Language Sustainability in the Age of Artificial Intelligence
Main Article Content
Abstract
This essay examines the intersection of Artificial Intelligence (AI) and language and literature education, addressing both the potential benefits and the ethical, cultural, and pedagogical challenges posed by AI within a holistic framework that seeks to capture the profound epistemological and political transformations triggered by this technological revolution. As the pace of adoption of AI-driven tools accelerates in language and literature education, growing concerns arise about its impact on learner autonomy, intercultural competence, the concept of authorship, and the preservation of minoritized languages, among other issues. AI is also redefining traditional subjects of study and the methods used to teach them. In this context, the essay advocates for the renewal of theoretical frameworks for language and literature and offers recommendations for educators, universities, governments, and communities, calling for a collaborative approach that ensures AI enhances rather than undermines educational and linguistic diversity. By co-developing AI tools and fostering open, transdisciplinary networks, key stakeholders can help shape a future where AI supports literary study and creation, language teaching, and linguistic preservation, while upholding the principles of equity and inclusion.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto. Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).