Caracterización de funciones lineales inversas. Un estudio de casos basado en una experiencia de aprendizaje

Main Article Content

Danellys Vega-Castro

Abstract

This is an exploratory study with a methodological approach, focused on the characterization of inverse linear functions as biunivocal and invertible functions. The proposed objective consisted of identifying some type of structural difficulty in first-year undergraduate students when working with properties of an inverse linear function with an algebraic structure different from those proposed in textbooks assigned in the course. The results of this experience led to the generalization of algebraic and geometric patterns, which allowed establishing underlying characteristics of inverse linear functions. It also led to the design of a methodological theory based on the didactic management of mathematical contents.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vega-Castro, D. (2022). Caracterización de funciones lineales inversas. Un estudio de casos basado en una experiencia de aprendizaje. Mathematics, Education and Society, 5(1), 38–57. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/14210
Section
Artículos
Author Biography

Danellys Vega-Castro, Universidad de Panamá

Danellys Clementina Vega Castro

Profesora - Departamento de Matemáticas- Facultad de Ciencias Naturales, Exactas y Tecnología, Universidad de Panamá.

ExBecaria y colaboradora de la Secretaría Nacional de Ciencia Tecnología e Innovación de Panamá.

Título de Máster en Ingeniería Matemática-Universidad Carlos III de Madrid - España (2007-2009).

Título de Doctor en Didáctica de la Matemática-Universidad de Granada-España (2009-2013).

References

Aguilar, A., Bravo, F., Gallegos, H., Cerón, M. y Reyes, R. (2016). Cálculo diferencial e Integral. (4ª ed.). México: Pearson Education.

Arcavi, A. (2013). Reflexiones sobre el Álgebra Escolar y su Enseñanza. En Investigación en didáctica de la matemática (pp. 13-22). El Instituto Weizmann de Ciencias.

Attorps, I., Björk, J., Radic, M. & Viirman, O. (2013). Teaching inverse functions at tertiary level. CERME 8.

Bernal, C. (2020). Propuesta para la innovación del curso de precálculo: Funciones, sus gráficas, dominios y codominios. [Recursos de enseñanza]. https://core.ac.uk/download/pdf/322383994.pdf

Breen, S., Larson, N., O’Shen, A. & Petterson, K. (2015). Students’ concept images of inverse functions. CERME 9 – Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, pp. 2228-2234. Charles University in Prague: Prague

Castro, E., Rico, L. y Castro, E. (1995). Estructuras aritméticas elementales y su modelización. Una empresa docente. Bogotá, Colombia.

Castro, E. (2012). Dificultades en el aprendizaje del álgebra escolar. En A. Estepa, Á. Contreras, J. Deulofeu, M. C. Peñalva, F. J. García y L. Ordoñez (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVI (pp. 75 -94). Jaén, España: SEIM.

Dubinsky, E. y Harel, G. (1992). The Nature of the Process Conception of Function, in G. Harel y E. Dubinsky (Eds.), The Concept of Function: Aspects of Epistemology and Pedagogy, 25 (p. 85-107), United States of America: Mathematical Association of America.

Even, R. (1992). The inverse function: Prospective teachers' use of “undoing”. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 23(4), 557-562.

Hoch, M. y Dreyfus, T. (2006). Structure sense versus manipulation skills: an unexpected result. En J. Novotná, H. Moraová, M. Krátká y N. Stehlíková (Eds.), Proceedings of the 30th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 3, 305-312. Praga, República Checa: Charles University in Prague.

Kieran, C. (1992). The learning and teaching of school algebra. En D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 390-419). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Kieran, C. (2007). Learning and teaching algebra at the middle school through college levels: building meaning for symbols and their manipulation. En F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 707- 762). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Molina, M. (2010). Una visión estructural del trabajo con expresiones aritméticas y algebraicas. Suma, 65, 7-15.

Mulligan, J., Vale, C. y Stephens, M. (2009). Understanding and developing structure- Its importance for mathematics learning. Mathematics Education Research Journal, 21(2), 1- 4.

Nolasco, J. (2018). The struggle with inverse functions doing and undoing process. Electronic Theses, Projects, and Dissertations. 652. http://scholarworks.lib.csusb.edu/etd/652

Okur, M. (2013). Learning difficulties experienced by students and their misconceptions of the inverse function concept. Educational Research and Reviews, 8 (12), 901-910.

Paoletti, T., Stevens, I. E., Hobson, N. L., Moore, K. C., y LaForest, K. R. (2018). Inverse function: Pre-service teachers’ techniques and meanings. Educational Studies in Mathematics, 97(1), 93-109.

Pestana, D., Rodríguez, J., Romera, E., Tourís, E., Álvarez, V. y Portilla, A. (2007). Curso práctico de Cálculo y Precálculo (2a ed.). Barcelona: Editorial Ariel, S.A.

Puig, L. y Monzó, O. (2013). Fenómenos y ajustes. Un modelo de enseñanza del proceso de modelización y los conceptos de parámetro y familia de funciones. En T. Rojano (Ed.) Las tecnologías digitales en la enseñanza de las matemáticas (pp. 9-35) México: Trillas. https://www.uv.es/Puigl/2013fenomenosyajustes.pdf

Radford, L. (2010). Layers of generality and types of generalization in pattern activities. PNA, 4(2), 37-62.

Real Academia Española. (s.f.). Diccionario de la lengua española. Madrid, España: Autor.

Rico, L. (2003). Presentación de la edición española. En NCTM (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática (p.viii). Sevilla, España: Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales.

Rico-Romero, L. y Lupiánez-Gómez, J. L. (2008). Competencias matemáticas desde una perspectiva curricular. Madrid: Alianza Editorial.

Socas, M., Hernández, J., Palarea, M. M. (2014). Dificultades en la resolución de problemas de matemáticas de estudiantes para profesor de educación primaria y secundaria. En J. L. González, J. A. Fernández-Plaza, E. Castro-Rodríguez, M. Sánchez, C. Fernández, J. L. Lupiáñez, L. Puig (Eds.), Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de las Matemáticas y Educación Matemática (pp. 145-154). Málaga: (SEIEM).

Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Swokowski, E. W. y Cole, J. A. (2012). Algebra y trigonometría con geometría analítica (13.va ed.). Santa Fe, México: Cengage Learning.

Vega-Castro, D., Molina, M. y Castro, E. (2012). Sentido estructural de estudiantes de bachillerato en tareas de simplificación de fracciones algebraicas que involucran igualdades notables. RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 15(2), 233-258. https://www.redalyc.org/pdf/335/33523165005.pdf

Vega-Castro, D. (2013). Perfiles de alumnos de Educación Secundaria relacionados con el Sentido Estructural manifestado en experiencias con expresiones algebraicas. Tesis Doctoral. Granada, España: Universidad de Granada. https://fqm193.ugr.es/produccion-cientifica/tesis/ver_detalles/7478/

Vincent, J., Pierce, R. y Bardini C. (2017). Structure Sense: A precursor to Competency in Undergraduate Mathematics. Australian Senior Mathematics Journal, 31(1), 38-47. University of Melbourne. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1153295.pdf

Welder, R. (2006). Prerequisite Knowledge for the Learning of Algebra. En Proceedings of the 5th Annual Hawaii International Conference on Statistics, Mathematics and Related Fields (pp. 1642-1667). Honolulu, HI: American Statistical Association.

Wilson, F. C., Adamson, S., Cox, T. & O’Bryan, A. (2011). Inverse functions: What our teachers didn’t tell us. The Mathematics Teacher, 104 (7), 500-507.