FRAMING THE REPRESENTATION: DISCOURSES ON ARAB MUSLIM WOMEN IN DIASPORIC DOCUMENTARIES IN SPAIN

Main Article Content

Ivyliet Ventura Kessel
https://orcid.org/0000-0001-9398-7323

Abstract

This article evaluates the way Arab Muslim women are represented in documentaries by diasporic filmmakers and producers involved in social transformation and in giving visibility to individuals usually excluded from traditional narratives.  Based on the case studies Entre dos orillas, voces de mujeres marroquíes (Hicham Malayo, 2014) and Vidas invisibles: mujeres migrantes bajo el plástico (La Cosecha Producción Audiovisual, 2020), a qualitative content analysis was conducted to examine the messages about these women and their lives in Spain, and the framing devices used in the documentaries. Although these audiovisuals attempt to portray the diversity of Arab Muslim immigrant women's experiences rather than present a homogeneous and universal image, they follow the common narrative that portrays immigrants as an external addition to Spanish society, rather than as full members of it. This suggests that, although these works come from the margins of industrial production, they do not necessarily offer a groundbreaking discursive alternative to these collectives. Nor do they provide a representation of these women that contributes to (re)defining their collective identity as part of Spanish society, nor do they provide an understanding of Spain as a place of ethnic and social diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ventura Kessel, I. (2024). FRAMING THE REPRESENTATION: DISCOURSES ON ARAB MUSLIM WOMEN IN DIASPORIC DOCUMENTARIES IN SPAIN. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 5, 24–55. https://doi.org/10.21071/seriarte.v5i.16384
Section
Monográfico

References

AKMEŞE, Eşref (2021), «Searching for the East in the Shadow of the West: Layla M as the Portrait of an Oriental Woman in Modern Orientalist Discourse», en TOMBUL, Işil y SARI, Gülşah (eds.), Handbook on Contemporary Approaches to Orientalism in Media and Beyond, Pensilvania: IGI Global, pp. 648–661. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7180-4.ch037

AL-SHAMAYLEH, Abdallah Malak (2021), Imágenes detrás de las imágenes: una imagología de la migración magrebí en los cines español y norteafricano. [Tesis doctoral, Universidad de Santiago de Compostela, España]. En: https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/27533

ARCILA-CALDERON, Carlos, BLANCO-HERRERO, David, MATSIOLA, María, OLLER-ALONSO, Martín, SARIDOU, Theodora, SPLENDORE, Sergio y VEGLIS, Andrea (2023), «Framing migration in southern european media: Perceptions of Spanish, Italian, and Greek specialized journalists», Journalism Practice, 17, 1, pp. 24-47. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2021.2014347

ARIAS-SANDOVAL, Leonel (2009). «La identidad nacional en tiempos de globalización». Revista Electrónica Educare, 13, 2, pp. 7-16. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.13-2.1

ARNAU ROSELLÓ, Roberto, SOROLLA ROMERO, Teresa y MARZAL FELICI, Javier (2022), «Introducción: Más allá del documento», Más allá del documento. Derivas y ampliaciones del cine de lo real contemporáneo, Valencia: Tirant Humanidades.

APPADURAI, Arjun (1990), «Disjuncture and difference in the global cultural economy», Theory, culture & society, 7, 2-3, pp. 295-310. DOI: https://doi.org/10.1177/026327690007002017

BALLESTEROS, Isolina (2015), Inmigration Cinema in the New Europe, Chicago: University of Chicago Press.

BARCIELA FERNÁNDEZ, Sergio (2017), Teoría de los marcos de ruptura. Modelo causal de los conflictos en barrios vulnerables con alta diversidad cultural. [Tesis doctoral, Universidad Pontificia Comillas, España]. En: https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/18503

BARCIELA, Sergio, LORENZO, Francisco y MARTÍNEZ, María Inés (2023), «La paz social de España no durará sin esfuerzos por integrar a los migrantes», El País, 12 de julio. En: <https://elpais.com/planeta-futuro/3500-millones/2023-07-12/la-paz-social-de-espana-no-durara-sin-esfuerzos-por-integrar-a-los-migrantes.html > (fecha de consulta: 30-julio-2023).

BERCIANO GARRIDO, Darío (2021), «Árabes y musulmanes en la ficción seriada estadounidense (2017-2021). Un modelo de representación desde la hegemonía cultural». [Tesis doctoral, Universidad de Sevilla, España]. En: https://idus.us.es/handle/11441/131448

BONIKOWSKI, Bart (2016), «Nationalism in settled times», Annual Review of Sociology, 42, pp. 427–449. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-soc-081715-074412

CABEZA SAN DEOGRACIAS, José y MATEOS-PÉREZ, Javier (2013), «Thinking about television audiences: Entertainment and reconstruction in nature documentaries», European Journal of Communication, 28, 5, pp. 570-583. https://doi.org/10.1177/0267323113494075 DOI: https://doi.org/10.1177/0267323113494075

CARLSEN, Berit (2023), «Reseña: "Espacio nómada en el ensayo autobiográfico del accented cinema" (2021), de Madalina Stefan», Mitologías, 28, julio, pp.191-195. Doi: https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.961 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.961

CATALÀ DOMÈNECH, Josep (2021), Posdocumental. La condición imaginaria del cine documental, Madrid: Shangrila ediciones.

CERDÁN, Josetxo y FERNÁNDEZ LABAYEN, Miguel (2018), «Mediating migration in Ceuta, Melilla and Barcelona: border thinking and transnationalism from below in independent documentary», en MENDES, Ana Cristina y SUNDHOLM, John (eds.), Transnational Cinema at the Borders, London: Routledge, pp. 21-39. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315108261-3

CORRAL, Alfonso, García-Ortega, Carmela, y Fernández Romero, Cayetano (2021), «¿Revolución o golpe de Estado? El relato sobre el cambio sociopolítico egipcio en la prensa española (2011-2013)», Historia y Comunicación Social, 26, 2, pp. 583–593. https://doi.org/10.5209/hics.64943 DOI: https://doi.org/10.5209/hics.64943

ELENA, Alberto (2005), «Representaciones de la inmigración en el cine español: la producción comercial y sus márge¬nes», Archivos de la filmoteca: Revista de estudios históricos sobre la imagen, 49, pp.54-65.

ENTMAN, Robert (1993), «Framing: Towards clarification of a fractured paradigm», Journal of Communication, 43, 4, pp. 51-58. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x

GARCÍA, Asun, VIVES, Antoni, EXPÓSITO, Carmen, PÉREZ-RINCÓN, Socorro, LÓPEZ, Lola, TORRES, Gemma, y LOSCOS, Elisenda (2011), «Velos, burkas... moros: estereotipos y exclusión de la co¬munidad musulmana desde una perspectiva de género», Investigaciones Feministas, 2, pp.283–298. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2011.v2.38556

GARCÍA CANCLINI, Néstor (1989), Culturas Híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad, México: Grijalbo.

GEZGIN, Suat, YALÇIN, Seray, y EVREN, Ozan (2021), «Orientalism From Past to Present, Traditional to Digital», en TOMBUL, Işil y SARI, Gülşah (eds.), Handbook on Contemporary Approaches to Orientalism in Media and Beyond, Pensilvania: IGI Global, pp. 1–11. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7180-4.ch001 DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7180-4.ch001

GIOLTZIDOU, Georgia y GIOLTZIDOU, Fotini (2023), «Diversity in the media: The case of the refugees’ representation in the Greek newspapers at a time of crisis», Envisioning the Future of Communication, 1,1, pp.36-48.

GORDILLO, Inmaculada, y LIBERIA VAYÁ, Irene (2016), «La representación de las mujeres inmigrantes en el cine documental español. Estudio de casos», en PORTO RENÓ, Denis, TUCA AMÉRICO, Marcos, MAGNONI, Antonio Francisco e IRIGARAY, Fernando (Eds.), Na¬rrativas imagéticas, diversidade e tecnologias digitais, Rosario: UNR Editora, pp. 111–126.

GORDILLO, Inmaculada, TOLEDO, Sergio, y TOSCANO, María (2021), «Otredad y marginación: personajes del otro lado en el cine español (1999-2012)», Fotocinema. Revista Científica de Cine y Fotografía, 23, pp. 75–96. https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12277 DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12277

GUILLÉN MARÍN, Clara (2017), «Female migration and multiculturalism in Extranjeras (Helena Taberna, 2003)», Journal of Spanish Cultural Studies, 18,1, 37-56. DOI: https://doi.org/10.1080/14636204.2016.1274493

GÜVEN, FIKRET (2021), «The Discursive Representation of Islam and Muslims in movies and series», en TOMBUL, Işil y SARI, Gülşah (eds.), Handbook on Contemporary Approaches to Orientalism in Media and Beyond, Pensilvania: IGI Global, pp. 591–610. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7180-4.ch034

HELBLING, Mark, REESKENS, Tim y WRIGHT, Matthew (2016), «The mobilisation of identities: A study on the relationship between elite rhetoric and public opinion on national identity in developed democracies», Nations and Nationalism, 22, 4, pp. 744–767. DOI: https://doi.org/10.1111/nana.12235

KALFELI, Naya, ANGELI, Christina, GARDIKIOTIS, Antonis y FRANGONIKOLOPOULOS, Christos (2023), «Between two crises: news framing of migration during the Greek-Turkish border crisis and covid-19 in Greece», Journalism Studies, 24, 2, pp. 226-243. DOI: https://doi.org/10.1080/1461670X.2022.2155987

KHOSROSHAHI, Zahra y SALJOUGHI, Sara (2023), «Introduction: Transnational feminist approaches to film and media from the Middle East and North Africa», Transnational Screens, 14, 2, pp. 83-88. DOI: 10.1080/25785273.2023.2231775 DOI: https://doi.org/10.1080/25785273.2023.2231775

LINDSTAM, Emmy, MADER, Matthias y SCHOEN, Harald (2021), «Conceptions of national identity and ambivalence towards immigration», British Journal of Political Science, 51, 1, pp. 93–114. DOI: https://doi.org/10.1017/S0007123418000522

MADER, Matthias y SCHOEN, Harald (2023), «Stability of National‐Identity Content: Level, Predictors, and Implications», Political Psychology, 44, 4, pp. 871-891. DOI: https://doi.org/10.1111/pops.12888

MARCOS RAMOS, María (2023), «La importancia de la representación en el cine y los medios. Estudio de personajes en el cine español del siglo XXI», en MARCOS-RAMOS, María (ed.), La diversidad tras la pantalla. Representación de grupos minoritarios en el cine español del siglo, Madrid: Dykinson, pp. 17-29. DOI: https://doi.org/10.2307/jj.5076232.4

MARCOS RAMOS, María (2022), «¿Es el cine español diverso?: minorías en el cine español contemporáneo», en GARRIDO-RAMOS, Beatriz y MÉNDEZ-MARTÍNEZ, José Ángel (eds.), Actas de CIHUM 2022. Primer Macrocongreso Internacional de Ciencias y Humanidades, Horizonte 2030, Madrid: Dykinson, pp. 625–643. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv2s0j67b.29

MARCOS-RAMOS, María, ANGULO-BRUNET, Ariadna, y GONZÁLEZ-DE-GARAY, Beatriz (2023), «Immigrant Characters in Spanish Audiovisual Broadcast on Platforms», International Journal of Communication, 17, 27. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/20155/4114

MARÍN ESCUDERO, Pablo (2014), Cine documental e inmigración en España. Una lectura sociocrítica, Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

MARÍN ESCUDERO, Pablo (2012). «Una mirada sociocrítica sobre la mujer inmigrante en el documental español reciente», Sociocriticism, 27, 1, pp. 317-350.

MARTÍN MORÁN, Ana (2019). «Yasmina y los demás: un novio para Yasmina», en IBEAS VUELTA, Nieves (coord.), Mujeres migrantes: (de)construyendo identidades en tránsito, Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 115–130.

MARTÍNEZ-CARAZO, Cristina (2005), «Cine e inmigración: Madrid como espacio de encuentro/desencuentro y su representación en Extranjeras de Helena Tabernas», Hispanic Research Journal, 6, 3, octubre, pp. 265–275. DOI: 10.1179/146827305X64077 DOI: https://doi.org/10.1179/146827305X64077

NAFICY, Hamid (2001), An Accented Cinema: Exilic and Diasporic Filmmaking, New Jersey: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9780691186214. DOI: https://doi.org/10.1515/9780691186214

NAVICKAS, Rokas (2023), Political and media framing of irregular migration across Lithuania-Belarus border [Tesis de máster, Universidad de Vilna, Lituania]. En: https://epublications.vu.lt/object/elaba:157963407/

PALAU-SAMPIO, Dolors y CARRATALÁ, Adolfo (2020), «Docuficción y responsabilidad social: la recreación de la violencia de género en TV», Palabra Clave, 23, 3. DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.3.4

PAZ, María Antonia y MATEOS-PÉREZ, Javier (2015), «El valor del cine familiar en la innovación documental: Un instante en la vida ajena», en ÁLVAREZ, Marta, HATZMANN, Hanna y SÁNCHEZ, Inmaculada (eds.), No se está quieto. Nuevas formas documentales en el audiovisual hispánico, Madrid: Editorial Iberoamericana, pp. 137-150. DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878321-008

PERALTA GARCÍA, Lidia (2015), «Documental, industria y compromiso. La inmigración subsahariana como estudio de caso», Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 52, pp. 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/a.v0i52.2376 DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i52.2376

PEREIRA DOMÍNGUEZ, Laura (2014), «La autoimagen española a través de las representaciones de la inmigración: MARÍN, Pablo, Cine documental e inmigración en España. Una lectura sociocrítica. Salamanca: Comunicación social Ediciones y Publicaciones, 2014»,1616: Anuario de Literatura Comparada, 4, pp. 327-330.

ROSENDO SÁNCHEZ, Nieves (2015), «RESEÑA de: Marín Escudero, Pablo. Cine documental e inmigración en España. Una lectura sociocrítica. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2014», Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 24, pp. 577-580. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol24.2015.14718

SÁNCHEZ-MESA MARTÍNEZ, Domingo (2014), «Espejos móviles para el final de un sueño», en MARÍN ESCUDERO, Pablo, Cine documental e inmigración en España. Una lectura sociocrítica, Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

SANTAOLALLA, Isabel (2010), «Body Matters: Immigrants in Recent Spanish, Italian and Greek Cinemas», en Berghahn, Daniela y Sternberg, Claudia (eds.), European cinema in motion: Migrant and diasporic film in contemporary Europe, Londres: Palgrave Macmillan UK. DOI: https://doi.org/10.1057/9780230295070_8

SPIVAK, Gayatri (1988), «Can the Subaltern Speak?», en NELSON, Cary y GROSSBERG, Lawrence (eds.), Marxism and the Interpretation of Culture, Urbana: University of Illinois Press, pp. 271-313.

STEFAN, Madalina (2021), Espacio nómada en el ensayo autobiográfico del accented cinema, New Orleans: University of New Orleans Press.

TELSEREN, ASLI (2021), «Representing and Othering Oriental Women After 9/11: An Analysis of Body of Lies», en TOMBUL, Işil y SARI, Gülşah (eds.), Handbook on Contemporary Approaches to Orientalism in Media and Beyond, Pensilvania: IGI Global, pp. 438–452). IGI Global. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-7180-4.ch026

VAN DEN BULCK, Hilde y BROOS, Deborah (2009), «When ‘us’ meet ‘them’: The representation and reception of Muslim women in a Flemish documentary», en CASTELLÓ, Enric, DHOEST, Alexander y O’DONELL, Hugh (eds.), The nation on screen: discourses of the national on global television, Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp.157-176.

VAN GORP, Baldwin (2005), «Where is the Frame? Victims and Intruders in the Belgian Press Coverage of the Asylum Issue», European Journal of Communication, 20, 4, pp. 484–507. https://doi:10.1177/0267323105058253 DOI: https://doi.org/10.1177/0267323105058253

VENTURA-KESSEL, Ivyliet (2024). «La imagen de las mujeres árabes musulmanas en la cinematografía española de la segunda década del siglo XXI», Revista Feminismo/s, 43. (en prensa) DOI: https://doi.org/10.14198/fem.2024.43.14

VENTURA-KESSEL, Ivyliet (2023), «Representación de mujeres árabes musulmanas en las series La víctima número 8 y Skam España», Obra digital, 23, pp. 69-86. DOI: https://doi.org/10.25029/od.2023.362.23

VERTOVEC, Steven (2009), Transnationalism, London, Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203927083

VILANOVA BECKER, Patricia (2023), Mujeres latinoamericanas inmigrantes en España a través del cine documental: decolonialidad, resistencias y ciudadanía. [Tesis doctoral, Universidad de Oviedo, España]. En: https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/68845

ZUNZUNEGUI, Santos y ZUMALDE, Imanol (2019), Ver para creer. Avatares de la verdad cinematográfica, Madrid: Cátedra, Signo e imagen.