Huir de la guerra: aprendizaje del idioma entre mujeres refugiadas de Ucrania en contexto de acogida en España
Main Article Content
Abstract
The conflict in Ukraine and the consequent massive outflow of people seeking refuge have marked a turning point in the refugee reception processes in Europe, highlighting the speed and efficiency with which these were carried out. Spain, one of the receiving countries, implemented an agile system for reception, relocating more than 6 million displaced persons (Eurostat, 2023) in various areas of the territory. This research, with a qualitative approach, explores the discourses of Spanish teachers who teach Ukrainian refugees, as well as the experiences and perceptions of the refugees themselves in relation to language learning in different contexts in Spain. The study focuses on personal satisfaction and fulfillment derived from the process of teaching and learning Spanish, understood as a key factor for social integration. The results provide valuable information for the design of future language teaching strategies in the context of the reception of refugees and forced migrants.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto. Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).