Real functions in engineering using mathematical modelling and GeoGebra

Main Article Content

María Bejarano-Arias
Jose Ortiz

Abstract

The results of the application of a formative proposal that incorporates mathematical modelling for the understanding and application of real functions are analyzed, when solving problems of contextualized phenomena in the field of engineering, with the support of GeoGebra software. The research was framed within the interpretative paradigm, under the modality of teaching experiments; it focused on the productions of students belonging to a section of Mathematics, of the engineering programs of the National Experimental University of Guayana, Venezuela. It was found that, in the learning of real functions and their properties, through modelling and simulating phenomena, with the support of GeoGebra, students manage to enhance the professional competencies of the future engineer, by mathematizing real situations and understanding the mathematical results and their meaning in the studied phenomena.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Bejarano-Arias, M., & Ortiz, J. (2025). Real functions in engineering using mathematical modelling and GeoGebra. Mathematics, Education and Society, 8(2), 43–65. Retrieved from https://journals.uco.es/mes/article/view/18421
Section
Artículos

References

Bejarano, M. (2008). Estudio del pensamiento matemático vinculado a la noción de límite. Trabajo de grado de Maestría, Universidad Nacional Experimental de Guayana. Disponible: http://uneg.edu.ve.fondoeditorial. Producciones UNEG.

Bejarano, M. y Ortiz, J. (2017). Modelación matemática y GeoGebra en el estudio de funciones. Una experiencia con estudiantes de ingeniería. Revista Ciencias de la Educación, 27(50). Julio-Diciembre, 348-379. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/50/art22.pdf

Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Barcelona, España: CEAC. https://www.academia.edu/34814025/Bisquerra_M%C3%A9todos_de_investigaci%C3%B3n_educativa

Blum, W. y Leiβ, D. (2007). How do students and teachers deal with mathematical modelling problems? En C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, y S. Khan, (Eds.), Mathematical modelling (ictma 12): Education, engineering and economics (pp. 222-231). Chichester, UK: Horwood Publishing.

Camarena, P. (2010). La modelación matemática en la formación del ingeniero [Documento en línea]. Disponible: www.m2real.org/IMG/pdf_Patricia_Camarena_Gallardo-II.pdf

Confrey, J. (2006) The Evolution of Design Studies as Methodology. In. R.K. Sawyer (Ed.). The Cambridge Handbook of the Learning Sciences, Cambridge University Press, New York, 135-152. https://doi.org/10.1017/CBO9780511816833.010

Dirección de Protección Civil del Estado Bolívar. (2017, Agosto 8). Crecimiento de los Niveles del Río Orinoco en Palúa, del 25/07/2017 al 03/08/2017. [Datos en línea]. En Protección Civil de la Gobernación del Estado Bolívar. Disponible: http://datos.proteccioncivil.com [Consulta: 2017, Agosto 10].

Gómez, L (2016). Aplicaciones del lodo rojo. Trabajo de ascenso. Universidad Nacional Experimental de Guayana. Puerto Ordaz, Venezuela.

Hall, J. y Lingefjârd, T. (2016). Mathematical Modeling: Applications with GeoGebra. New Jersey, EEUU: John Wiley & Sons. https://www.wiley.com/en-us/Mathematical+Modeling%3A+Applications+with+GeoGebra-p-9781119102724

Haines, C., Galbraith, P., Blum, W. y Khan, S. (Eds.) (2007). Mathematics Modelling: Education, Engineering and Economics. ICTMA 12. Chichester, UK: Horwood Publishing.

https://api.pageplace.de/preview/DT0400.9780857099419_A23729568/preview-9780857099419_A23729568.pdf

Houston, K y Neill, N. (2003). Assessing Modelling Skills. En S.J. Lamon, W.A. Parker, y K. Houston (Eds.), Mathematical Modelling: A way of Life. ICTMA 11. Chichester, UK: Horwood Publishing..

López, J. (2012). Modelación matemática en la enseñanza de sistemas de ecuaciones lineales. Trabajo de Grado de Maestría en Matemática Educativa. Universidad Veracruzana. México.

Mendible, A. y Ortiz, J. (2007). Modelización Matemática en la Formación de Ingenieros. La Importancia del Contexto. Enseñanza de la Matemática. Número Extraordinario, 12(16), 133-150. https://core.ac.uk/download/pdf/287746187.pdf

Molina, M., Castro, E., Molina, J.L., y Castro, E. (2011). Un acercamiento a la investigación de diseño a través de los experimentos de enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 29(1), 75–88. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v29-n1-molina-castro-molina-etal/435-pdf-es.

Mora, A. y Ortiz, J. (2015). Capacidades didácticas en el diseño de tareas con modelación matemática en la formación inicial de profesores. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 54(1), 110-130

Niss, M., y Blum, W. (2020). The learning and teaching of mathematical modelling. New York, USA: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315189314

Porta, L y Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: El Análisis de Contenido en la investigación Educativa. [Documento en línea]. Disponible en: http://www.uccor.edu.ar/paginas/REDUC/porta.pdf-

Rendón-Mesa, P. A., Castrillón-Yepes, A., y Villa-Ochoa, J. A. (2024). Componentes de la modelación matemática y sus contribuciones en la realización de proyectos por parte de futuros profesores de matemáticas. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática, 4(3), 1–41. https://doi.org/10.54541/reviem.v4i3.115.

Rico, L. y Moreno, A. (Coords.) (2016). Elementos de didáctica de la matemática para el profesor de secundaria. Madrid, España: Pirámide.

Rico, L., Lupiañez, J.L.y Molina, M. (Eds.) (2013). Análisis Didáctico en Educación Matemática. Granada, España: Comares.

Universidad Nacional Experimental de Guayana (UNEG , 2003). Comisión para la Creación del Proyecto de la Carrera de Ingeniería Industrial. (1988, Enero). Informe: Proyecto para creación de la carrera de Ingeniería Industrial. Venezuela: Autor.

Universidad Nacional Experimental de Guayana. (UNEG, 2011). Plan Programático de Matemática I del proyecto de Ingeniería Industrial, Ingeniería Forestal, Ingeniería en Informática e Ingeniería en Producción Animal. [Documento en línea]. Disponible: www.uneg.edu.ve.

Valverde, G. (2014). Experimentos de enseñanza: una alternativa metodológica para investigar en el contexto de la formación inicial de docentes. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-20. https://www.scielo.sa.cr/pdf/aie/v14n3/a14v14n3.pdf

Yanagimoto, A. (2003). Environmental Problems and Mathematical Modelling. En S. Lamon, W. Parker y S.K. Houston (Eds.), Mathematical modelling: a way of life. (pp. 53-60). ICTMA11. Chichester, UK: Horwood Publishing.

Zawojewski, J., Diefes-Dux, H., y Bowman, K, (Eds.) (2008). Models and Modeling in Engineering Education: Designing Experiences for All Students. Sense Publishers. Mayo 15, 2008. https://www.researchgate.net/publication/347562060_Models_and_Modeling_in_Engineering_Education_Designing_Experiences_for_All_Students