Portal of Santa María de Deba (Gipuzkoa): on the transmission of models and prestige referents.

Main Article Content

Josu Mendaza Riaño

Abstract

This article analyses the Gothic portal of Santa María de Deba (Gipuzkoa). Due to its morphological characteristics, the work has been dated between the 13th and the 17th centuries. The text reflects on the historiographical categories that have been used to date it, introduces the concept of the model as a novel analytical tool, which, within its polysemy, has allowed us to approach both the execution methods of some of its pieces and the ideology behind certain artistic decisions. This shift in scale-from micro-model to macro-model- has enabled us to place Deba within a broader geo-artistic framework, where artists and merchants were governed by coordinates linked to the European Atlantic world. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mendaza Riaño, J. (2025). Portal of Santa María de Deba (Gipuzkoa): on the transmission of models and prestige referents. UCOARTE. Revista De Teoría E Historia Del Arte, 14, 10–32. https://doi.org/10.21071/ucoarte.v14i.18269
Section
articles
Share |

References

Ackerman, James S. (1962): “A Theory of Style”. En: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 20, 3, pp. 227–237.

Aguirre Gandarias, Sabino (1991): “Los Fundadores del convento Franciscano de Sasiola, con documentos inéditos”. En: Deba, 19, pp. 22-25.

Aguirre Gandarias, Sabino (1994): “Los Sasiola del siglo XV”. En: Deba, 29, pp. 55-64.

Albayalde (s.f.) Retablo de la Vida de la Virgen [en línea] disponible en https://retablos-flamencos.albayalde.org/espanol/catalogo/retablo-de-la-vida-de-la-virgen-2/identificacion [consulta: 20 mayo 2025].

Aldabaldetrecu, Roque (2003): Sasiola. Convento y hospital. Deba: Excmo. Ayuntamiento de la villa de Deba.

Apraiz, Ángel de (1921): “Prólogo”. En: López del Vallado, Félix (1921): Santa María de los Reyes y San Juan Bautista de Laguardia (Álava). San Sebastián: Eusko Ikaskuntza, pp. 5–8.

Arrazola Echeverría, M. Asunción (1969): El Renacimiento en Guipúzcoa. Tomo II. San Sebastián: Diputación de Gipuzkoa.

Azpiazu Elorza, José Antonio (1990a): Sociedad y vida social vasca en el siglo XVI: mercaderes guipuzcoanos. Tomo I. Donostia-San Sebastián: Gipuzkoako Kutxa Kultur Fundazioa = Fundación Cultural Caja de Guipúzcoa.

Azpiazu Elorza, José Antonio (1990b): Sociedad y vida social vasca en el siglo XVI: mercaderes guipuzcoanos. Tomo II. Donostia-San Sebastián: Gipuzkoako Kutxa Kultur Fundazioa = Fundación Cultural Caja de Guipúzcoa.

Barrio Loza, José Ángel (2006): “El comercio internacional del arte en el Bilbao del Antiguo Régimen”. En: Bidebarrieta, 17, Bilbao, pp. 186–198.

Baxandall, Michael (1980): The Limewood Sculptors of Renaissance Germany. New Haven: Yale University Press.

Białostocki, Jan (1998): El arte del siglo XV: de Parler a Durero. Madrid: Istmo.

Binski, Paul (2014): Gothic wonder: art, artifice and the decorated style 1290-1350. New Haven: Yale University Press.

Bryda, Gregory C. (2023): The Trees of the Cross: Wood as Subject and Medium in the Art of Late Medieval Germany. New Haven: Yale University Press.

Burke, Peter (2016): Hybrid Renaissance: culture, language, architecture. Budapest: Central European University Press.

Cabezas Gelabert, Lino (2016): “Exempla, moldes y modelos en la arquitectura tardomedieval”. En: Artigrama, 31, pp. 15-32.

Casado Alonso, Hilario (2003): El triunfo de mercurio: la presencia castellana en Europa (siglos XV y XVI). Burgos: Cajacírculo.

Caunedo del Potro, Betsabé (1983): Mercaderes castellanos en el Golfo de Vizcaya, 1475-1492. Madrid: Universidad Autónoma.

Coldstream, Nicola (1998): Constructores y escultores. Madrid: Ediciones Akal.

Curiel Yarza, Iosu (2009): La parroquia en el País Vasco-cantábrico durante la Baja Edad Media (c. 1350–1530): organización eclesiástica, poder señorial, territorio y sociedad. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.

Echeverría Goñi, Pedro Luis (2005): “Protagonismo de los maestros galos de la talla en la introducción y evolución del Renacimiento en Navarra”. En: Príncipe de Viana, 66, 233, pp. 345–374.

Echegaray, Carmelo de (1921): Monumentos religiosos de Guipúzcoa. Barcelona: Imprenta y Fotograbado Viuda de Luis Tasso.

Erkizia-Martikorena, Aintzane / Kroesen, Justin (2024): “Domus Dei. Medieval Tabernacles in the Basque Country and Their Atlantic Connections”. En Convivium, XI, pp. 67-87.

Español Bertrán, Francesca (1997): “La transmisión del conocimiento artístico en la Corona de Aragón (siglos XIV y XV)”. En: Cuadernos del CEMYR, 5, pp. 73-113.

Frankl, Paul / Crossley, Paul (rev.) (2000): Gothic Architecture. New Haven: Yale University Press.

García Cuetos, María Pilar (2011): “Raíces del tardogótico castellano: La arquitectura europea en el contexto del último gótico: ¿Una arquitectura paneuropea?”. En: Alonso Ruiz, Begoña (ed.) (2011): La arquitectura tardogótica castellana entre Europa y América. Madrid: Sílex Ediciones, pp. 17–42.

Gil Sáez, Joaquín / González Arce, José Damián / Hernández García, Ricardo (2013): “El comercio de los puertos vascos en la primera mitad del siglo XVI a partir de los contratos de fletamento”. En: Investigaciones Históricas: Época Moderna y Contemporánea, 33, pp. 37-62.

Gombrich, Ernst H. (1979): The Sense of Order. A Study in the Psychology of Decorative Art. Oxford, Phaidon Press Limited.

González Arce, José Damián / Hernández García, Ricardo (2011): “Transporte naval y envío de flotas comerciales hacia el norte de Europa desde el Cantábrico oriental (1500-1550)”. En: Espacio, Tiempo y Forma. Serie IV, Historia Moderna, 24, Madrid, pp. 51–88.

Herrero, Victoriano José / Barrena, Elena (2005): Archivo Municipal de Deba. I (1181-1520). Donostia-San Sebastián: Eusko Ikaskuntza.

Ibáñez Fernández, Javier (2014): “Entre ‘muestras’ y ‘trazas’. Instrumentos, funciones y evolución de la representación gráfica en el medio artístico hispano entre los siglos XV y XVI. Una aproximación desde la realidad aragonesa”. En: Alonso Ruiz, Begoña / Villaseñor Sebastián, Fernando (eds.) (2014): Arquitectura tardogótica en la Corona de Castilla: trayectorias e intercambios. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, pp. 305-328.

Ibáñez Fernández, Javier / Zaragozá Catalán, Arturo (2016): “Las microarquitecturas y la generación y transmisión de las formas arquitectónicas en el mundo ibérico entre los siglos XIV y XVI”. En Alonso Ruiz, Begoña / Rodríguez Estévez, Juan Clemente (eds.) (2016): 1514: Arquitectos tardogóticos en la encrucijada. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, pp. 411-456.

Inclán Gil, Eduardo (2005): “El dinero de la mar: el comercio de la costa vasca con Europa durante los siglos XIV al XVI”. En: García Fernández, Ernesto (ed.) (2005): Bilbao, Vitoria y San Sebastián: espacios para mercaderes, clérigos y gobernantes en el Medievo y la Modernidad. Bilbao: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco, pp. 17-78.

Kessler, Herbert L. (1988): “On the State of Medieval Art History”. En: The Art Bulletin, 70, 2, pp. 166–187.

Krautheimer, Richard (2018): Introducción a una iconografía de la arquitectura medieval. [Traducción de Ander Gondra Aguirre]. Vitoria-Gasteiz: Sans Soleil Ediciones.

Kubler, George (1988): La configuración del tiempo. Madrid: Nerea.

Lahoz, Lucía (1997): “Algunas notas sobre la portada de Santa María de Deva”. En: Ondare, 16, pp. 5-54.

Lahoz, Lucía (2000): Santa María de los Reyes de Laguardia: el pórtico en imágenes, el pórtico imaginado. Vitoria-Gasteiz: Diputación Foral de Álava, Departamento de Cultura.

Lahoz, Lucía (2023): El intercambio artístico en el gótico: la circulación de obras, de artistas y de modelos. Salamanca: Servicio de Publicaciones, Universidad Pontificia de Salamanca.

Le Goff, Jacques (2014): Mercaderes y banqueros de la Edad Media. Madrid: Alianza Editorial.

Lizarralde, José A (1926): Semblanza religiosa de la provincia de Guipúzcoa. Ensayo iconográfico, legendario e histórico. Volumen I. Andra Mari. Reseña histórica del culto de la virgen santísima en la provincia. Bilbao: Imprenta C. Dochao de Urigüen.

López del Vallado, Félix (1921): “Arqueología de las tres provincias vascas”. En: Carreras i Candi, Francisco (1915-1921): Geografía general del País Vasco-Navarro. Barcelona: Alberto Martín.

Marías, Fernando (1989): El largo siglo XVI. Los usos artísticos del Renacimiento español. Madrid: Taurus.

Marías, Fernando / Pereda, Felipe (eds.) (2002): El Atlas del Rey Planeta: La "Descripción de España y de las costas y puertos de sus reinos" de Pedro Texeira (1634). Hondarribia: Editorial Nerea.

Martínez de Aguirre, Javier (1999): “Mercaderes y arte gótico en las villas marineras del reino de Castilla”. En: VV.AA. (1999): Santander y Cantabria en la conquista de Sevilla. 750 aniversario. Santander: Ayuntamiento de Santander, pp. 79–110.

Mendaza Riaño, Josu (2024): “El "gótico vascongado": arqueología de un concepto historiográfico”. En Anales de Historia del Arte, 34, pp. 111-125.

Muñiz Petralanda, Jesús (2001): “El retablo gótico esculpido”. En: Echeverría Goñi, Pedro Luis (dir.) (2001): Erretaulak / Retablos. Vitoria-Gasteiz: Gobierno Vasco, pp. 116–145.

Muñoz-Baroja Peñagaricano, Jesús / Izaguirre Lacoste, Manu (coords.) (1985): Monumentos Nacionales de Euskadi. Tomo II: Guipúzcoa. Editorial Elexpuru.

Nagel, Alexander / Wood, Christopher S. (2017): Renacimiento anacronista. Madrid: Akal.

Neagley, Linda Elaine (1988): “The Flamboyant Architecture of St.-Maclou, Rouen, and the Development of a Style”. En: Journal of the Society of Architectural Historians, 47, 4, pp. 374-396.

Pérez Monzón, Olga / Miquel Juan, Matilde / Bueso Manzanas, Miriam / López Lorente, Víctor Daniel (coords.) (2023): La copia y sus usos en la pintura tardogótica. El tiempo, la memoria y la identidad. Madrid: Ediciones de la Ergástula.

Pérez Suescun, Fernando / Rodríguez López, María Victoria (1996): “Iconografía de las santas en el País Vasco: las portadas de Deba, Elgoibar y Laguardia”. En: Ondare: cuadernos de sección, Revisión del arte medieval en Euskal Herria, pp. 397-403.

Riegl, Alois (1992): El arte industrial tardorromano. Trad. Ana Pérez López y Julio Linares Pérez. Madrid: Akal.

Río de la Hoz, Isabel del (2000): El escultor Felipe Bigarny (h. 1470-1542). Valladolid: Junta de Castilla y León, Consejería de Educación y Cultura.

Rivera Medina, Ana María (2020): “Vivir a bordo: necesidades y vicisitudes de los navegantes medievales”. En: Solórzano Telechea, Jesús Ángel / Martín Pérez, Fernando (coords.) (2020): Rutas de comunicación marítima y terrestre en los reinos hispánicos durante la Baja Edad Media: movilidad, conectividad y gobernanza. Madrid: La Ergástula, pp. 261-288.

Santana, Alberto (1996): Ars lignea: zurezko elizak Euskal Herrian = las iglesias de madera en el País Vasco. Madrid: Electa España.

Santana, Alberto (1999): Debako Santa Maria, itsas herriko eliza: historia, zaharberrikuntza = Santa María de Deba, una iglesia marinera: historia, restauración. San Sebastián: Diputación Foral de Guipúzcoa.

Serra Desfilis, Amadeo (2012): “Conocimiento, traza e ingenio en la arquitectura valenciana del siglo XV”. En Anales de Historia del Arte, 22, pp. 163-196.

Serra Desfilis, Amadeo (2016): “La logia abierta: transferencias y movilidad en la arquitectura tardogótica hispánica”. En: Alonso Ruiz, Begoña / Rodríguez Estévez, Juan Clemente (eds.) (2016): 1514: Arquitectos tardogóticos en la encrucijada. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, pp. 339-352.

Timmermann, Achim (2009): Real presence: Sacrament Houses and the Body of Christ, c 1270-1600. Turnhout, Bélgica: Brepols.

Torre Gonzalo, Sandra de la / Etxeberria, Ekaitz / Díaz de Durana, José Ramón (2020): Valer más en la tierra: poder, violencia y linaje en el País Vasco Bajomedieval. Madrid: Sílex.

Vargas y Ponce, José de (1900): Correspondencia epistolar de D. José de Vargas y Ponce y otros en materias de arte / colegida por Cesáreo Fernández Duro. Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.