Biographical profile of the Genovese Francesco Galleano (1713-1753) and Francesco Maria Maggio (1705-1780)

Main Article Content

Juan Luis Puya Lucena

Abstract

The sculptors Francesco Galleano and Francesco María Maggio arrived from Genoa to settle in Cadiz. The main reason was to secure a strategically advantageous location without severing ties with their hometown for economic or family reasons. Their respective workshops became among the most sought-after. This article presents the biographies of both artists, compiling previously published information and adding new material, some of which in Notarial Protocols and in the Cathedral. In this way, it allows us to reconstruct part of their lives. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Puya Lucena, J. L. (2025). Biographical profile of the Genovese Francesco Galleano (1713-1753) and Francesco Maria Maggio (1705-1780). UCOARTE. Revista De Teoría E Historia Del Arte, 14, 154–172. https://doi.org/10.21071/ucoarte.v14i.18199
Section
articles
Share |

References

Aguilar Priego, Rafael (1946): “Bosquejo histórico de la ejecución de la sillería del coro de la Catedral de Córdoba”. En: Boletín de la Real Academia de Córdoba de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes, vol. 17, nº 56, pp. 173-214.

Albarrán Martín, Virginia (2008): “Se buscan escultores para el nuevo Palacio Real de Madrid”. En: BSAA Arte, 74, pp. 203-218.

Alonso de la Sierra Fernández, Lorenzo (1984): “Antonio Molinari, escultor genovés en Cádiz”. En: Boletín del Museo de Cádiz, 4, pp. 123-127.

Alonso de la Sierra Fernández, Lorenzo (1991): El Nazareno de Santa María, cuatro siglos de arte en Cádiz. Madrid: Silex ediciones.

Alonso de la Sierra Fernández, Lorenzo (2012): Pietas Populi: Pervivencias. Cádiz: Consejo Local de Hermandades y Cofradías de Cádiz.

Aranda Linares, Carmen/Hormigo Sánchez, Enrique/Sánchez Peña, José Miguel (1993): Scultura lignea genovese a Cadice nel settecento (Opere e documenti). Génova: Biblioteca Franzoniana.

Franchini Guelfi, Fausta (1989): “Documenti per la scultura genovese del settecento”. En: Atti della Societá ligure di storia patria, vol. 29, 8, pp. 425-446.

Franchini Guelfi, Fausta (2004): “La escultura de los siglos XVII y XVIII. Mármoles y maderas policromadas para la decoración de los palacios y las imágenes de devoción”. En: Boccardo, Piero/Colomer, José Luis/Di Fabio, Clario (2004): España y Génova. Obras, artistas y coleccionistas. Madrid: Fundación Carolina.

Franchini Guelfi, Fausta (2007): “Artistas genoveses en Andalucía: mármoles, pinturas y tallas polícromas en las rutas del comercio y de la devoción”. En: Martínez Montiel, Luis Francisco/Pérez Mulet, Fernando (2007): La imagen reflejada. Andalucía, espejo de Europa. Cádiz: Junta de Andalucía, pp. 96-109.

Guirado Romero, Rafael (2021): La Hermandad de la Vera-Cruz de San Fernando (1891-1931). Cádiz: Universidad de Cádiz.

Hernández Perera, Jesús (1961): “Esculturas genovesas en Tenerife”. En: Anuario de Estudios Atlánticos, 7, pp. 377-483.

Herrera García, Francisco Javier (2018): “Pedro Laboria y la teatralidad elocuente en la escultura barroca bogotana”. En: Gila Medina, Lázaro (ed.) (2018): La consolidación del Barroco en la escultura andaluza e Iberoamericana. Granada: Universidad de Granada, pp. 509-573.

Hormigo Sánchez, Enrique (1986): “Las obras en Cádiz del escultor genovés Domingo Giscardi”. En: Anales de la Real Academia Provincial de Bellas Artes de Cádiz, 4, pp. 87-95.

Hormigo Sánchez, Enrique y José Miguel Sánchez Peña (2007): Documentos para la Historia del Arte en Cádiz, vol. I. Cádiz: autoedición.

López Jiménez, José Crisanto (1963): “Escultura barroca italiana en Levante y Sur de España”. En: Boletín de la Real Academia de Córdoba de Ciencias, Bellas Letras y Nobles Artes, vol. 34, nº 85, pp. 75-124.

López Jiménez, José Crisanto (1966): Escultura mediterránea. Final del siglo XVII y el XVIII. Notas desde el sureste de España. Alicante: Caja de Ahorros del Sureste de España.

Lorenzo Lima, Juan Alejandro (2016): “Otro episodio de comercio artístico. Esculturas andaluzas en Tenerife a principios del siglo XIX”. En: Laboratorio de arte, 28, pp. 401-431.

Lorenzo Lima, Juan Alejandro (2021): “Sobre esculturas de Génova. Una Inmaculada de Antón María Maragliano y su taller en el Museo de Bellas Artes de Granada”. En: De arte, 20, pp. 109-125.

Lorenzo Lima, Juan Alejandro/Rodríguez López, Santiago (2022): “De estilo maraglianesco: otras esculturas de Génova en Andalucía. En: Laboratorio de Arte, 34, pp. 151-174.

Martínez Pérez, Eduardo (2009): “¿Una obra de Francesco Galleano en San Fernando? Argumentos para la atribución de la gloriosa virgen y mártir Santa Bárbara, del Real Cuerpo de Artillería de Marina (S. Fernando, Cádiz)”. En: Cuadernos de restauración, 7, pp. 67-74.

Moreno Arana, José Manuel (2014): “La impronta genovesa en la escultura jerezana de la segunda mitad del siglo XVIII”. En: Revista de Historia de Jerez, 16-17, pp. 169-195.

Moreno Arana, José Manuel (2016a): “Hipólito Sancho y el estudio de la escultura barroca en la provincia de Cádiz”. En: Aguayo Cobo, Antonio (2016a): El legado de Jano: Actas de las I Jornadas de Historia: conmemoración del 50 aniversario del fallecimiento de don Hipólito Sancho. Jerez: Centro de Estudios Históricos Jerezanos, pp. 81-97.

Moreno Arana, José Manuel (2016b): “La escultura barroca en las provincias de Cádiz y Huelva”. En: Fernández Paradas, Antonio Rafael (ed.) (2016b): Escultura Barroco Español: nuevas lecturas desde los siglos de oro a la sociedad del conocimiento, vol. II. Antequera: ExLibric, pp. 273-296.

Patrón Sandoval, Juan Antonio/Espinosa de los Monteros Sánchez, Francisco (2005): “Apuntes sobre la imaginería procesional tarifeña. Siglo XVIII (I)”, Revista de Estudios Tarifeños “Aljaranda”, nº 58, Tarifa, pp. 16-23.

Puya Lucena, Juan Luis (2024a): “El escultor genovés Francesco Galleano (c. 1713-1753): obras atribuibles y un modelo repetido por su taller”. En: Atrio, 30, pp. 112-129.

Puya Lucena, Juan Luis (2024b): “Viajes de ida y vuelta: El matrimonio genovés Repeto Bechio. Genealogía de una familia establecida en Cádiz”. En: Trocadero, 36, pp. 162-185.

Ratti, Carlo Giuseppe (1769): Vite de’pittori, scultori, ed architetti genovesi, vol. II. Génova: Stamperia Casamara.

Ríos Toledano, Daniel (2018): “Cádiz y el comercio marítimo genovés en el siglo XIV”. En: Medievalismo, 28, pp. 271-283.

Ríos Toledano, Daniel (2019): “«Apud Cadesse»: Paisaje marítimo y navegación genovesa en el puerto de Cádiz en el siglo XIII”. En: Suplemento Riparia, 2, pp. 81-111.

Sánchez Peña, José Miguel (1988): “La Imaginería Procesional en la Semana Santa de Cádiz”. En: Semana Santa en las diócesis de Cádiz y Jerez, tomo I. Sevilla: Ediciones Gemisa, pp. 101-146.

Sánchez Peña, José Miguel (1995): “Esculturas genovesas en Cádiz”. En: Anales de la Real Academia de Bellas Artes de Cádiz, 13, pp. 165-170.

Sánchez Peña, José Miguel (2006): Escultura genovesa. Artífices de Setecientos en Cádiz. Cádiz: autoedición.

Sánchez Peña, José Miguel (2019): “Nuevas atribuciones de escultura genovesa en el sur de España”. En: Laboratorio de Arte, 31, pp. 441-454.

Sanguinieti, Daniele (2010): Anton Maria Maragliano. Bozzetti e piccole sculture. Génova: Sagep Editori.

Sangunieti, Daniele (2012): Anton Maria Maragliano 1664-1739. Génova: Sagep Editori.

Sangunieti, Daniele (2013): Scultura genovese in legno policromo dal secondo Cinquecento al Settecento. Turín: Umberto Allemandi.

Señas Domínguez, Esperanza (2022): “La escultura genovesa en el convento de las Descalzas de Sanlúcar de Barrameda (Cádiz)”. En: Cruz Isidoro, Fernando (ed.) (2022): Hum-171. Centro de Investigación de la Historia de la Arquitectura y el Patrimonio Artístico Andaluz. Nuevas investigaciones 2022. Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 129-142.

Zamanillo Tornay, Juan (2023): El Carmen de Cádiz. Historia y arte de una devoción. Sevilla: Junta de Andalucía.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.