Binge-Watching. Study of case of success: On My Block
Main Article Content
Abstract
This paper studies the case of success of the TV serie On My Block (Lauren Iungerich, Eddie Gonzalez, Jeremy Haft, 2018-present), a teen serie produced by Netflix which in its premiere on this platform became the most viewed in binge-watching form that year. This watching mode has been driven by the expansion of digital VOD platforms, the simultaneous premiere of all episodes per season, the small number of episodes and their short duration; resulting in the so-called Netflix effect. However, this paper aims to delve into its dramatic construction to better understand the keys to its success. Through a qualitative and quantitative narrative analysis of all the episodes in three seasons, results obtained relate the high number of plots and plot twists with the invitation to watch them continuously. The precise definition of its characters and themes, put into play through its abundant plot lines, also serves to help understand this case of success.
Downloads
Article Details
References
ARCONES, Juan (11 julio 2019). “Stranger Things 3' rompe récords de audiencia en Netflix”, Fotogramas. En: https://www.fotogramas.es/series-tv-noticias/a28358816/stranger-things-3-audiencia-netflix/ (fecha de consulta: 7/09/2021)
ARROJO, María José y MARTÍN, Elena (2019). “El seguimiento activo de las series de ficción en internet. La atención y la emoción como desencadenantes del binge-watching”, Revista de Comunicación, 18, nº2, pp. 3-23. En: https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A1-1
BAENA, Pilar (2012), El género teen en televisión y la identificación de los adolescentes. Universidad de Sevilla, España. En: https://idus.us.es/handle/11441/98592 (fecha de consulta: 7/09/2021)
CASTELLANO, Maika y MEIMARIDIS, Melina (2016), “Netflix, discursos de distinção e os novos modelos de produção televisiva”. Contemporânea. Revista de comunicação e cultura, 14, nº2, pp. 193-209. En: https://periodicos.ufba.br/index.php/contemporaneaposcom/article/view/16398/11510
GALÁN-FAJARDO, Elena (2006). “Personajes, estereotipos y representaciones sociales. Una propuesta de estudio y análisis de la ficción televisiva”, ECO-PÓS, 9, nº1, pp. 58-81. En: http://hdl.handle.net/10016/9475 (fecha de consulta: 7/09/2021)
— (2007) “Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales”. Revista del CES Felipe II, (7). En: https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/5554 (fecha de consulta: 7/09/2021)
GARCÍA-MUÑOZ, Nuria y FEDELE, Maddalena (2011). “Las series televisivas juveniles: Tramas y conflictos en una «teen series»”, Revista Comunicar, 19, nº 37, pp. 133-140. En: https://doi.org/10.3916/C37-2011-03-05
GUARINOS, Virginia (2009). “Fenómenos televisivos «teenagers»: prototipias adolescentes en series vistas en España”, Comunicar, 17, nº 33, pp. 203-211. En: http://hdl.handle.net/11162/86820
HEREDIA, Verónica (2016). “Revolución Netflix: desafíos para la industria audiovisual'', Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, nº 135, pp. 275-296. En: http://200.41.82.22/handle/10469/13253 (fecha de consulta: 7/09/2021)
HERRERA, Carolina Alexandra (2018). “Usos y gratificaciones del binge-watching entre jóvenes adultos suscriptores de Netflix”. En: http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/15854 (fecha de consulta: 7/09/2021)
JENNER, Mareike (2015). “Binge-watching: Video-on-demand, quality TV and mainstreaming fandom”, International Journal of Cultural Studies, 20, nº 3. En: http://dx.doi.org/10.1177/1367877915606485
LÓPEZ GUTIÉRREZ, María Luisa y NICOLÁS GAVILÁN, María Teres (2015). “El análisis de series de televisión: construcción de un modelo interdisciplinario”. Revista ComHumanitas, 6, nº 1, pp. 22-39. En: https://comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/20154 (fecha de consulta: 7/09/2021)
MATRIX, Sidneyeve (2014), “The Netflix Effect: Teens, Binge Watching, and On-Demand Digital Media Trends”, Jeunesse: Young People, Texts, Cultures. 6, nº 1, pp. 119-138. En: https://doi.org/10.1353/jeu.2014.0002
MCKEE, Robert (2002), El guion: sustancia, estructura, estilo y principios de la escritura de guiones. Barcelona: Alba Editorial.
MORILLO, Valentina (12 diciembre de 2018), “‘On My Block’ es la serie más maratoneada de 2018 en Netflix”, en Fuera de series. En: https://fueradeseries.com/on-my-block-serie-mas-maratoneada-netflix-2018-7f47cd4afc79 (fecha de consulta: 7/09/2021)
NARANJO, Adrià y FERNÁNDEZ-RAMÍREZ, Laura (2020), “Cambios en la estructura narrativa de las series de Netflix. El caso de Mindhunter”, en ÁLVAREZ, Raúl y RAJAS, Mario (eds.). Paradigmas de la Narrativa Audiovisuales. ASRI. nº 18, 137-153. Eumed.net-URJC. En: https://www.eumed.net/rev/asri/18/caso-mindhunter.html (fecha de consulta: 7/09/2021)
PINDADO, Julián (2006), “Los medios de comunicación y la construcción de la identidad adolescente”. ZER - Revista de Estudios de Comunicación, 11, nº 21, pp. 11-22. En: https://www.ehu.eus/ojs/index.php/Zer/article/view/3712?source=/ojs/index.php/Zer/article/view/3712 (fecha de consulta: 7/09/2021)
RAYA-BRAVO, Irene, SÁNCHEZ-LABELLA, Inmaculada y DURÁN, Valeriano (2018), “La construcción de los personajes protagonistas en las series de Netflix: el perfil del adolescente en 13 Reasons Why y en Atypical”, Comunicación y Medios, 27, nº 37, pp. 131-143. En: https://idus.us.es/handle/11441/96521
SÁNCHEZ-ESCALONILLA, ANTONIO (2014) Estrategias de guion cinematográfico: el proceso de creación de una historia. Barcelona: Ariel.
SHANNON, Liz (3 abril 2019), “‘On My Block’ Creators Aren’t Afraid of Cliffhangers, and Have Plans for Season 3”, en IndieWire. En: https://www.indiewire.com/2019/04/on-my-block-season-3-creators-interview-1202055342/ (fecha de consulta: 7/09/2021)
SILVA, Josefa María (2015), “Análisis de valores sociales en series de ficción” (tesis doctoral). Universidad de Sevilla, España. En: http://hdl.handle.net/11441/38300 (fecha de consulta: 7/09/2021)
SNYDER, Rachel (2016), “Binge On: The Phenomenon of Binge Watching”, en HON499 projects, 3, pp. 1–37. En: http://digitalcommons.lasalle.edu/honors_projects/3 (fecha de consulta: 7/09/2021)
SPANGLER, Todd (27 febrero 2018). “Netflix Eyeing Total of About 700 Original Series in 2018”, en Variety.com. En: https://variety.com/2018/digital/news/netflix-700-original-series-2018-1202711940/ (fecha de consulta: 7/09/2021)
TRUBY, John (2017) Anatomía del guión. El arte de narrar en 22 pasos. Barcelona: Alba Editorial.