Diseño pedagógico de una Plataforma de Comunicación Multimedia Móvil (PCMM) en Educación Especial
Main Article Content
Abstract
Downloads
Article Details
TRANSFER RIGHTS AND COMMITMENTS TO EDMETIC, REVISTA DE EDUCACIÓN MEDIÁTICA Y TIC
E-ISSN: 2254-0059
The undersigned author(s) of article entitled:
- Transfer to EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC publishing rights of the article mention before. The magazine will have the right to publish in any format or media this article.
- The author(s) claim that this article is original and which has not been published before in any format and wasn´t submitted for evaluation to another publication.
- The author(s) claim that this article has the copyright´s permissions for publication
- The author(s) accept the changes to the contents on the review, and changes in the style of the manuscript by the Editorial Board of EDMETIC, Revista Educación Mediática y TIC.
- The author(s) declare that they have complied with the ethical principles of research.
- The author(s) not be subject to personal or business association that involves a conflict of interest with article presented
- El author(s) undertakes to give the primary sources of information, if requested.
Date:
Author(s) names and signatures (1):
(1) Fill the form and send to: revistaedmetic@uco.es
References
AGUADO, J.M., MARTÍNEZ, I.J., CAÑETE-SANZ, L. (2015). Tendencias evolutivas del contenido digital en aplicaciones móviles. El profesional de la información, 24 (6), 787-795. doi: https://doi.org/10.3145/epi.2015.nov.10
AGUILAR, M.C., y LEIVA, J.J. (2012). La participación de las familias en las escuelas TIC: análisis y reflexiones educativas. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 40, 7-19.
ÁREA, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, 352, 77-97. Recuperado de: https://bit.ly/32l11qA
BRAZUELO, F., y GALLEGO, D. (2009). Sistema de gestión tutorial vía sms e internet. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 34, 49-67. Recuperado de: https://bit.ly/2K0Kulh
BALLESTA, J., y CEREZO, M.C. (2011). Familia y escuela ante la incorporación de las tecnologías de la Información y la Comunicación. Educación XXI, 14(2), 133-156. Recuperado de: https://bit.ly/2pPbCgh
BERRAZUETA, R., PATRICIO, J., y MOSQUERA ASANZA, G. A. (2019). Desarrollo de juegos serios e integración de reconocimiento de emociones para la plataforma Ephort (Bachelor's thesis, Quito: Universidad de las Américas. Recuperado de: https://bit.ly/2ClmsgF
BOLÍVAR, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339(2006), 119-146. Recuperado de: https://bit.ly/2ClaOCn
CAMACHO-CONDE, JA., y MUÑOZ-ARBONA D.J. “Oratoria y competencias comunicativas a través de la plataforma digital para mejorar la presentación del Trabajo Fin de Grado (TFG), Trabajos Fin de Máster (TFM) y Prácticas Profesionales”. (2019). Actas de las X Jornadas de Investigación en Innovación Docente. Madrid: Uned.
COUOH, A. J., SOLÍS, M. G., PÉREZ, E. A., SALGADO, H., y BARRERO, C. L. (2019). Perspectivas de estudiantes y docentes sobre un sistema de educación en línea Perspectives of students and teachers about an online education system. Revista Electrónica sobre Tecnología, Educación y Sociedad, 6(11). Recuperado de: https://bit.ly/2NrcwZm
DELÍA, L.N., GALDÁMEZ, N., THOMAS, P., y PESADO, P. M. (2013). Un análisis experimental de tipo de aplicaciones para dispositivos móviles. In Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC) (Vol. 18). Recuperado de: https://bit.ly/33s4kOb
FERNÁNDEZ, Á., RODRÍGUEZ, M. J., y RODRÍGUEZ, M. L. (2010). Plataforma móvil de apoyo al aprendizaje en educación especial. Educação, Formação & Tecnologias, (1), 14-23. Recuperado de: https://bit.ly/2PSxQbT
GALLARDO-LÓPEZ, J.A., y LÁZARO, I.G. Flipped Classroom como metodología educativa en Educación Secundaria. En Conference Proceedings EDUNOVATIC 2018: 3rd Virtual International Conference on Education, Innovation and ICT. Adaya Press, 2019. p. 120.
GARCIA, J.L., LUENGO, R., y TORRES, J.L. (2019). Diferencias de actitud hacia las TIC en la formación profesional en entornos presenciales y virtuales (Plan@ vanza). Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (55), 37-55. Recuperado de: https://bit.ly/2NPN0Mj
GUTIÉRREZ, P., y MARTORELL, A. (2011). Las personas con discapacidad intelectual ante las TIC. Comunicar, 18(36), 173-180. doi: https://doi.org/10.3916/C36-2011-03-09
HAßLER B., MAJOR L., y HENNESSY S. (2015). Tablet Use in Schools: A Critical Review of the Evidence for Learning Outcomes. Journal of Computer Assisted Learning, 32(2), 138-156. doi: http://dx.doi.org/10.1111/jcal.12123
HOHLFELD, T.N., RITZHAUPT, A.D., y Barron, A. E. (2010). Connecting schools, community, and family with ICT: Four-year trends related to school level and SES of public schools in Florida. Computers & Education, 55(1), 391-405. Recuperado de: https://bit.ly/2Q6nZ2r
KANEMATSU, H., y BARRY, D.M. (2016). From Desktop Computer to Laptop and Tablets. In H. Kanematsu, & D. M. Barry (Eds.), STEM and ICT Education in Intelligent Environments (pp. 45-49). doi: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-19234-5_8
KIM, H.J., y JANG, H.Y. (2015). Factors Influencing Students’ Beliefs about the Future in the Context of Tablet-based Interactive Class rooms. Computers and Education, 89, 1-15. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2015.08.014
JOHNSON, L., ADAMS-BECKER, S., ESTRADA, V., y FREEMAN, A. (2014). NMC Horizon Report: 2014 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
LOZANO, J., BALLESTA, J., y ALCARAZ, S. (2011). Software para enseñar emociones al alumnado con trastorno del espectro autista. Comunicar, 18(36), 139-148. doi: https://doi.org/10.3916/C36-2011-03-05
MAICH, K., y HALL, C. (2016). Implementing iPads in the Inclusive Classroom Setting. Intervention in School and Clinic, 51(3), 145-150. doi: http://dx.doi.org/10.1177/1053451215585793
NIELSEN, J., y BUDIU, R. (2013). Usabilidad en dispositivos móviles. Madrid: Anaya Multimedia.
PRIETO, S. (2015). «Criterios para la utilización y diseño de aplicaciones móviles educativas». Educaweb. Recuperado de: https://www.educaweb.com/noticia/2015/04/29/criterios-utilizacion-diseno-aplicaciones-moviles-educativas-8814/
RODRÍGUEZ, J.S. (2009). Plataformas de enseñanza virtual para entornos educativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (34), 217-233.
ROMO, N.M. (2017). Las TIC y los escolares del medio rural, entre la brecha digital y la educación inclusiva. Bordón. Revista de Pedagogía, 69(3), 41-56. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.52401
SANTIAGO, R., TRABALDO, S., KAMIJO, M., & FERNÁNDEZ, Á. (2015). Mobile learning: nuevas realidades en el aula. Barcelona: Océano. Recuperado de: https://bit.ly/2JWs2dK
SÁNCHEZ-GARROTE, I., y CORTADA-PUJOL, M. (2015). Recursos digitales en la relación familia y escuela en la etapa 0-3. Cultura y Educación, 27 (1), 221-233. doi: https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1006851
TRAXLER, J., y KUKULSKA-HULME, A. (2016). Conclusion: Contextual Challenges for the Next Generation. En John Traxler, Agnes Kukulska-Hulme (Eds.), Mobile Learning: The Next Generation. (pp. 208-226). Abingdon: Taylor & Francis. doi: http://dx.doi.org/10.4324/9780203076095
VÁZQUEZ, E., LÓPEZ, E. y COLMENARES, L. (2014). La dimensión socializadora de la tecnología para una comunidad educativa más abierta y colaborativa. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 8 (1), 145-157.
VIDAL, M., NOLLA, N., y DIEGO, F. (2009). Plataformas didácticas como tecnología educativa. Educación médica superior, 23(3), 138-149.
VILLALONGA, C., y MARTA, C. (2015). Modelo de integración educomunicativa de 'apps' móviles para la enseñanza y aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 46, 137-153. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.09