Videojugar puede disminuir la violencia.
Main Article Content
Abstract
Videojugar contribuye al control, percepción y disminución de la violencia. Es una hipótesis a corroborar en este ensayo planteado desde la neurociencia en el que se describen en primer lugar los conceptos de agresión y violencia. A continuación se estudian los sustratos de la violencia que para Muñoz (2010) tienen que ver en primer lugar con las emociones y en segundo con el temperamento. Seguidamente los mecanismos neurobiológicos que podrían conducir a la agresión y violencia y las consecuencias de una baja autoestima. Por último se describe cómo los videojuegos pueden contribuir a crear las condiciones sobre el cerebro para el control de la agresividad y la violencia.
Videogaming contribuyes to the control, pecepction and reduction of violence. It is a hypothesis to be corroborated in this essay proposed by neuroscience in which the concepts of aggression and violence are first described. Next, we study the substrates of violence that for Muñoz (2010) have to do with emotions first and second with temperament. Then the neurobiological mechanisms that could lead to aggression and violence and the consequences of low self-esteem. Finally, it describes how videogames can contribute to create conditions on the brain to control aggression and violence.
Downloads
Article Details
TRANSFER RIGHTS AND COMMITMENTS TO EDMETIC, REVISTA DE EDUCACIÓN MEDIÁTICA Y TIC
E-ISSN: 2254-0059
The undersigned author(s) of article entitled:
- Transfer to EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC publishing rights of the article mention before. The magazine will have the right to publish in any format or media this article.
- The author(s) claim that this article is original and which has not been published before in any format and wasn´t submitted for evaluation to another publication.
- The author(s) claim that this article has the copyright´s permissions for publication
- The author(s) accept the changes to the contents on the review, and changes in the style of the manuscript by the Editorial Board of EDMETIC, Revista Educación Mediática y TIC.
- The author(s) declare that they have complied with the ethical principles of research.
- The author(s) not be subject to personal or business association that involves a conflict of interest with article presented
- El author(s) undertakes to give the primary sources of information, if requested.
Date:
Author(s) names and signatures (1):
(1) Fill the form and send to: revistaedmetic@uco.es
References
MATEOS AGUT, M; RUIZ MOLINA, J. M. Y GÁNDARA, J. (2001) Temperamento, carácter, impulsividad: una aproximación al modelo psicobiológico de personalidad de Cloninger en documento recuperado el 28-05-2018
MUÑOZ DELGADO, J. (2010) Agresión y violencia. Herder
REDOLAR RIPOLL, D. (2015) Neurociencia cognitiva. Editorial Médica Panamericana.
ROSELL Y SIEVER (2015) The neurobiology of aggression and violence
CNS Spectrums, 20 (2015), pp. 254-279. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1017/S109285291500019XMedline
SÁNCHEZ I PERIS, F.J. (2007) Comunicación y Videojuegos. Una aproximación antropológica, en Comunicación y Pedagogia. Nº 217 p.32-36
VALZELLI, L. 1983 Psicobiología de la agresión y la violencia. Alhambra