Creatividad, mapas conceptuales y TIC en educación
Main Article Content
Abstract
Los mapas conceptuales, además de ser unas herramientas que nos permiten representar el conocimiento de manera gráfica y fomentar los aprendizajes, también pueden desarrollar la creatividad. En este trabajo mostramos diferentes relaciones existentes entre el proceso de construcción de mapas conceptuales y la creatividad humana. También se resalta la importancia del aprendizaje significativo y se profundiza en los diferentes principios que guían la creación de mapas conceptuales. Finalmente se presenta el software Cmaptools como una herramienta a tener en cuenta en los centros educativos ya que su utilización planificada puede tener resultados significativos en la mejora de los aprendizajes.
Downloads
Article Details
TRANSFER RIGHTS AND COMMITMENTS TO EDMETIC, REVISTA DE EDUCACIÓN MEDIÁTICA Y TIC
E-ISSN: 2254-0059
The undersigned author(s) of article entitled:
- Transfer to EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC publishing rights of the article mention before. The magazine will have the right to publish in any format or media this article.
- The author(s) claim that this article is original and which has not been published before in any format and wasn´t submitted for evaluation to another publication.
- The author(s) claim that this article has the copyright´s permissions for publication
- The author(s) accept the changes to the contents on the review, and changes in the style of the manuscript by the Editorial Board of EDMETIC, Revista Educación Mediática y TIC.
- The author(s) declare that they have complied with the ethical principles of research.
- The author(s) not be subject to personal or business association that involves a conflict of interest with article presented
- El author(s) undertakes to give the primary sources of information, if requested.
Date:
Author(s) names and signatures (1):
(1) Fill the form and send to: revistaedmetic@uco.es
References
AUSUBEL, D. P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart and Winston.
CABERO, J. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGraw-Hill.
CARSON, D. K. y RUNCO, M.A.(1999). Creative Problem solving and problem finding in Young adults: Interconnctions with stress, Hassles and coping abilities. Journal of creative behavior, 33(3), 167-190.
CORBALÁN BERNÁ, J. (2008). ¿De qué se habla cuando hablamos de creatividad? CUADERNOS FHyCS-UNJu, 35,11-21.
GONZÁLEZ SANMAMED, M. (2007). Las TIC como factor de innovación y mejora de la calidad de la enseñanza. En J. Cabero (coord.). Tecnología educativa. Madrid: McGraw-Hill.
CORBALÁN, F.J., MARTÍNEZ, F., DONOLO, D., TEJERINA, M. y LIMIÑANA, R.M. (2003). CREA Inteligencia Creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid: TEA Ediciones.
CSIKZENTMIHALYI, M.(1996). Creatividad. Madrid: Paidos.
GETZELS, J.W. y CSIKZENTMIHALYI, M. (1976). The creative vision: A longitudinal study of Problem finding in Art. New York: Wiley.
KANT, I. (1978). Crítica a la razón pura. Prólogo a la segunda edición. Madrid. Alfaguara.
LÓPEZ-GARCÍA, J. (2006). Del origen de los mapas conceptuales al desarrollo de CmapTools. Eduteka. Recuperado de: http://www.eduteka.org/Entrevista22.php (Consultado el: 03/07/2013).
LUBART, T. (2003). Psychologie de la créativité. Paris: Armand Colin.
HURLEY-HANSON, A. E. y Giannantonio, C. M. (Eds) (2013). Academic Reflections on the Life and Career of Steve Jobs. Journal of Business and Management, 19(1).
MARINA, J. A. (1993). Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona: Anagrama.
NOVAK, J. D. y GOWIN, D. B. (1984). Learning How to Learn. New York, NY: Cambridge University Press.
NOVAK, J. D. (1998). Learning, Creating and Using Knowledge. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
NOVAK, J. D. (2012). Novak, J.D. (2013). Empowering Learners and Educators. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 4(1), 14 – 24.
NOVAK, J.D. y CAÑAS, A.J. (2004). Construyendo sobre Nuevas Ideas Constructivistas y la Herramienta CmapTools para Crear un Nuevo Modelo Educativo. Recuperado de: http://www.ihmc.us/users/acanas/Publications/NewModelEducation/NuevoModeloEducacion.pdf (Consultado el: 03/07/2013).
NOVAK, J.D. y CAÑAS, A.J. (2006) La Teoría Subyacente a los Mapas Conceptuales y a Cómo Construirlos. Technical Report IHMC CmapTools 2006-01, Florida Institute for Human and Machine Cognition (IHMC). Accesible en http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TeoriaCmaps/TeoriaSubyacenteMapasConceptuales.html (Consultado el: 03/07/2013).
TORRANCE, E.P. (1967). The Minnesota studies of creative behaviour: National and International extensions. Journal of Creative Behaviour, 1, 137-154.