Caso de buenas prácticas en la formación en TICs y fomento de la competencia digital en la sociedad, y, especialmente, en los colectivos en riesgo de exclusión digital.
Main Article Content
Abstract
En este artículo se realiza un análisis de un caso de buenas prácticas destinado a la formación en TICS para fomentar la adquisión de competencia digital en la sociedad, haciendo especial énfasis en los colectivos que se encuentran en riesgo de exclusión digital, realizado a través de un proyecto regional en Castilla y Léon (España), dependiente de la Administración Pública. Se toma como ejemplo el caso de un centro en la localidad de Salamanca (España) debido a la profesionalidad de los trabajadores, sus buenas prácticas, sus resultados y por ser el modelo a seguir del proyecto, tomando como datos de análisis el primer año de apertura del centro.
________________
In this article an analysis of a case of good practices for training in TICS is carried out to promote the acquisition of digital competence in society, with special emphasis on groups that are at risk of digital exclusion, carried out through a Regional project in Castilla y Léon (Spain), dependent on the Public Administration. The case of a center in the town of Salamanca (Spain) is taken as an example because of the professionalism of the workers, their good practices, their results and for being the model to follow the project, taking as analysis data the first year of the center.
Downloads
Article Details
TRANSFER RIGHTS AND COMMITMENTS TO EDMETIC, REVISTA DE EDUCACIÓN MEDIÁTICA Y TIC
E-ISSN: 2254-0059
The undersigned author(s) of article entitled:
- Transfer to EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC publishing rights of the article mention before. The magazine will have the right to publish in any format or media this article.
- The author(s) claim that this article is original and which has not been published before in any format and wasn´t submitted for evaluation to another publication.
- The author(s) claim that this article has the copyright´s permissions for publication
- The author(s) accept the changes to the contents on the review, and changes in the style of the manuscript by the Editorial Board of EDMETIC, Revista Educación Mediática y TIC.
- The author(s) declare that they have complied with the ethical principles of research.
- The author(s) not be subject to personal or business association that involves a conflict of interest with article presented
- El author(s) undertakes to give the primary sources of information, if requested.
Date:
Author(s) names and signatures (1):
(1) Fill the form and send to: revistaedmetic@uco.es
References
CABERO, J. (1999): “La red, ¿panacea educativa?”. Educar, 25, 61-79.
CABERO, J. et al (1999): Tecnología Educativa. Editorial Síntesis, S.A. Madrid.
HERNÁNDEZ-LEÓN, N. (2016). Rasgos de personalidad y rendimiento laboral. Prolepsis, 20, 131-137.
HERNÁNDEZ-LEÓN, N. (2017). Avances en Psicología de la Personalidad aplicado a la selección de personal y novedades para el área de Recursos Humanos en la empresa del siglo XXI. En J. Martínez Coll (Coordinador), II Congreso Internacional sobre desafíos en la empresa del siglo XXI. Universidad de Málaga (España). Pp. 127-133
HERNÁNDEZ-LEÓN, N., MIGUEL-HERNÁNDEZ, M. (2017). Calidad en la educación para el profesional universitario docente: Cómo evitar el abandono académico del estudiante. En J. Martínez Coll (Coordinador), II Congreso Internacional sobre educación en el siglo XXI. Universidad de Málaga (España).
INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA. 2017. [Consulta: 01 Enero 2017]. Disponible en: http://www.ine.es
MEDINA, A., DOMÍNGUEZ, M.(1989) La formación del profesorado en una sociedad tecnológica. Madrid. Cincel.
NAVAS, E. (2013) Los entornos personales de aprendizaje en el marco de la educación permanente. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 2(1), 94-110.
RODRÍGUEZ MONDÉJAR, F. (2000) Las actitudes del profesorado hacia la informática. Pixel-Bit, 15, 91-103.
SALINAS, J.(2000): El rol del profesorado en el mundo digital. A DEL CARMEN, L (Ed.): Simposio sobre la formación inicial de los profesionales de la educación. Universidad de Girona.