. Holfmeister, Monumenta Germaniae Historica. Scriptores. Scriptores rerum Germanicarum in usum scholarum separatim editi, 45 (Hannover: Hahnsche Buchhandlung, 1912).

Fuentes secundarias

Alois Dempf, Sacrum Imperium: Geschichts und Staatsphilosophie des Mittelalters und der politischen Renaissance (Berlín: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2019).

Alois Dempf, Sacrum Imperium. La filosofia della storia e dello stato nel medioevo e nella rinascenza politica, traducido por C. Antoni (Florencia: Casa Editrice Le Lettere, 1988).

Arnold Angenendt, “Rex et Sacerdos. Zur Genese der Königssalbung”, en Tradition als Historische Kraft (Berlín: Walter de Gruyter, 1982), 100-118.

Blaise Dufal, “Séparer l'Église et l’État: L’augustinisme politique selon Arquillière”, L’Atelier du Centre de recherches historiques 1 (2008).

Dominique Greiner, “Un avatar de la pensée augustinienne, l’augustinisme politique”, Itinéraires Augustiniens 32 (2004): 29-36.

Eric Voegelin, La nueva ciencia de la política, traducido por J. Ibarburu (Buenos Aires: Katz Editores, 2006).

Ernest H. Kantorowicz, Los dos cuerpos del Rey. Un estudio de teología política medieval, traducido por S. Aikin Araluce y R. Blázquez Godoy (Madrid: Akal, 2012).

Étienne Gilson, Las metamorfosis de la Ciudad de Dios, traducido por A. García Sánchez (Madrid: Rialp, 1965).

Hans Hattenhauer, “Rex et Sacerdos. Einen Legendeninterpretation”, en Zeitschrift der Savigny-Stiftung für Rechtsgeschichte: Kanonistische Abteilung, 55 (Weimar: ZRG KA, 1969), 1-38.

Henri de Lubac, “Augustinime politique?”, en Théologies d'occasion (París: Desclée de Brouwer, 1984), 255-308.

Henri de Lubac, La posteridad espiritual de Joaquín de Fiore (Madrid: Encuentro, 2011).

Henri-Xavier Arquillière, El agustinismo político: ensayo sobre la formación de las teorías políticas en la Edad Media, traducido por I. Massot Puey (Barcelona: Universitat de València - Universidad de Granada, 2005).

Jacques Le Goff, Los intelectuales en la Edad Media, traducido por A. L. Bixio (Barcelona: Editorial Gedisa, 1996).

Jean Daniélou, Los santos paganos del Antiguo Testamento (Buenos Aires: Ediciones Carlos Lohlé, 1959).

Joachim Ehlers, Otto von Freising. Ein Intellektueller im Mittelalter. Eine Biographie (München: Beck, 2013).

Karl Löwith, Historia del mundo y salvación: los presupuestos teológicos de la filosofía de la historia, traducido por N. Espinosa (Buenos Aires: Katz editores, 2007).

Marc Bloch, La Società Feudale, traducido por B. M. Cremonesi (Turín: Giulio Einaudi editore, 1999).

Marc Bloch, Los Reyes Taumaturgos, traducido por M. Lara y J. C. Rodríguez Aguilar (México: Fondo de Cultura Económica, 2017).

Máximo Diago Hernando, “La pervivencia y utilización histórica del mito: los casos de Carlomagno y Federico Barbarroja”, en XIII Semana de Estudios Medievales (Madrid: CSIC, 2003), 233-262.

Paolo Brezzi, “Ottone di Frisinga”, Bulletino dell’Istituto Storico Italiano per il Medio Evo, 54 (Roma: Istituto storico italiano per il Medioevo, 1939).

Pedro Roche Armas (coord..), El pensamiento político en la Edad Media (Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces S.A., 2010).

Pierre-François Moreau, “Note sur l’augustinisme politique”, en Hobbes, Spinoza ou les politiques de la parole (Lyon: ENS-Éditions, 2009), 49-62.

Robert Warrand Carlyle y Alexander James Carlyle, A History of Mediaeval Political Theory in the West (New York: G. P. Putnam’s Sons, 1903).

Rubén Calderón Bouchet, Apogeo de la Ciudad Cristiana (Buenos Aires: Dictio, 1979).

Rubén Calderón Bouchet, Decadencia de la Ciudad Cristiana (Buenos Aires: Dictio, 1979).

Sergio Mochi Onory, Fonti canonistiche dell'idea moderna dello stato (Milán: Vita e Pensiero, 1951).

Umberto Eco, Arte y belleza en la estética medieval, traducido por H. Lozano Miralles (Buenos Aires: Sudamericana, 2013).

Umberto Eco, Baudolino, traducido por H. Lozano Miralles (Buenos Aires: Debolsillo, 2016).

Walter Ullman, Principios de gobierno y política en la Edad Media, traducido por G. Soriano (Madrid: Editorial Revista de Occidente, 1971).