From neorealism to neoruralism. Rural migration through comparative analysis of La piel quemada (Josep Maria Forn, 1967) and Suro (Mikel Gurrea, 2022)

Main Article Content

Salvador Martínez Puche
https://orcid.org/0000-0003-0289-3538
Antonio Martínez-Puche

Abstract

Cinematographic fiction functions as an effective epistemological device to interpret and understand a specific time and space that acquires a more symbolic and narrative dimension than a strictly historical and geographical one. The comparative analysis of the films La piel quemada (Josep Maria Forn, 1967) and Suro (Mikel Gurrea, 2022) offers a diachronic and synchronic perspective on the chronotopic representation of the late Franco migratory flow of «charnegos» and more recently of urbanites and Maghrebs. Both feature films, classified as rural cinema due to its spatial and thematic context, are located in the province of Girona and show, on the one hand, the depopulation of Granada villages in search of job opportunities on the tourist coast of the Costa Brava during developmentalism; and, on the other, the repopulation carried out by Barcelona neo-rurals and foreign day laborers in the interior region of Alt Empordà. The chronotopic qualitative methodology addresses the argumentative and axiological dimension to organize the results into four decisive factors that influence the causes and motivations, as well as the identity consequences, individual or collective, and the xenophobic conflicts caused by these displacements.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Martínez Puche, S., & Martínez-Puche, A. (2024). From neorealism to neoruralism. Rural migration through comparative analysis of La piel quemada (Josep Maria Forn, 1967) and Suro (Mikel Gurrea, 2022). SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 6, 206–230. https://doi.org/10.21071/seriarte.v6i.16895
Section
Monográfico

References

ACOSTA NARANJO, Rufino (2021). «El final del mundo rural. Ciudad y despoblación al comienzo del milenio», en PFEILSTETTER, Richard y ACOSTA NARANJO, Rufino (coords.), Pensar el pensamiento de otros. Escritos en homenaje al profesor Elías Zamora. Sevilla: GICED. Grupo de Investigación Cultura, Ecología y Desarrollo de Pequeños Territorios, pp. 51-66.

https://idus.us.es/handle/11441/127840

AFINOGUÉNOVA, Eugenia (2017), «Más allá del turismo: La piel quemada (Josep Maria Forn) a través de los estudios de movilidad», en DEL REY-REGUILLO, Antonia (ed.), Viajes de cine. El relato del turismo en el cine hispánico, Valencia: Tirant Humanidades, pp 187-204.

ÁLVAREZ SUÁREZ, Inmaculada, «Los surcos del cine neorrealista español». En: https://cvc.cervantes.es/el_rinconete/anteriores/febrero_11/28022011_02.htm (fecha de consulta: 15-10-2023).

BARLUENGA, Miguel, «El movimiento neorrural: la gran esperanza para detener la despoblación». En: https://www.eldiario.es/aragon/sociedad/movimiento-neorrural-esperanza-detener-despoblacion_1_3267783.html (fecha de consulta: 15-10-2023).

BATJÍN, Mijaíl (1989). «Las formas del tiempo y el cronotopo en la novela. Ensayos de poética histórica», en Teoría y crítica de la novela. Madrid: Taurus, pp. 237-409.

BAUZÁ, Felio José (2019). «Limitaciones territoriales y ambientales al turismo: capacidad de carga y capacidad de acogida», Revista Internacional de Derecho del Turismo (RIDETUR), nº 3, pp. 31-48.

http://dx.doi.org/10.21071/ridetur.v3i.12134

BOYLE, Paul y HALFACREE, Keith (eds) (1998), Migration into Rural Areas: Theories and Issues, Chichester, UK: John Wiley & Sons.

CALVÁRIO, Rita y OTERO, Iago (2015), «Neorrurales», Ecología Política y Soberanía Local, n.º 49, pp. 71-75.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5171959

CAMARERO, Luis (2020). «La inmigración dinamiza la España rural», https://elobservatoriosocial.fundacionlacaixa.org/es/-/la-inmigracion-dinamiza-la-espana-rural

CASTELLÓ, Enric (2023). «The resituated rural: exploring narratives beyond the empty Spain», Journal of Spanish Cultural Studies, 24(4), pp. 529-544, https://doi.org/10.1080/14636204.2023.2272044

GÓMEZ GÓMEZ, Agustín (2015), «El cine rural en el siglo XXI, nuevos imaginarios y la adecuación a los nuevos tiempos», (ed.), Secuencias del cine rural español del siglo XX, Málaga: CEDMA Diputación Provincial de Málaga, pp 15-20.

GÓMEZ TRUEBA, Teresa (2022), «Desmontando algunos sobreentendidos en torno al neorruralismo y la novela», (ed.), La alargada sombra de Delibes sobre la España vacía. De la novela rural al neorruralismo del siglo XXI, Valladolid: Cátedra Miguel Delibes, pp. 9-21.

HALFACREE, Keith (2001), «Constructing the object: taxonomic practices, ‘counterurbanisation’ and positioning marginal rural settlement”, International Journal of Population Geography, n.º 7, pp. 395-411. https://dx.doi.org/10.1002/ijpg.238

LAMPIS, Mirko (2023), «Encrucijadas y bifurcaciones. La ucronía (o alocronía) desde el punto de visa de la semiótica». Impossibilia, Revista Internacional de Estudios Literarios, nº 25, pp. 5-18.

https://doi.org/10.30827/impossibilia.252023.26401

LÉGER, Danièle y HERVIEU, Bertrand (1979), Le retour à la nature, París: Seuil.

MARTÍNEZ-PUCHE, Antonio y MARTÍNEZ PUCHE, Salvador (2020), «Imaginarios del mundo rural. La representación fílmica de la despoblación en España», en ROMERO-SÁNCHEZ, Guadalupe, et al. (eds.), Las ciencias sociales como expresión humana, Valencia: Tirant Humanidades, pp 295-308.

MARTÍNEZ-PUCHE, Antonio, MARTÍNEZ PUCHE, Salvador, et al. (2022), «The representation of the rural exodus in Spanish cinema (1900-2020): evolution, causes and territorial consequences», Investigaciones Geográficas, n.º 77, pp. 79-101. https://doi.org/10.14198/INGEO.19337

MÉNDEZ, Marlon Javier (2013), «Una tipología de los nuevos habitantes del campo: aportes para el estudio del fenómeno neorrural a partir del caso de Manizales (Colombia)». Revista de Economía e Sociología Rural, Nª 51, PP. 31-48. https://doi.org/10.1590/S0103-20032013000600002

MONTEVERDE LOZOYA, José Enrique (1992), El neorrealismo en España: tendencias realistas en el cine español, Barcelona: Universitat de Barcelona.

MORA, Vicente Luis (2018), «Líneas de fuga neorrurales de la literatura española contemporánea», Tropelías, n.º 4, pp. 198-221.

http://dx.doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.201843071

MORELL, Blai, «Drama en el bosque de alcornoques». En: https://www.fotogramas.es/peliculas-criticas/a42131792/suro-pelicula-critica/ (fecha de consulta: 15-10-2023).

MORIN, Edgar (1973), (1973), «Ciudad de luz y ciudad tentacular», en MORIN, Edgar (Comp.) (1995), Sociología, Madrid: Tecnos, pp. 338-347

MORMONT, Marc (2009), «Globalisation et écologisation des campagnes», La Sociologie rurale en qestion, Etudes rurales, n.º 183, pp. 143-160.

https://doi.org/10.4000/etudesrurales.8980

NOGUÉ, Joan (1988), «El fenómeno neorrural», Agricultura y Sociedad, n.º 47, pp. 145-175.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=82728

QUINTANA, Ángel (2017), «La piel quemada y la cuestión de la inmigración interior durante el franquismo», Rasegna Iberistica, n.º 7, pp. 133-145.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8408711

RIVERA, María Jesús (2009), «La neorruralidad y sus significados. El caso de Navarra». Revista Internacional de Sociología, nª 67(2), pp. 413-433. https://doi.org/10.3989/RIS.2008.05.11

RODRÍGUEZ, Ángel Blas y TRABADA, Xose Elias (1991), «De la ciudad al campo: el fenómeno social neorrealista en España», CEMIC, Política y Sociedad, n.º 9, pp. 73-86.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=909425

RODRÍGUEZ, Juan Carlos (2017), Teoría e historia de la producción ideológica, Madrid: Akal.

SALDAÑA, Cristina, «El éxodo al revés: de la ciudad al campo». En: https://elpais.com/masterdeperiodismo/la-estela-de-la-pandemia/2020-08-02/el-exodo-al-reves-de-la-ciudad-al-campo.html (fecha de consulta: 15-10-2023).

THIBAUDEAU, Pacale (2020), «Paradojas de un campo desterritorializado en el cine español del siglo XXI», en GARCÍA RAMOS, María Dolores (coord.), Representaciones del mundo rural: del documental agrario a las incursiones del campo en el cine de ficción, Córdoba: UCOPress Editorial Universidad de Córdoba, pp 213-236.

VELÁZQUEZ GARCÍA, Sara (2012), «El Neorrealismo italiano. Influencia en el cine español de los años 50», Transfer: revista electrónica sobre traducción e interculturalidad, vol. 7 n.º 1, pp. 160-171.

https://raco.cat/index.php/Transfer/article/view/256192

WOODS, Michael (2018), «Precarious rural cosmopolitanism: Negotiating globalization, migration and diversity in Irish small towns». Journal of Rural Studies, nº. 64, pp. 164-176. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2018.03.014