German Espinosa’s Evocation by Luis Días-Granados and Some Notes on the Reception Horizon of the Spinosian Work

Main Article Content

Marisa Martínez Pérsico

Abstract

This paper reflects on a series of intratextual and extratextual factors –related to his early predilection for poetic Modernism, the cul- tivation of fantastic tales, the rejection of social realism and magical realism– that would help to explain the slow insertion of Germán Espinosa’s work (1938-2007) in the canon of Colombian literature. As a complement to some clarifying metatexts (comments, interviews and author’s statements) we present an interview that we made to the writer José Luis Díaz-Granados in Bogotá, in September 2019, about Espinosa’s reception in the local environment and about the controversial personality of the author from Cartagena.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Pérsico, M. “German Espinosa’s Evocation by Luis Días-Granados and Some Notes on the Reception Horizon of the Spinosian Work”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 7, Dec. 2019, pp. 49-62, doi:10.21071/calh.v7i.12482.
Section
Germán Espinosa, fiction weaver

References

Espinosa, Adrián y Espinosa, Germán, Espinosa oral: las 24 mejores entrevistas a Germán Espinosa, Barranquilla, Fondo de Publicaciones de la Universidad del Atlántico, 2000.

Espinosa, Germán, “Letanías del crepúsculo” en Obra poética, Bogotá, Arango Editores, 1993.

Espinosa, Germán, Anatomía de un traidor, Bogotá, Ramírez-Antares, 1973.

Espinosa, Germán, Crónicas de un caballero andante, Bogotá, Ediciones Aurora, 1999.

Espinosa, Germán, El magnicidio, Bogotá, Plaza y Janes Editores, 1979.

Espinosa, Germán, El signo del pez, Bogotá, Nomos, 1987.

Espinosa, Germán, Ensayos completos, Medellín, Fondo Editorial Universidad EAFIT, 2002.

Espinosa, Germán, Guillermo Valencia, Bogotá, Procultura, 1989

Espinosa, Germán, La noche de la Trapa. Cuentos, Bogotá, Editora Continente, 1964.

Espinosa, Germán, La tejedora de coronas, Barcelona, Montesinos, 1982.

Espinosa, Germán, La verdad sea dicha: mis memorias, Bogotá, Taurus, 2003.

Espinosa, Germán, Los cortejos del diablo, Montevideo, Alfa, 1970.

Espinosa, Germán, Los Cortejos del diablo. Balada de tiempos de brujas, Montevideo, Tiempo Nuevo, 1970.

Espinosa, Germán, Los doce infiernos, Bogotá, Instituto Colombiano de Cultura, Subdirección de Comunicaciones Culturales, División de Publicaciones, 1976.

Espinosa, Germán, Noticias de un convento frente al mar, Bogotá, Oveja Negra, 1988.

Espinosa, Germán, Reinvención del amor, Bogotá, Alcaraván, 1974.

Evocación de Germán Espinosa por José Luis Díaz-Granados y algunas notas sobre el horizonte de recepción de la obra espinosiana

Figueroa, Cristo Rafael et alii, Estudios sobre “La tejedora de coronas” de Germán Espinosa, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana, vol. VI, 1992, p. 17.

Ibidem, pp. 36-45.

Tatis, Gustavo (ed.), El mundo según Germán Espinosa, Bogotá, Icono Editorial, 2008, p. 53.

Tatis, Gustavo (ed.), El mundo según Germán Espinosa, Bogotá, Icono Editorial, 2000, pp. 83-84.