The use of history in mathematics education: The case of posthumous twins

Main Article Content

Bernardo Gómez

Abstract

An exploratory study is presented on a particular type of descriptive word problems of long tradition and importance in the development of mathematical thought: the problem of posthumous twins.


The methodology that supports the study has two complementary aspects: the historical epistemological analysis and the didactic analysis in textbooks and school textbooks. With emphasis on problem solving, the importance of integrating the history and epistemology of mathematical ideas into educational research is emphasized, for the benefit of students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gómez, B. (2018). The use of history in mathematics education: The case of posthumous twins . Mathematics, Education and Society, 1(1), 11–21. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/12826
Section
Artículos

References

Aurel, M. (1552). Libro primero, de arithmetica algebratica. Valencia: En casa de Ioan de Mey.
Bruño (s.f.). Tratado teórico práctico de aritmética razonada. Curso superior. Segunda edición. Solucionario. Madrid, Barcelona, Valladolid: Ediciones Bruño.
Burkholder, P. J. (Trad.) (1993). Alcuin of York's Propositiones Doctoris Caroli Magni Imperatoris ad acuendos juvenes: Introduction and commentary; Translation. HOST: An Electronic Bulletin for the History and Philosophy of Science and Technology 1, nº. 2 Recuperado de http://www.math.muni.cz/~sisma/alcuin/anglicky1.pdf
Curso de matemáticas on-line (2018). Problemas de ejercitación con fracciones. Recuperado de http://www.sapiensman.com/matematicas/matematicas141.htm
Dalmau, J. (1943). Soluciones analíticas. Nueva edición corregida y aumentada. Libro del maestro. Gerona: Dalmau Carles Pla, S. A.
Dormolen, J. Van (1986). Chapter 4. Textual analysis. En B. Christiansen, A. G. Howson, and M. Otte (eds.), Perspectives on Mathematics Education (pp. 141-171). D. Reidel Publishing Company
Gómez, P. (2002). Análisis didáctico y diseño curricular en matemáticas. Revista EMA, 7(3), 251-292.
Gómez, B. (2003) La investigación histórica en didáctica de las matemáticas. En E. Castro, P. Flores, T. Ortega, L. Rico, & A. Vallecillos A. (eds.). Proc. VII Simposio de la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (SEIEM): Investigación en Educación Matemática (pp. 79-85). Granada: U. de Granada.
Gómez, B. (2011). El análisis de manuales y la identificación de problemas de investigación en Didáctica de las Matemáticas. PNA, 5(2), 49-65.
Gómez, B. (2011). Marco preliminar para contextualizar la investigación en historia y educación matemática. Epsilon 28(1), 77, pp.9-22.
Gómez, B. (2016). Problemas descriptivos y pensamiento numérico: el caso de las cien aves de corral. PNA, 10(3), 218-241.
Gómez, B. y Puig, L. (2017). Los problemas descriptivos de fracciones en los “Solucionarios” de Bruño y Dalmau. Actas de las IV-CIHEM (IV Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Matemática). Murcia 15-17/11/2017. Murcia: Centro de estudios sobre la memoria educativa de la universidad de Murcia (En prensa)
Hadley, J. & Singmaster, D. (1992) Problems to Sharpen the Young. The Mathematical Gazette, 76(475), 102-126 Recuperado de http://www.jstor.org/stable/3620384.
Hoch, M. y Dreyfus, T. (2010). Developing Katy’s algebraic structure sense. En V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne y F. Arzarello (Eds.), Proceedings of the 6th Congress of the European Society for Research in Mathematics – CERME 6 (pp. 529-538). Lyon, Francia: CERME. www.inrp.fr/editions/cerme6
Maz, A. (2009). Investigación histórica de conceptos en los libros de matemáticas. En Gonzalez, M., González, M. y Murillo, J. (Eds.), Investigación en Educación matemática XIII , pp. 5-20. Santander: SEIEM
M.E.C. (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo de la Educación Primaria. BOE, 126, p. 19386.
Ortega, J. de (1512). Conpusicion de la arte de la arismetica y juntamente de geometría. León: en casa de Maestro Nicolau de Benedictis: por Joannnes Trinxer librero de Barcelona.
Pérez de Moya, J. (1562/1998). Arithmetica práctica y speculativa. Salamanca. Biblioteca Castro. Madrid. Ediciones de la Fundación José Antonio de Castro.
Rico, L. y Fernández, A. (2013). Análisis didáctico y metodología de investigación. En L. Rico, J. L. Lupiáñez y M. Molina (Eds.) Análisis didáctico en Educación Matemática (pp. 1-22). Granada: Comares.
Sánchez, E. y Cobos, J.M. (Trad. y notas) (1996). Juan Martínez Silíceo. Ars Arithmética. Madrid: Editora Regional de Extremadura y Servicio de Publicaciones de la U. de Extremadura (Original, 1514).
Schubring, G. (1987). On the methodology of analysing historical textbooks: Lacroix as textbook author. For the Learning of Mathematics, 7(3), 41-51.
Sigler, L. E. (2002). Fibonacci’s Liber Abaci A Translation into Modern English of Leonardo Pisano's Book of Calculation. New York: Springer.
Singmaster, D, (1996). Chronology of recreational mathematics. Recuperado de http://www.eldar.org/~problemi/singmast/recchron.html
Singmaster, D. (1998). Chronology of recreational mathematics. Recuperado de http://utenti.quipo.it/base5/introduz/singchro.htm
Smith, D.E. (1958). History of mathematics. New York: Dover (1ª ed. 1929)