Architecture on screen: an analysis of its visibility in the film magazine Imágenes (1945–1968)

Main Article Content

Noemí Rubio Pozuelo

Abstract




The informational and cinematographic infrastructure of Franco’s regime was primarily centered around the Newsreel and Cinematographic Documentaries (Noticiarios y Documentales NO-DO), whose mandatory production and screening lasted for over thirty years. This institution also enabled the creation of other audiovisual programs and documentaries that, unlike NO-DO, were not subject to compulsory exhibition. Among them, the magazine Imágenes, launched in 1945, stands out. From the wide range of topics it addressed, this article focuses on a specific one: architecture. An analysis is proposed of those editions that treat architecture as a prominent issue, focusing both on its representation and its discursive function within the context of the regime.




Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rubio Pozuelo, N. (2025). Architecture on screen: an analysis of its visibility in the film magazine Imágenes (1945–1968) . UCOARTE. Revista De Teoría E Historia Del Arte, 14, 312–364. https://doi.org/10.21071/ucoarte.v14i.18350
Section
articles
Share |

References

Ackerman, James S. (1962): “A Theory of Style”. En: The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 20, 3, pp. 227–237.

Bordwell, D. & Thompson, K., 1995. El significado del filme: inferencia y retórica en la interpretación cinematográfica. Barcelona: Paidós.

Burke, P., 2001. Visto y no visto: el uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.

Hernández Robledo, M.Á., 2002. Estado e información: el NO-DO al servicio del Estado Unitario (1943-1945). Tesis doctoral, Universidad Pontificia de Salamanca.

Lázaro Sebastián, F.J. et al., 2011. “Consideraciones en torno al género documental español en la época de Franco”, Latente. Revista de Historia y Estética del Cine, Fotografía y Cultura Visual, n.º 9, pp. 131–143.

Martínez Monedero, M., 2008. “La reconstrucción de Berlín, la búsqueda de una nueva identidad”, Loggia. Arquitectura & Restauración, 21, pp. 26–37. DOI: 10.4995/loggia.2008.3186

Moradiellos García, E., 2000. La España de Franco (1939-1975): política y sociedad. Madrid: Síntesis.

Nichols, B., 1998. La Representación de la Realidad.

Revenga Domínguez, P. & Muñoz Burbano, C. C., 2019. “Ciclo Colombino e Industrial Editorial. La retórica visual al servicio del imaginario imperial (España, 1892)”, Temas Americanistas, 2019, no 43, pp. 27-59.

Rodríguez Mateos, A., 2002. NO-DO: El origen. Razones que motivaron la creación de la imagen oficial del régimen. En: García Galindo, J. A.; Gutiérrez Lozano, J. F.; Sánchez Alarcón, I. (eds.). La comunicación social durante el franquismo. Málaga: CEDMA, pp. 261–276.

Rodríguez Mateos, A., 2008. Un franquismo de cine: la imagen política del régimen en el noticiario NO-DO (1943-1959). Madrid: Rialp.

Rubio Pozuelo, N., 2016. “Arquitectura y poder: el discurso visual del NO-DO y la arquitectura del franquismo (1943-1975)”, UCOARTE. Revista de Teoría e Historia del Arte, vol. 5, pp. 133–157. DOI: 10.21071/ucoarte.v5i.9557.

Rubio Pozuelo, N., 2023. “Reflejos y huellas de la arquitectura del movimiento moderno en el noticiario documental español NO-DO”, Fonseca, Journal of Communication, n.º 26, pp. 261–282. DOI: https://doi.org/10.14201/fjc.31236.

Sambricio, C., 2000. “De la arquitectura del nuevo estado al origen de nuestra contemporaneidad: el debate sobre la vivienda en la década de los cincuenta”, Ra. Revista de arquitectura, 2000, no 4, p. 75-90.

Sánchez- Biosca, V. & Tranche, R. R., 2006. NO-DO: el tiempo y la memoria. 8.ª ed. Madrid: Cátedra / Filmoteca Española.

Sorlin, P., “Historia del cine e historia de las sociedades”, Filmhistoria online, 1991, vol. 1, no 2, pp. 73-87.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.