What knowledge do early childhood teachers need to teach mathematics?

Main Article Content

Ángel Alsina
Rosa Delgado-Rebolledo

Abstract

The aim of this article, which is part of the research agenda in mathematics education on teachers' knowledge and knowledge for teaching mathematics, is to specify the main knowledge for teaching mathematics in Early Childhood Education. To this end, the article is structured in three parts: in the first part, mathematics teaching in early childhood education is reviewed from three dimensions: purposes, practices and organisation of teaching; in the second part, a review of previous literature on early childhood teachers' knowledge to teach mathematics is carried out; finally, in the third part, considering the previous points, two types of knowledge that early childhood teachers should mobilise to carry out an effective teaching of mathematics at this educational stage are described and exemplified: Mathematical Knowledge in Early Childhood Education and Didactic Knowledge of Mathematics in Early Childhood Education, together with their respective subtypes. It is concluded that the concreteness of this knowledge can contribute to the professional development of early childhood teachers and, additionally, can be used as an analytical tool for research in early childhood mathematics education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Alsina, Ángel, & Delgado-Rebolledo, R. (2022). What knowledge do early childhood teachers need to teach mathematics?. Mathematics, Education and Society, 5(1), 18–37. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/14153
Section
Artículos

References

Alsina, Á. (2006). Como desarrollar el pensamiento matemático de 0 a 6 años. Editorial Octaedro-Eumo.

Alsina, Á. (2013). Early Childhood Mathematics Education: Research, Curriculum, and Educational Practice. Journal of Research in Mathematics Education, 2(1), 100-153.

Alsina, Á. (2015). Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Elementos para empezar bien. Narcea, S.A. de Ediciones.

Alsina, Á. (2018). Seis lecciones de educación matemática en tiempos de cambio. Itinerarios didácticos para aprender más y mejor. Padres y Maestros, 376, 13-20.

Alsina, Á. (2019a). La educación matemática infantil en España: ¿qué falta por hacer? Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 100, 85-108.

Alsina, Á. (2019b). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (6-12 años). Barcelona: Editorial Graó.

Alsina, Á. (2020a). Revisando la educación matemática infantil: una contribución al Libro Blanco de las Matemáticas. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 9(2), 1-20.

Alsina, Á. (2020b). La Matemática y su didáctica en la formación de maestros de Educación Infantil en España: crónica de una ausencia anunciada. La Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 23(2), 373-387.

Alsina, Á. (2020c). El Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemáticas: ¿por qué?, ¿para qué? y ¿cómo aplicarlo en el aula? TANGRAM – Revista de Educação Matemática, 3(2), 127-159.

Alsina, Á. (2020d). Cinco prácticas productivas para una enseñanza de las matemáticas a través de los procesos. Saber & Educar, 28, 1-13.

Alsina, Á. y Acosta, Y. (2018). Iniciación al álgebra en Educación Infantil a través del pensamiento computacional. Una experiencia sobre patrones con robots educativos programables. Unión, Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 52, 218-235.

Alsina, Á. y Delgado, R. (2021). Identificando los conocimientos para enseñar matemáticas en educación infantil: un primer paso para el desarrollo profesional. Revista Sergipana de Matemática e Educação Matemática, 6(2), 1-23.

Ball, D., Thames, M. H., y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Baroody, A.J. (1987). Children’s Mathematical Thinking. A developmental framework for preschool, primary, and special education teachers. Teachers College Press.

Baroody, A. J. (2000). El pensamiento matemático de los niños. Un marco evolutivo para maestros de preescolar, ciclo inicial y educación especial. Visor.

Benz, C., Steinweg, A.S., Gasteiger, H., Schöner, P., Vollmuth, H., y Zöllner, J. (2018). Mathematics Education in the Early Years: Results from the POEM3 Conference. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-78220-1

Berdonneau, C. (2008). Matemáticas activas (2-6 años). Graó.

Carlsen, M., Erfjord, M., y Hundeland, P.S. (Eds.) (2020). Mathematics Education in the Early Years. Results from the POEM4 Conference, 2018. Springer. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01146-w

Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L.C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M., y Muñoz-Catalán; Mª.C. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20, 236–253. https://doi.org/10.1080/14794802.2018.1479981

Castro, E. y Castro, E. (Eds.) (2016). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en Educación Infantil. Pirámide.

Charalambous, C. y Pitta-Pantazi, D. (2016). Perspectives on priority mathematics education: Unpacking and understanding a complex relationship linking teacher knowledge, teaching, and learning. En L. English y D. Kirshner (Eds.), Handbook of international research in mathematics education (3rd ed., pp. 19–59). Routledge.

Clements, H.D. y Sarama J. (2015). El aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. El enfoque de las Trayectorias de Aprendizaje. Learning Tools LLC.

Cornejo-Morales, C., Goizueta, M., y Alsina, Á. (2021). La Situación Argumentativa: un modelo para analizar la argumentación en educación matemática infantil. PNA, Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 15(3), 159-185.

Edo, M. (2016). Emergencia de la Investigación en Educación Matemática Infantil. Juego y Matemáticas. En J. A. Macías, A. Jiménez, J. L. González, M. T. Sánchez, P. Hernández, C. Fernández, F. J. Ruiz, T. Fernández y A. Berciano (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (pp. 53-66). SEIEM.

Fischbein, E. (1987). Intuition in science and mathematics. An educational approach. Holland Reidel Pub.

Freudenthal, H. (1991). Revising mathematics education. Kluwer Academic Publishers.

Gasteiger, H., Bruns, J., Benz, C., Brunner, E., y Sprenger, P. (2020). Mathematical pedagogical content knowledge of early childhood teachers: a standardized situation-related measurement approach. ZDM, 52, 193-205. https://doi.org/10.1007/s11858-019-01103-2

Gasteiger, H. y Benz, C. (2018). Enhancing and analyzing kindergarten teachers’ professional knowledge for early mathematics education. The Journal of Mathematical Behavior, 51, 109-117.

Geist, E. (2014). Children are born mathematicians: supporting mathematical development, birth to age 8. Pearson.

Ginsburg, H. P., y Baroody, A. J. (2007). Tema-3: Test de Competencia Matemática Básica. TEA Ediciones.

Ginsburg, H. P., Klein, A., y Starkey, P. (1998). The development of children's mathematical thinking: Connecting research with practice. En I. E. Siegel & K. A. Renninger (Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 4. Children Psychology in practice. 5th edition (pp. 401-476). Wiley.

Godino, J.D. y Burgos, M. (2020). Interweaving transmission and inquiry in mathematics and sciences instruction. En K. O. Villalba-Condori, A. Adúriz-Bravo, J. Lavonen, L.-H. Wong y T.-H. Wang (Eds.), CISETC 2019, CCIS 1191 (pp. 6–21). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-45344-2_2

Godino, J. D., Giacomone, B., Batanero, C., y Font, V. (2017). Enfoque ontosemiótico de los conocimientos y competencias del profesor de matemáticas. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 90-113. http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a05

Hundeland, P.S., Erfjord, I., y Carlsen, M. (2017). A kindergarten teacher’s revealed knowledge in orchestration of mathematical activities. En T. Dooley, y G. Gueudet (Eds.), Proceedings of the CERME 10, (pp. 1853 – 1860). DCU Institute of Education and ERME.

Kortenkamp, U., Brandt, B., Benz, C., Krummheuer, G., Ladel, S., y Vogel, R. (2014). Early Mathematics Learning: Selected Papers of the POEM 2012 Conference. Springer.

Korthagen, F. A. (2001). Linking practice and theory. The pedagogy of realistic teacher education. Lawrence Erlbaum Associates.

Lee, J. (2010). Exploring kindergarten teachers’ pedagogical content knowledge of mathematics. International Journal of Early Childhood, 42, 27-41. https://doi.org/10.1007/s13158-010-0003-9

McCray, J. y Chen, J.Q. (2012). Pedagogical content knowledge for preschool mathematics: Construct validity of a new teacher interview. Journal of Research in Childhood Education, 26, 291-307. https://doi.org/10.1080/02568543.2012.685123

Meaney, T., Helenius, O., Johansson, M.L., Lange, T. y Wernberg, A. (2016). Mathematics Education in the Early Years: Results from the POEM2 Conference. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-23935-4

Mialaret, G. (1984). Las Matemáticas: cómo se aprenden, cómo se enseñan. Visor.

Mosvold, R., Bjuland, R., Fauskanger, J., y Jakobsen A. (2011). Similar but different -investigating the use of MKT in a Norwegian kindergarten setting. En M. Pytlak, T. Rowland, y E. Swoboda (Eds.), Proceedings of the CERME 7, (pp. 1802–1811). University of Rzeszów.

Muñoz-Catalán, C., Joglar, N., Ramírez, M., Escudero, A.M., Aguilar, A. y Ribeiro, M. (2019). El conocimiento especializado del profesor de infantil desde el aula de matemáticas. En E. Badillo, N. Climent, C. Fernández y M. T. González (Eds.), Investigación sobre el profesor de matemáticas: formación, práctica de aula, conocimiento y competencia profesional (pp. 63–84). Ediciones Universidad Salamanca.

Muñoz-Catalán, M. C., Liñan-García, M., y Ribeiro, M. (2017). Conocimiento especializado para enseñar la operación de resta en Educación Infantil. Cadernos de Pesquisa, 24(esp.), 4-19. http://dx.doi.org/10.18764/2178-2229.v24nespecialp4-19

Múñoz-Catalán, M.C. y Carrillo, J. (Eds.) (2018). Didáctica de las Matemáticas para maestros de Educación Infantil (pp. 173-211). Editorial Paraninfo.

National Association for the Education of Young Children and National Council for Teachers of Mathematics [NAEYC y NCTM] (2002). Early childhood mathematics: Promoting good beginnings. A joint position statement. http://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/psmath.pdf.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. National Council of Teachers of Mathematics (traducción de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática THALES).

Oppermann, E., Anders, Y., y Hachfeld, A. (2016). The influence of preschool teachers’ content knowledge and mathematical ability beliefs on their sensitivity to mathematics in children’s play. Teaching and Teacher Education, 58, 174-184. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.05.004

Reeuvijk, M.V. (1997). Las matemáticas en la vida cotidiana y la vida cotidiana en las matemáticas. UNO, Revista de Didáctica de las Matemáticas, 12, 9-16.

Rowland, T., Huckstep, P., y Thwaites, A. (2005). Elementary teachers’ mathematics subject knowledge: The knowledge quartet and the case of Naomi. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(3), 255–281. http://dx.doi.org/10.1007/s10857-005-0853-5

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

The Australian Association of Mathematics Teachers Inc. & Early Childhood Australia (2006). Position paper on early childhood mathematics. AAMT & ECA.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Harvard University Press.