El uso de herramientas y recursos digitales (“SATÉLITES EDUCATIVOS DIGITALES”) como ayuda en la planificación, motivación y autorregulación del aprendizaje en Educación Superior

Main Article Content

Virginia Jiménez Rodríguez
Patricia Jara Calaforra Faubel
Alejandro Martínez Picazo

Abstract

Due to the pandemic that is being experienced worldwide, the educational system has turned towards a combined methodology of reduced presence in classrooms with online teaching, greatly increasing the use of information and communication technology (ICT). This study intends, based on this situation, to analyze digital resources and tools (which have been called "Digital Educational Satellites", by its acronym DES) that have been implemented in Higher Education, presenting the results obtained after using them. These tools help planning and self-regulation of learning considering motivation. Specifically, a sample of 179 students (mostly identified as female) of the first grade of Social Work at the Complutense University of Madrid participated in the subject of Basic Psychology. Pretest results have been compared with those obtained posttest and show that effort (variable included in expectations based on the perception of personal control) is related to both self-control and planning. Different digital resources have been differentiated, the motivational power that some of them have and the preferences of the students have been demostrated for including this type of tools in the classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jiménez Rodríguez, V., Calaforra Faubel, P. J., & Martínez Picazo, A. (2022). El uso de herramientas y recursos digitales (“SATÉLITES EDUCATIVOS DIGITALES”) como ayuda en la planificación, motivación y autorregulación del aprendizaje en Educación Superior . EDMETIC, 11(1), art.8. https://doi.org/10.21071/edmetic.v11i1.13638
Section
Investigaciones y Experiencias
Author Biographies

Patricia Jara Calaforra Faubel, Departamento Psicología Experimental. UCM

Doctora en Psicología, licenciada en Pedagogía y Maestra especialista en Educación Primaria y Maestra especialista en Audición y Lenguaje. Profesora Asociada adscrita al Departamento de Psicología Experimental, Procesos Cognitivos y Logopedia en la Facultad de Trabajo Social. Sus líneas de investigación: procesos escritores. Composición escrita espontánea y evaluación. Escritura creativa. Escritura emocional. Enlace a perfil web: https://scholar.google.es/citations?user=GTWXVwUAAAAJ&hl=ca

Alejandro Martínez Picazo, Estudiante Facultad Trabajo Social

Graduado en Artes Escénicas-Interpretación (2016) por la Escuela TAI-Universidad Rey Juan Carlos. Magíster en Escritura Creativa (2018) por la Universidad Complutense. Cursando 2º de Trabajo Social por la Universidad Complutense.
Publicó su primer poemario titulado La carne del viento en 2018 por la Editorial ACEN. En 2021 publicó su segundo poemario: El eco de los mirlos, publicado por la editorial ACEN.
Miembro y fundador de la asociación Torrargullu de Torrelavega, Cantabria, desde 2020, a través de la cual organizan actividades culturales relacionadas con el activismo LGTBI+ presencialmente y de forma virtual.