Celebrative Memory and Narrative Memory. Halls of Fame in Spanish Romances of Chivalry

Main Article Content

Anna Bognolo

Abstract

The representations of buildings, galleries, environments painted or enriched with statues allow us to reflect on a neglected aspect of the Spanish books of chivalry: the “temples of memory”. Examples taken from Amadís de Gaula and Sergas de Esplandián (1496-1510); Clarián de Landanís (1518); Lisuarte de Grecia, Florisel de Niquea, Amadís de Grecia (1514-1535); Silves de la Selva (1546); Olivante de Laura (1564); Espejo de príncipes (1587) and the Italian continuations of Mambrino Roseo: Palmerino (1560) and Sferamundi (1558-1565), are related with the treatise and plastic arts of that age: the Teatro della Memoria of Giulio Camillo Delminio (1480- 1544), the cenotaph of the Emperor Maximilian in the Church of Innsbruck (1553), the project by Anton Francesco Doni for Arquà Petrarca (c. 1560), the Teatro Olimpico by Andrea Palladio in Vicenza (1579), the Museo of Paolo Giovio near Lake Como (1543), the Fasti hall of the Farnese palace in Caprarola (1559-1575).

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bognolo, A. “Celebrative Memory and Narrative Memory. Halls of Fame in Spanish Romances of Chivalry”. Creneida. Journal of Hispanic Literatures, no. 8, Jan. 2021, pp. 29-48, doi:10.21071/calh.vi8.13183.
Section
Limits of narrative variatons and genre hybridization during the Golden Age

References

“Seminario interdisciplinar para el estudio de la Literatura áurea española” (SIELAE) de Sagrario López Poza en la Universidade da Coruña, https://www.bidiso.es/index.htm.

Armas, Frederick A. De, “Caves of Fame and Wisdom in the Spanish Pastoral Novel”, Studies in Philology, 3 (1985), pp. 332-358.

Baldassarri, Guido, “Ut poesis pictura. Cicli figurativi nei poemi epici e cavallereschi”, en La corte e lo spazio: Ferrara estense, eds. Giuseppe Papagno y Amedeo Quondam, Roma, Bulzoni, 1982, pp. 605-635.

Battisti, Eugenio, Cicli pittorici: storie profane, Milano, Touring club italiano, 1981.

Bognolo, Anna, “Il meraviglioso architettonico nel romanzo cavalleresco spagnolo”, en Lettere e arti nel Rinascimento, ed. Luisa Secchi Tarugi, Firenze, Cesati, 2000, pp. 207-219.

Bognolo, Anna, “Il romanzo in una stanza. Le sale istoriate dello Sferamundi di Grecia”, en Con gracia y agudeza. Studi offerti a Giuseppina Ledda, ed. Antonina Paba, Roma, Aracne, 2007, pp. 85-104.

Bognolo, Anna, “Los salones pintados de la Historia di Sferamundi di Grecia de Mambrino Roseo da Fabriano”, en Il mondo cavalleresco tra immagine e testo, ed. Claudia Demattè, Trento, Università di Trento, 2010, pp. 85-113.

Bologna, Corrado, El teatro de la mente. De Giulio Camillo a Aby Warburg, trad. Helena Aguilà, Madrid, Siruela, 2017.

Bolzoni, Lina y Corsi, Pietro, La cultura della memoria, Bologna, Il Mulino, 1982.

Bolzoni, Lina, Le stanze della memoria, Torino, Einaudi, 1995.

Bruscagli, Riccardo, “L’ecfrasi dinastica nel poema eroico del Rinascimento”, en Ecfrasi. Modelli ed esempi tra Medioevo e Rinascimento, eds. Gianni Venturi e Monica Farnetti, Roma, Bulzoni, 2004, pp. 269-292.

Cacho Blecua, Juan Manuel, “La cueva en los libros de caballerías: la experiencia de los límites”, en Descensus ad inferos. La aventura de Ultratumba de los héroes (de Homero a Goethe), ed. Pedro Manuel Piñero Ramírez, Sevilla, Universidad de Sevilla, 1995, pp. 99-127.

Cacho Blecua, Juan Manuel, “La tienda en el Libro de Alexandre”, en Actas del Congreso Internacional sobre la lengua y la literatura en tiempos de Alfonso X, eds. Fernando Carmona Fernández y Francisco José Flores Arroyuelo, Murcia, Universidad de Murcia, 1985, pp. 109-134.

Checa, Jorge, “El caballero del sol de Hernández de Villaumbrales y el género de las novelas de caballerías ‘a lo divino’”, Crítica Hispánica, 10 (1988), pp. 49-66.

Checa, Jorge, Gracián y la imaginación arquitectónica: espacio y alegoría de la Edad Media al Barroco, Potomac, Scripta humanistica, 1986.

Chevalier, Maxime, L’Arioste en Espagne (1530-1650). Recherches sur l’influence du “Roland Furieux”, Bordeaux, Institut d’Etudes Ibériques et Ibéro-Américaines, 1966.

Correa, Bonet, Fiesta, poder y arquitectura, Madrid, Akal, 1990.

Correa, Gustavo, “El templo de Diana en la novela de Jorge de Montemayor”, Thesaurus, 16 (1961), pp. 59-76.

Dell’Arco, Maurizio Fagiolo y Carandini, Silvia, L’effimero barocco. Strutture della Festa nella Roma barocca, Roma, Bulzoni, 1977-1978, 2 vols.

Demattè, Claudia, “La mise en abyme en los libros de caballerías hispánicos”, en Actas del IX Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval (A Coruña, 18-22 de septiembre de 2001), eds. Carmen Parrilla y Mercedes Pampón, A Coruña, Universidade da Coruña, Toxosoutos, 2005, vol. II, pp. 189-204.

Demattè, Claudia, “Memoria ex visu y empresas caballerescas (II): de los libros de caballerías al Persiles sin olvidarse del Quijote”, en Peregrinamente peregrinos. Actas del V Congreso Internacional de la Asociación de Cervantistas, ed. Alicia Villar Lecumberri, Alcalá de Henares, Asociación de Cervantistas, 2004, pp. 349-331.

Demattè, Claudia, “Memoria ex visu y empresas caballerescas: de la Gran conquista de Ultramar a los libros de caballerías con una referencia al Persiles”, en Letteratura della memoria. Atti del XXI Convegno dell’Associazione degli Ispanisti Italiani, eds. Domenico Antonio Cusato, Loretta Frattale, Gabriele Morelli, Pietro Taravacci y Belén Tejerina, Roma, Bulzoni, 2004, pp. 99-118.

Egido, Aurora, “El Arte de la Memoria y El Criticón”, en Gracián y su época, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, 1986, pp. 25-66.

Egido, Aurora, “La memoria y el arte narrativo del Persiles”, Nueva Revista de Filología Hispánica, XXXVIII, 2 (1990), pp. 621-641.

Egido, Aurora, Cervantes y las puertas del sueño. Estudios sobre “La Galatea”, el “Quijote” y el “Persiles”, Barcelona, PPU, 1994.

Hernández de Villaumbrales, Pedro, La Peregrinación de la vida del hombre, ed. H. Salvador Martínez, Madrid, Fundación, 1986.

Jalón, Mauricio, La plaza de las ciencias, Valladolid, Junta de Castilla y León, 1991.

Kliemann, Julian, “Cicli di affreschi a soggetto storico nel Cinquecento”, Arte Lombarda, 113-115 (1995), pp. 103-109.

Kliemann, Julian, Gesta dipinte: la grande decorazione nelle dimore italiane dal Quattrocento al Seicento, Milano, Silvana, 1993.

Kurtz, Barbara E., “Diego de San Pedro’s Cárcel de Amor, and the Tradition of the Al-legorical Edifice”, Journal of Hispanic Philology, 8 (1984), pp. 123-138.

Ledda, Giuseppina, La parola e l’immagine: strategie della persuasione religiosa nella Spagna secentesca, Pisa, ETS, 2003.

Lida, María Rosa, “La visión del trasmundo en las literaturas hispánicas”, en El otro mundo en la literatura medieval, coord. Howard Rollin Patch, México, FCE, 1983, pp. 369-449.

Lida, María Rosa, Estudios sobre la Literatura Española del Siglo XV, Madrid, José Porrúa Turanzas, 1978.

López Grigera, María Luisa (ed.), “Sobre el realismo literario del Siglo de Oro”, en La retórica en la España del Siglo de Oro, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1994, pp. 133-139.

Meneghetti, Maria Luisa, “Palazzi sotterranei, amori proibiti”, Medioevo romanzo, 12 (1987), pp. 443-56.

Meneghetti, Maria Luisa, Storie al muro: temi e personaggi della letteratura profana nell’arte medievale, Torino, Einaudi, 2015.

Montemayor, Jorge, La Diana, ed. Juan Montero, Barcelona, Crítica, 1996.

Montemayor, Jorge de, Los siete libros de la Diana, ed. Enrique Moreno Báez, Madrid, RAE, 1955.

Neri, Stefano, L’eroe alla prova. Architetture meravigliose nel romanzo cavalleresco spagnolo del Cinquecento, Pisa, ETS, 2007.

Orduna Ferrario, Lilia, “La función de la ekphrasis en los relatos caballerescos”, Letras, 40-41 (2000), pp.107-114.

Pavanello, Giuseppe y Mancini, Vincenzo, Gli affreschi nelle ville venete. Il Cinquecento, Venezia, Marsilio, 2009.

Percas de Ponseti, Helena, “La Cueva de Montesinos”, en El “Quijote” de Cervantes, ed. George Haley, Madrid, Taurus, 1980, pp. 142-174.

Post, Chandler Rathfon, Medieval Spanish Allegory, Hildesheim / New York, Georg Olms, 1971.

Pozzi, Mario, “Teoria e fenomenologia della descriptio nel Cinquecento italia-no”, Giornale storico della Letteratura Italiana, 157 (1980), pp. 161-179.

Rodríguez de la Flor, Fernando, Teatro de la memoria. Siete ensayos sobre mnemotecnía española de los siglos XVII y XVIII, Salamanca, Junta de Castilla y León, 1988.

Rodríguez de la Flor, Fernando, Emblemas: lectura de la imagen simbólica, Madrid, Alianza, 1995.

Rodríguez de la Flor, Fernando, Política y fiesta en el Barroco, Salamanca, Universidad de Salamanca, 1994.

Romancero, ed. Giuseppe Di Stefano, Madrid, Taurus, 1993.

Roncaglia, Aurelio, “La statua di Isotta”, Cultura Neolatina, 31 (1971), pp. 41-67.

Rossi, Paolo, Clavis universalis. Arti mnemoniche e logica combinatoria da Lullo a Liebniz, Bologna, Il Mulino, 1983.

Stoppino, Eleonora, Genealogies of Fiction: Women Warriors and the Dynastic Imagination in the “Orlando furioso”, Nueva York, Fordham University Press, 2012.

Textos medievales de caballerías, ed. José María Viña Liste, Madrid, Cátedra, 1993.

Valera, Diego de, Defensa de virtuosas mujeres, ed. Federica Accorsi, Pisa, ETS, 2009.

Velázquez del Castillo, Gabriel, Clarián de Landanís, ed. Gunnar Anderson, Newark, Juan de la Cuesta, 1995.

Yates, Frances A., El arte de la memoria, trad. Ignacio Gómez de Liaño, Madrid, Siruela, 2005.