The double transmissions of the Lacroix and Legendre textbooks in the 19th century: the case of Colombia and Venezuela

Main Article Content

Carlos Oliveira
Gert Schubring

Abstract

This article aims to analyse the transmissions of Lacroix and Legendre's textbooks to Colombia and Venezuela during the 19th century. In this analysis, we highlight the different educational roles played by textbooks in the respective countries. For this, we methodologically mobilise the concepts of transmission (Schubring, 1999) and of historical analysis of mathematics books (Schubring, 1987, 2003). We analyse, first, how the textbooks by Lacroix and Legendre were transmitted to Spain and, secondly, to Colombia and Venezuela. We highlight the active process of the receiving poles of textbooks.In the final considerations, we present some reflections on the nature of transmission processes, showing the similarities and differences between Colombia and Venezuela.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oliveira, C., & Schubring, G. (2021). The double transmissions of the Lacroix and Legendre textbooks in the 19th century: the case of Colombia and Venezuela. Mathematics, Education and Society, 4(2), 1–20. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/13442
Section
Artículos

References

Albis-González, V. (1977). Latin-American translation of Legendre’s “Éléments de Géométrie”. Historia Mathematica, 4(3), p.339-340.
Ausejo, E. (2014). Mathematics Education in Spain and Portugal. In: Karp A., Schubring G. (eds) Handbook on the History of Mathematics Education. Springer, New York, NY.
Beyer, W. (2006). Algunos libros de Aritmética usados en Venezuela en el período 1826-1912. Revista de Pedagogía 27(78), p.71-110.
Beyer, W. (2015). Un paseo histórico por la educación matemática venezolana: una visión a través de los textos escolares. Revista de História da Educação Matemática, 1(1), p.32-49.
Beyer, W. (2016). La influencia de Sylvestre-François Lacroix en la matemática venezolana decimonónica. Revista de História da Educação Matemática, 2(3), p.229-255.
Beyer, W. (2017). La influencia francesa en la matemática de la Venezuela decimonónica: Una primera aproximación. Comunicación. II Congreso de Educación Matemática de América Central y El Caribe (CEMACYC). Cali, Colombia.
Beyer, W. (2020). Ediciones y traducciones venezolanas de los Éléments de Geométrie de Legendre. Un preámbulo para el estudio de su impacto en Venezuela. RECME - Revista Colombiana De Matemática Educativa, 5(1), p.25-41.
Domingues, J. (2008). Lacroix and the calculus. Basel:Birkhauser Verlag.
Carvalho, J. B. P. (2014). Mathematics Education in Spain and Portugal. In: Karp A., Schubring G. (eds) Handbook on the History of Mathematics Education. Springer, New York, NY.
Lacroix, S.-F. (1803). Éléments d’Algèbre. Troisième édition, revue et corrigée. Paris:Courcier, an XI = 1803.
Lacroix, S.-F. Lacroix, (1807–1808). Curso completo elemental de Matemáticas puras. Vols 4. Madrid: Imprenta Real
Legendre, A.-M. (1794). Éléments de géométrie. Paris: Imprimérie..., an II (= 1794)
Legendre, A.-M. (1794). Éléments de géométrie, avec notes. Paris: Firmin Didot.
Legendre, A.-M. (1802). Éléments de géométrie, avec notes. Paris: Firmin Didot.
Legendre, A.-M. (1807). Elementos de Geometria: con notas; traducidos al castellano por don Antonio Gilleman. Madrid: Imprenta de Repulles.
Legendre, A.-M. (1849). Éléments de géométrie, avec additions et modifications, par M. A. Blanchet, deuxième édition, suivie de la quinzième édition, Paris: Firmin Didot, 1849.
Legendre, A.-M. (1866). Elementos de geometría. Con adiciones i modificaciones por M.A. Blanchet. Traducidos de la 10a edición de París por Luis M. Lleras. Bogotá: Imprenta de Gaitán.
Legendre, A.-M. (1879). Elementos de Geometria. Con Notas. Traducidos de la 15ª Traducción revisada por el Dr. Jesús Muñoz Tébar–Ingeniero. Caracas: Alfred Rothe.
Oliveira, C. A. A. & Schubring, G. (2020). Enseñanza de matemáticas en Colombia y Venezuela en el siglo XIX: un estudio de caso del concepto de transmisión de idea. In: Congresso Ibero-Americano de História da Educação Matemática, 5, Bogotá. Anais de Congresso, p.110-123.
Oliveira, C. A. A. & Schubring, G. (2021). A transmissão da geometria de Legendre: os casos da Colômbia e da Venezuela. In: XIV Seminário Nacional de História da Matemática. Anais... Uberaba(MG) Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM).
Sánchez, C. H. & Albis-González, V. (2012). Historia de La enseñanza de las Matemáticas en Colombia: De Mutis al siglo XIX. Revista Quipu, 14(1), p.109-157.
Schubring, G. (1987). On the Methodology of Analysing Historical Textbooks: Lacroix as Textbook Author. For the Learning of Mathematics, 7(3), p.41-51.
Schubring, G. (1989). Theoretical Categories for investigations in the Social History of Mathematics Education and Some Characteristic Patterns. Mathematics, Education, and Society. 35, p.6-8.
Schubring, G. (1999). O Primeiro Movimento Internacional de Reforma Curricular em Matemática e o papel da Alemanha: um estudo de caso na transmissão de conteúdo. Revista Zetetiké, 7(1), p.29-50.
Schubring, G. (2003). Análise histórica de livros de matemática. São Paulo: Editora Autores Associados.
Schubring, G. (2005). Conflicts between Generalization, Rigor and Intuition. Number Concepts Underlying the Development of Analysis in 17th-19th Century France and Germany. Sources and Studies in the History of Mathematics and Physical Sciences. New York: Springer.
Schubring, G. (2006). Researching into the History of Teaching and Learning Mathematics: the State of the Art. Paedagogica Historica, 42(4-5), p.665–677.
Schubring, G. (2009). A origem da geometria de Legendre e o seu impacto internacional. In: Luis Carlos Guimarães (Org.). Elementos de Geometria. Rio de Janeiro, RJ: LIMC, p.353-384.
Schubring, G. (2019). O que é e ao que serve a Hermenêutica?. Jornal Internacional de Estudos em Matemática, 11(2), p.194-200.