Influencia de la representación de las cantidades en la resolución de problemas verbales en el entorno de la hoja de cálculo
Main Article Content
Abstract
Hemos llevado a cabo una experimentación en la que pretendíamos observar las consecuencias de enseñar a resolver problemas de manera algebraica en el entorno de la hoja de cálculo a un grupo de estudiantes de primer curso de secundaria que no habían sido introducidos previamente en el mundo del álgebra. En este artículo ofreceremos ejemplos de fenómenos de anclaje en las formas de resolver propias de la aritmética por parte de algunos alumnos cuando resolvían en la hoja de cálculo. Mostraremos cómo estas resoluciones aritméticas se veían influidas por la enseñanza y el entorno dando lugar a: (1) la imposibilidad de introducir una fórmula en una celda que no hubiera sido etiquetada previamente con un nombre propio del espacio semiótico en que se ofrecía el problema; y (2) la aparición de resoluciones con características aritméticas en las que se operaba con lo desconocido.
Downloads
Article Details
TRANSFER RIGHTS AND COMMITMENTS TO EDMETIC, REVISTA DE EDUCACIÓN MEDIÁTICA Y TIC
E-ISSN: 2254-0059
The undersigned author(s) of article entitled:
- Transfer to EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC publishing rights of the article mention before. The magazine will have the right to publish in any format or media this article.
- The author(s) claim that this article is original and which has not been published before in any format and wasn´t submitted for evaluation to another publication.
- The author(s) claim that this article has the copyright´s permissions for publication
- The author(s) accept the changes to the contents on the review, and changes in the style of the manuscript by the Editorial Board of EDMETIC, Revista Educación Mediática y TIC.
- The author(s) declare that they have complied with the ethical principles of research.
- The author(s) not be subject to personal or business association that involves a conflict of interest with article presented
- El author(s) undertakes to give the primary sources of information, if requested.
Date:
Author(s) names and signatures (1):
(1) Fill the form and send to: revistaedmetic@uco.es
References
ARGANBRIGHT, D. E. (1984). Mathematical Applications of an Electronic Spreadsheet. (pp. 184-193). En V. P. Hansen y M. J. Zweng (Eds.), Computers in Mathematics Education. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
BEDNARZ, N. y JANVIER, B. (1996). Emergence and development of algebra as a problem-solving tool: continuities and discontinuities with arithmetic. En N. Bednarz, C. Kieran y L. Lee (Eds.), Approaches to Algebra (pp. 115-136). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
DETTORI, G., GARUTI, R. y LEMUT, E. (2001). From arithmetic to algebraic thinking by using a spreadsheet. (pp. 191-207). En R. Sutherland, T. Rojano, A. Bell, y R. Lins (Eds.), Perspectives on School Algebra. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
FILLOY, E., PUIG, L. y ROJANO, T. (2008). El estudio teórico local del desarrollo de competencias algebraicas. Enseñanza de las Ciencias, 26(3), 327-342.
FILLOY, E., ROJANO, T. y PUIG, L. (2008). Educational Algebra. A Theoretical and Empirical Approach. New York: Springer.
FILLOY, E., ROJANO, T. y RUBIO, G. (2001). Propositions concerning the resolution of arithmetical-algebraic problems. (pp. 155-175). En R. Sutherland, T. Rojano, A. Bell y R. Lins (eds.), Perspectives on School Algebra Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
HASPEKIAN, M. (2005). An "Instrumental Approach" to study the integration of a computer tool into mathematics teachings: The case of spreadsheet. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 10(2), 109-141.
MOCHÓN, S., ROJANO, T. y URSINI, S. (2000). Matemáticas con la hoja electrónica de cálculo. México, D.F.: Dirección General de Materiales y Métodos Educativos. SEP, ILCE, CONACYT.
RADFORD, L. (2002). On heroes and the collapse of narratives: a contribution to the study of symbolic thinking. (pp. 81-88). En A. Cockburn y E. Nardi (Eds.), Proceedings of the 26th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Norwich, UK: PME.
STACEY, K. y MACGREGOR, M. (2000). Learning the Algebraic Method of Solving Problems. Journal of Mathematical Behavior, 18(2), 149-167.
SUTHERLAND, R. y ROJANO, T. (1993). A Spreadsheet Approach to Solving Algebra Problems. Journal of Mathematical Behavior, 12(4), 353-383.