Narratives for the construction a mathematical and academic discourse in the higher level

Main Article Content

Nahina Dehesa-De Gyves
https://orcid.org/0000-0003-2032-8639

Abstract

An environment of dialogue between students and teachers has allowed to document for more than three years the experiences narrated by students in the first semesters of engineering in which they take mathematics subjects for their professional training. The methodology used allowed to use interviews to investigate social practices from the classroom, with the purpose of investigating whether students are able to adapt or rethink work of their peers to propose their own. Some results were found not only in reference to what they do over a semester, but also aspects to which they are resistant and what they are willing to evaluate.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dehesa-De Gyves, N. . (2019). Narratives for the construction a mathematical and academic discourse in the higher level. Mathematics, Education and Society, 2(3), 20–34. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/12846
Section
Artículos

References

Alsina, A. (2016). Diseño, gestión y evaluación de actividades matemáticas competenciales en el aula. Épsilon Revista de Educación Matemática, 33 (1), 92, 7-29.
Anijovich, R., Cappelleti, G., Mora, S., y Sbelli, M.J. (2009). Transitar la formación pedagógica: Dispositivos y estrategias.Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Antunes, C. (2006). ¿Qué evaluación queremos construir? Buenos Aires, Argentina: SB.
Bishop, A. (1999). Enculturación matemática: La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona, España: Paidós.
Boule, F. (1995). Manipular, organizar, representar: iniciación a las matemáticas. Madrid, España: Narcea Ediciones
Candela, A. (1999). Practicas discursivas en el aula y calidad educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 4(8), 273-298.
Cantoral, R. (2016). Educación alternativa: matemáticas y práctica social. Perfiles Educativos, IISUE-UNAM, XXXVIII, 7-18.
De Castro, C. y Escorial, B. (2005). Aprendiendo matemáticas a través de proyectos: una experiencia inspirada en el enfoque de Reggio Emilia. In Actas do I Congresso Internacional de Aprendizagem na Educação de Infância,139-150.
Dehesa, N. (2018a). Dominós Matemáticos. Revista Internacional de Investigación e Innovación Tecnológica, Volumen 6, No. 34, pp. 17-34. Recuperado de:
http://riiit.com.mx/apps/site/files/enseanza_ecuador_2.pdf
Dehesa, N. (2018b). Las Matemáticas puestas en juego. Revista EPSILON de la SAEM THALES. Número 99, 43-54 ISSN: 2340-714X. Recuperado de:
https://thales.cica.es/epsilon/?q=node/4727
Dehesa, N. (2019). Educación Matemática en la cultura Oaxaqueña. Editorial Académica Española.
Gallego, D. y Nevot, A. (2008). Los estilos de aprendizaje y la enseñanza
de las matemáticas. Revista Complutense de Educación, 19(1), 95-112.
Gardner, H. (2013). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Hannaford, C. (2008). Aprender moviendo el cuerpo: no todo el aprendizaje depende del cerebro. México: Pax.
Hernández, F. y Soriano, E. (1999). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Primaria. Madrid, España: Editorial LA MURALLA, S.A.
Honey, P. y Mumford, A. (1986). The manual of Learning Styles. Maidenhead, United Kingdom: Peter Honey Publications.
Lezama, J. (2016), Experiencia docente en matemáticas: narrativas para la construcción de un discurso académico, Perfiles Educativos, IISUE-UNAM, XXXVIII, 87-100.
Márquez, A. (2016), ¿Hay esperanza para la enseñanza de las matemáticas? Perfiles Educativos, IISUE-UNAM, XXXVIII, 3-5.
Pujolás, P. (2004). Aprender juntos alumnos diferentes. Los equipos de aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona, España: Octaedro-Eumo.