Música de fondo y emociones: un recurso educativo
Main Article Content
Abstract
Escuchar música parece tener un efecto en las emociones que experimenta el alumnado. Sin embargo, esta relación parece estar mediada por factores sociales, culturales y cognitivos. En este estudio se plantearon como objetivos comprobar que se producen cambios en el estado emocional de una muestra de estudiantes de magisterio, y que dichos cambios estaban mediados por las condiciones del entorno. Para ello se desarrolló un estudio cuasi-experimental con un grupo de 50 estudiantes de Educación de la Universidad de Málaga. Se utilizó un autoinforme que registraba el estado emocional autopercibido de los participantes. Se realizó un análisis descriptivo y de contraste de hipótesis no paramétrico. Los resultados, si bien no son concluyentes, son coherentes con estudios similares donde marcan la complejidad de la relación entre emociones y la música.
Downloads
Article Details
TRANSFER RIGHTS AND COMMITMENTS TO EDMETIC, REVISTA DE EDUCACIÓN MEDIÁTICA Y TIC
E-ISSN: 2254-0059
The undersigned author(s) of article entitled:
- Transfer to EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC publishing rights of the article mention before. The magazine will have the right to publish in any format or media this article.
- The author(s) claim that this article is original and which has not been published before in any format and wasn´t submitted for evaluation to another publication.
- The author(s) claim that this article has the copyright´s permissions for publication
- The author(s) accept the changes to the contents on the review, and changes in the style of the manuscript by the Editorial Board of EDMETIC, Revista Educación Mediática y TIC.
- The author(s) declare that they have complied with the ethical principles of research.
- The author(s) not be subject to personal or business association that involves a conflict of interest with article presented
- El author(s) undertakes to give the primary sources of information, if requested.
Date:
Author(s) names and signatures (1):
(1) Fill the form and send to: revistaedmetic@uco.es
References
Alaminos, A. F. (2014). La música como lenguaje de las emociones. Un análisis empírico de su capacidad performativa. OBETS: Revista de Ciencias Sociales, (9), 15-42.
Beedie, C., Terry, P., & Lane, A. (2005). Distinctions between emotion and mood. Cognition & Emotion, 19(6), 847-878.
Brea, J. M. (2008). El poder de la música. Cuadernos de Atención Primaria, 15 (4), 343-344.
De Rueda, B., & Aragón, C. E. (2013). Música y programa de danza creativa como herramienta expresión de emociones. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 24, 141-148.
Gowensmith, W. N., & Bloom, L. J. (1997). The effects of heavy metal music on arousal and anger. Journal of Music therapy, 34(1), 33-45. Doi:10.1093/jmt/34.1.33
Gomila, A. (2008). La expresión emocional en la música desde el expresionismo musical. Estudios de Psicología, 29 (1), 117-131.
Juslin, P. N. (2016). Emotional Reactions to Music. En S. Hallam, I. Cross, y M. Thaut (Edts.), The Oxford Handbookd of Music Psychology (p. 197-213). (2ª Edición). Oxford: Oxford University Press.
Juslin, P. N., & Västfjäll, D. (2008). Emotional responses to music: The need to consider underlying mechanisms. Behavioral and brain sciences, 31(05), 559-575.
Juslin, P. N. & Sloboda, J.A. (2010) Music and emotion. Theory, research, applications. Oxford: Oxford University Press.
Lamont, A. (2011). University students’ strong experiences of music Pleasure, engagement, and meaning. Musicae Scientiae, 15(2), 229-249.
Mauss, I. B., Levenson, R. W., McCarter, L., Wilhelm, F. H., & Gross, J. J. (2005). The tie that binds? Coherence among emotion experience, behavior, and physiology. Emotion, 5(2), 175.
Saarikallio, S. (2011). Music as emotional self-regulation throughout adulthood. Psychology of music, 39(3), 307-327.
Scherer, K. R. & Zentner, M. R. (2001). Emotional effects of music: Production rules. En P. N. Juslin y J. A. Sloboda (Eds.) Music and emotion: Theory and research (pp. 361 – 392). En Nueva York: Oxford University Press.
Silvia, P. J. (2012). Human emotions and aesthetic experience. En A.P. Shimamura y S.E. Palmer (Eds.), Aesthetic science: connecting minds, brain and experience (pp. 250-275). Oxford: Oxford University Press.
Von Scheve, C. V., & Salmella, M. (2014). Collective Emotions: Perspectives from Psychology, Philosophy, and Sociology. Oxford: Oxford University Press.
Zentner, M., Grandjean, D. & Scherer, K. R. (2008). Emotions evoked by the sound of music: Characterization, classification, and measurement, Emotion, 8 (4), 494-521.