New forms of cultural management for the inclusion of rurality in the cinematographic process

Main Article Content

Ana Esther Santamaría Fernández
https://orcid.org/0000-0002-7224-1298

Abstract

We will examine a series of initiatives that demonstrate models of cultural management that promote filmmaking in the rural environment. The selection offered is not exhaustive -given the enormous development that these initiatives have undergone in recent years in Spain-, but rather takes significant examples that deal with each of the main phases of film production. A qualitative methodology is used to analyze each of the cases-all pioneers in their modality, from different sources: data collection from the web pages of each project, audiovisual material, interviews and direct observation. It focuses, above all, on three issues: the means of financing, the involvement of the social substratum and the professionalization of management in the field of culture. The conclusions gravitate on these three elements to transfer to the academic field in which this text is inserted the need for constant adaptation that the management of a sector in crisis such as cinema implies, when it is also done from the rural fringe.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santamaría Fernández, A. E. (2024). New forms of cultural management for the inclusion of rurality in the cinematographic process. SERIARTE. Revista científica De Series Televisivas Y Arte Audiovisual, 6, 118–135. https://doi.org/10.21071/seriarte.v6i.16970
Section
Monográfico

References

BERNÁRDEZ, Judit, «El Festival de Cans recupera la memoria de lo rural», En: https://www.farodevigo.es/comarcas/2023/09/12/festival-cans-recupera-memoria-rural-91979367.html (fecha de consulta: 03-11-2023)

BUCETA, Jacobo, «Alfonso Pato: Estamos cerca de cerrar un acuerdo que facilitaría la llegada de patrocinadores a Cans». En: https://cadenaser.com/galicia/2023/01/31/alfonso-pato-estamos-cerca-de-cerrar-un-acuerdo-para-poder-radio-vigo/ (fecha de consulta: 01-11-2023).

BURGOS, Benito (2020), «Culturas y ruralidades. Una introducción», en VV. AA. Pensar y hacer en el medio rural. Prácticas culturales en contexto, Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte, pp. 11-38.

CASTRILLÓN, Carlos I. y ZABALA, Pablo, «Alfonso Pato: “Gustaríame que ClintEastwood viñera ao Festival de Cans” ». En: https://metropolitano.gal/gafapasta/alfonso-pato-gustariame-que-clint-eastwood-vinera-ao-festival-de-cans/ (fecha de consulta: 03/07/2024).

GARCÍA FERREIRO, David (2022), «Una investigación sobre modelos culturales en el medio rural ahonda en las relaciones entre arte, territorio y población», Revista PH, n.º 105, febrero, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, pp. 21-23. DOI: https://doi.org/10.33349/0.0 DOI: https://doi.org/10.33349/2022.105.5047

GUTIÉRREZ, Julia Sabina (2018), «El guion cinematográfico: su escritura y su estatuto artístico», Signa, n.º 27, pp. 523-539. DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018 DOI: https://doi.org/10.5944/signa.vol27.2018.21855

MARTÍN SANZ, Álvaro (2021), «La distribución de cortometrajes en la era digital. Entry fees y plataformas de envío de obras audiovisuales a festivales», Dígitos. Revista de Comunicación digital, Universitat de Valencia, n.º 7, pp. 167-184. DOI: https://doi.org/10.7203/rd.v1i7.190 DOI: https://doi.org/10.7203/rd.v1i7.190

ORTEGA Y GASSET, José (1932), «Pidiendo un Goethe desde dentro», Revista de Occidente, n.º 106, pp. 1-41.

TONO MARTÍNEZ, José (2007), Conceptos y experiencias de la Gestión Cultural, Madrid: Ministerio de Cultura y Deporte.